Nekončící problémy airBaltic s motory Airbusů A220

  • 19.01.2023 13:00

Letecký park společnosti airBaltic sestává exkluzivně z letadel Airbus A220-300, kterých teď má společnost celkem 39 z 50 objednaných. Od prvního momentu má problémy s motory Pratt & Whitney PW1500G GTF těchto letadel. Ještě v době, kdy společnost provozovala teprve asi 13 exemplářů, vyměnila na svých letadlech okolo 50 motorů, což je zřejmě výkon hodný Guinessovy knihy rekordů. Problém je, že jakýkoliv výpadek letadel A220 má výrazný dopad na fungování společnosti, která s provozem A220 stojí a padá.

Nejde jenom o poruchy motorů, ale také délku jejich oprav, která trvá až osm měsíců. Za normálních okolností by měla specializovaná opravna vrátit opravené motory zpět za 90 dní.

Generální ředitel společnosti airBaltic Martin Gauss tento problém eufemisticky označuje jako „dětské potíže“. Vysvětluje to problémem dodavatelských řetězců, který vrhá na A220 „trochu stínu“. Jenomže airBaltic zahájily komerční provoz letadel A220 v prosinci 2016, takže mluvit o dětských nemocech tu nelze.

V létě řešily airBaltic výpadek pronájmem pěti letadel od jiných společností, což se často setkalo s nespokojeností cestujících, kteří se místo letu pohodlným A220 dočkaly stařičkého Boeingu 737. Letos v létě se situace bude opakovat. Problémem je, že zatímco roste poptávka a provoz, situace s motory se nijak nelepší. Gauss doufá, že situace bude vyřešena v roce 2024.

V roce 2020 společnost vyřadila všechny ostatní typy a přešla na monokulturu A220. Letouny A220 přepravila společnost od prosince 2016 přes 10 milionů cestujících, letadla nalétala přes čtvrt milionu letových hodin.

K mimořádnému komfortu A220-300 přibude v dohledné době satelitní přístup na internet, kterým airBaltic vybaví veškerou flotilu. Na základě smlouvy oznámené 10. ledna bude poskytovatelem Starlink společnosti SpaceX. airBaltic tak aspirují na to stát se první evropskou leteckou společností, která má celou flotilu vybavenu vysokorychlostním přístupem k internetu. Společnost bude spolupracovat se SpaceX na získání certifikace STC (Supplemental Type Certification). První letadla se mají dočkat instalace ještě letos.

airBaltic zůstávají přes zmíněnou „trochu stínu“ s letouny navýsost spokojeny, a to díky dlouhému doletu, flexibilitě a efektivnosti (pokud fungují). Letadla A220 se těší mimořádné oblibě u cestujících. 

O reálném stavu lotyšské Air Baltic Corporation AS napovídá 97,97% podíl státu. (Foto: LRT, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Honzis - nepřihlášený host (...188.168...)
22.01.2023 17:33
Ivo

Tak ty si dej facku

Ivo - nepřihlášený host (...12.115...)
21.01.2023 20:41

Nechci tady komentovat příspěvky ostatních, byl bych k některým hodně kritický...Jenom zamysleli jste se, že Delta má v provozu několik desítek těchto letadel a celkově objednáno 119 kusů! A slyšel někdo na stížnosti ohledně motoru? Nebo od jiné společnosti? Nebo jste někdo četl o nouzovém přistání tohoto typu? Mám spíš dojem, že mechanici nedodržují nařízené postupy a motory se rychleji opotřebovávají nebo airBaltic chce vyrazit z Airbusu nějaké slevy...

Honzis - nepřihlášený host (...49.240...)
20.01.2023 19:26
A220

Air Baltic nalétají na Swiss linkách, ale na EW.. a vážně se nedá srovnávat komfort A220 s B737.

Dega - nepřihlášený host (...98.72...)
20.01.2023 10:52

Petr má pravdu, navíc jako cestující raději poletím se stařičkým B737 než letadlem s potencionálně nefunkčními motory.

petrp (...250.30...)
20.01.2023 06:54

Marcel......naprostý souhlas,jen bych chtěl dodat,že kůži na trh v tomto případě nesl někdo z public relation Air Baltic....většina Novinek tady jsou kompletní překlady...což samozřejmě nevadí.

Marcel - nepřihlášený host (...176.138...)
19.01.2023 22:15
Děkuji za publikaci novinek

Za mne text v pořádku a Petrp jen mohu říci, že pokud nepíše, neinvestuje čas a nenese "kůži na trh", nic nezkazí.. Pěkný den, všem

petrp (...188.243...)
19.01.2023 15:48

Nehledě na to, že Air Baltic neví co s letadly, protože je pronajímá například i společnosti Swiss a jsou vidět na jejich letech do Prahy....

petrp (...188.243...)
19.01.2023 15:43

MichalC:...vy jste ten, kdo tu vystupuje jako "cestující"?
Nebo kdo jsou ti cestující?

petrp (...188.243...)
19.01.2023 15:39

....asi autor, ale stejně netuším, kdo to je takže koho urážím?

MichalC (...70.53...)
19.01.2023 15:27

Petrp: v hodnoceni cestujicich prekonava A220 jak 737 tak A320neo. To je fakt, myslet si muzete co chcete.
Ze jsou cestujici zmenou typu zklamani a nespokojeni konstatuje generalni reditel airBaltic. Predpokladam vi o cem mluvi.
Takze laskave prestante urazet a zkuste si treba znovu precist ctvrty odstavec.

Celkem 11 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace