Smartwings potřetí
Již třetí úspěšnou cestu na Antarktidu vykonal 11. listopadu Boeing 737 MAX (OK-SWA) společnosti Smartwings, který pro Aircontact přepravil na norskou vědeckou základnu členy výpravy Norského polárního institutu. Letadlo přistálo na Troll Airfield (QAT). První cesta Smartwings se uskutečnila v lednu 2022 a jednalo se zároveň o první let Boeingu 737 MAX na Antarktidu.
Kromě MAXu Smartwings přistávají na Antarktidě velmi různorodá letadla od Boeingů 737 po Airbus A340, transportní C-17 a Lockheed L-130.
Jak lze očekávat, lety na Antarktidu podléhají zvláštní regulaci. Přistává se na ledové přistávací ploše, posádka musí před projít důkladnou přípravou včetně výcviku pro přežití. Vzhledem k omezené, resp. nulové podpoře na místě musí být letadlo vybaveno některými náhradními díly a soupravami pro přežití.
Let samotný vyžaduje speciální povolení a plánování. Obvyklý přílet je z Jižní Afriky a je plánován bez záložních letišť. Tento fakt vyžaduje rovněž speciální povolení. Stanice Troll je vzdálena 4332 km od Kapského města. Při maximálním udávaném doletu MAXu 6 570 km to znamená, že letadlo během přeletu dosáhne „point of no return“ a k dosažení letiště není jiné možnosti než pokračovat dále v letu.
Přistávací dráha Troll Airfield je vybudována na ledovci v nadmořské výšce 1232 m je dlouhá asi 3000 m. Je pokrytá ledem a před příletem letadla je nutno měřit brzdný účinek, aby bylo možno dráhu použít v souladu s předpisy. Faktorem je také počasí, které se může rychle měnit.
Od posádky a provozovatele vyžaduje let za jižní polární kruh měsíce příprav.
Ministerská předsedkyně na druhý pokus a s potížemi
O tom, že cesta na Antarktidu nemusí být rutinní záležitostí, se koncem října přesvědčila ministerská předsedkyně Nového Zélandu Jacinda Ardern.
Premiérka plánovala čtyřdenní cestu na novozélandskou výzkumnou stanici, a to u příležitosti 65 let od jejího založení. Během prvního pokusu se C-130 Hercules vojenského letectva musel během cesty vrátit kvůli nepříznivému počasí na McMurdo Sound.
Druhý pokus byl úspěšný a premiérka se na základnu dostala. Problém nastal na cestě zpět. Herkules měl technické problémy, které neumožnily odlet. Její pobyt se tak o den prodloužil a z Antarktidy se premiérka dostala na palubě italského vojenského Herkulesu.
Il-76 Volga-Dněpr
Minulý týden přistál na Antarktidě poprvé Iljušin Il-76 společnosti Volga-Dněpr, který přepravil 82 výzkumných pracovníků a 6,5 tuny nákladu pro ruskou výzkumnou stanici Progres. Letoun uletěl z Kapského města 5 300 km a přistál na 3000 m dlouhé a 100 m široké ledové dráze poblíž stanice Progres u Prydz Bay. Tato stanice má dokonce dvě dráhy, původní (Progress Skiway) a další (Zenit Airfield), která umožňuje provoz velkých letadel.
Návrat A340 Hi Fly
Počátkem listopadu se na Antarktidu vrátil Airbus A340-300 (9H-TQZ) společnosti Hi Fly, který přivezl na letiště Wolf's Fang Runway (WFR) v Queen Maud Land pracovníky, několik turistů a vybavení pro vědeckou stanici. Zajímavostí je, že Wolf's Fang Runway (WFR) je jediným soukromým letištěm Antarktidy.
Místní lety
Iljušiny Il-76 létající pro Antarctic Logistics Center International (ALCI) z Cape Town International Airport (CPT) v Kapském městě na letiště Novolazarevskaja (Novo) přepraví na Antarktidu zřejmě nejvíce cestujících. Ti pak mohou pokračovat na další místa v Antarktidě místními lety. (Foto: Smartwings, Hi Fly, ALE)
Tomas Kohout: ano, clanek uvadi, ze se jednalo o prvni let IL-76 Volga-Dnepr. Lety IL-76 spolecnosti ALCI jsou zmineny v casti Mistni lety.
Il-76 V-D létal v minulosti právě v pronajmu ALCI, tak to nebylo poprvé.
Celkem 3 záznamy
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Já jen že právě V-D léta již řadu let pro ACLI. Tak to nebylo první přistání Il-76 V-D na A. Asi to bylo spíš míněno tak že to bylo první přistání na nové dráze Zenit…