Americký regulátor Federal Aviation Administration (FAA) vydal direktivu (AD) týkající se vysazení obou motorů Pratt & Whitney 1500G letadla A220. K vysazení došlo bezprostředně po přistání. Direktiva vstupuje v účinnost 31. ledna 2023. FAA neupřesnila, jaký konkrétní incident vedl k vydání direktivy.
Podle serveru the Aviation Safety Network k vysazení obou motorů došlo v červenci 2021 u letadla A220-300 (YL-AAQ) společnosti airBaltic po přistání v Kodani (CPH). K vysazení došlo v okamžiku, kdy se kola hlavního podvozku dotkla země. Výpadek motorů ovlivnil fungování hydraulického systému a snížil schopnost letadla brzdit. Letoun byl z přistávací dráhy odtažen.
Vysazení zřejmě inicioval krátkodobý nesoulad mezi aktuálním a nastaveným tahem pravého motoru. Ten byl systémem vyhodnocen jako porucha řízení tahu (thrust control malfunction - TCM). V okamžiku, kdy spínače hlavního podvozku detekovaly, že letoun je na zemi, motory byly v souladu s algoritmem automaticky vypnuty.
Provozovatelé letadel vyřeší tento stav updatem software digitálního řízení motoru (FADEC). Nový software upravuje kritéria pro fungování TCM během letu.
Jediný komentář k návrhu přišel od Asociace dopravních pilotů, která k řešení neuplatnila připomínky.
Úprava software si podle FAA vyžádá dvě hodiny práce a náklady na letadlo ve výši 170 dolarů. Direktiva FAA se týká 147 motorů provozovaných na letadlech A220 v USA. (Foto: wikipedia, @airBaltic, planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém