A380 po 15 letech provozu a pandemii: různé společnosti, různé přístupy

  • 21.11.2022 13:00

Během pandemie a v souvislosti s cenou paliva se zdálo, že se Airbusy A380 stávají ohroženým druhem. Zatímco vysoké ceny paliva zůstávají významným faktorem, poptávka po létání se zvyšuje, a to i v oblasti dálkové dopravy.

Různé společnosti volí ke kontroverznímu letadlu A380 různé přístupy, a to v celém spektru od společností entuziastických (Emirates, British Airways), přes společnosti trpící A380 se skřípáním zubů (Qatar) po ty, které A380 zlikvidovaly (Air France).

Může proto být zajímavé podívat na několik odlišných řešení z poslední doby.

Thai Airways ještě vloni usilovaly najít kupce pro své dva Airbusy A380 (HS-TUE, HS-TUF). V době pandemie pochopitelně kupce nenašly. Kromě nedostatku poptávky byl důvodem prodeje bankrot společnosti v roce 2020.

Thajsko 1. února zrušilo karanténní opatření, což vedlo k prudkému růstu turistického ruchu. To mění také finanční situaci dopravce, který poprvé od počátku pandemie dosáhl ve třetím čtvrtletí zisku.

Thai Airways proto nyní „podrobně studují“ studují možnost vrátit A380 do komerčního provozu. Provozní ředitel Korakot Chatasingha společnosti uvedl, že návrat do provozu si vyžádá vysoké jednorázové náklady, takže rozhodnutí se musí pečlivě zvážit.

Společnost má celkem šest A380, z nichž čtyři dlouhodobě parkují na letišti Bangkok Suvarnabhumi Airport (BKK) a dva na letišti Rayong Pattaya U-Tapao International Airport (UTP).

Zatímco A380 dostaly šanci se do provozu vrátit, společnost stále hledá kupce pro šest letadel Boeing 777-200. Uzávěrka nabídek je 21. listopadu. Likvidita 777-200 je přirozeně větší než A380.

Podle serveru planespotters.net tvoří park Thai Airways 52 letadel, z čehož šestici A380 uvádí portál v kolonce „historická součást flotily“.

Zajímavý může být osud A380 u společnosti Malaysia Airlines. Informace získané serverem planes.cz od nejmenovaného pracovníka Airbusu naznačují, že Airbus letos odkoupí šest letadel A380, které se pokusí udat u dalšího existujícího provozovatele. Dohoda o zpětném odkupu je údajně součástí kontraktu na nákup 10 letadel A330-900 od Airbusu a 10 přes leasingovou společnost Avolon.

Podrobnosti kontraktu podepsaného v srpnu nebyly zveřejněny a oficiální představitel Airbusu odmítl dohodu se skupinou Malaysia Aviation Group (MAG) komentovat.

Malaysia Airlines nabídly svá letadla A380 k prodeji 12. července 2021. Žádný zájemce o letadla zájem neprojevil. Letadla jsou dlouhodobě uložena na letišti Kuala Lumpur International Airport.

Airbus se již v minulosti bezúspěšně snažil ustavit „second hand“ trh pro A380. Přesto nelze vyloučit, že dnes výrobce vidí šanci několik letadel z druhé ruky udat. Letadla A380 byla Malaysia Airlines dodána v roce 2012 a 2013.

Konec pandemie a návrat poptávky ještě neznamená přežití A380, které jsou v aktivním provozu. V listopadu oznámily China Southern Airlines, že své A380 do konce roku vyřadí z provozu. Přitom oznámení přichází v době, kdy Čína připravuje výrazné omezení stávajících drakonických karanténních opatření. Konec čínské samoizolace má vést k prudkému růstu vnitrostátního, regionálního i dálkového provozu.

Rozhodnutí letadla vyřadit právě v této době proto překvapuje. China Southern byly přitom jedinou aerolinkou, která systematicky používala A380 během pandemie na pravidelných linkách a přinejmenším dva exempláře stále aktivně používá.

Společnost má celkem 5 letadel, z nichž dvě již umístila v Mohavské poušti, kde letadla skončí, zbývající mají následovat do konce roku. Také tato letadla jsou relativně nová, nejstarší nejsou v provozu ani 12 let.

Přesně opačný je případ Lufthansy, která sice opakovaně potvrdila, že A380 do provozu již nevrátí, nakonec však rozhodla v létě příštího roku A380 na linky nasadit, a to kvůli rychle rostoucí poptávce.

Prezident Emirates Sir Tim Clark prohlásil, že A380 přináší profit těm společnostem, které mají správně nastavenu strategii pro použití těchto letadel. A nastavit správně strategii v případě, kdy společnost provozuje jen několik exemplářů, podle Clarka nelze.

Emirates jsou se 119 exempláři zdaleka největším provozovatelem typu, který nyní obsluhuje 37 destinací ve 25 zemích světa.

Emirates do svých A380 dále investují a zavedením třídy Premium Economy přecházejí na čtyřtřídní konfiguraci. Zároveň modernizují interiér a zlepšují služby pro cestující.

Jeden z letounů ve čtyřtřídní konfiguraci předváděly Emirates v uplynulých dnech na výstavě Bahrain International Airshow BIAS2022 (viz foto).

Zajímavým faktem je, že úspěšnost přežití A380 během pandemie je daleko vyšší než přežití Boeingů 747.

Superjumba A380 slouží přepravě cestujících 15 let. První komerční let uskutečnily Singapore Airlines dne 25. října 2007. Singapore Airlines vrátily A380 do provozu v listopadu 2021. (Foto: Daily Mail, BIAS2022, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace