Průzkum IATA dokládá volání cestujících po biometrickém odbavení. Implementace je přesto v nedohlednu.

  • 14.11.2022 08:00

Organizace IATA zveřejnila další průzkum, který dokládá, že 75 % cestujících si přeje biometrické odbavování. Šetření 2022 Global Passenger Survey (GPS) se zúčastnilo 10 206 respondentů z 222 zemí.

Průzkum je naneštěstí v podstatě zbytečný, protože pouze opakuje to, co už dávno víme. Zájem veřejnosti o biometrické odbavení byl a je evidentní. Naneštěstí odbavení samo volání cestující veřejnosti po biometrickém odbavení neodráží a zůstává na drtivé většině letišť daleko za technologickými možnostmi dnešní doby.

Čtenáři si jistě pamatují, že s nástupem covidu se všeobecně očekával masový přechod na bezkontaktní odbavení a organizace jako SITA se chlubily technologickým řešením připraveným k implementaci. Až na zanedbatelné výjimky však zůstalo pouze u prezentací a odbavení na drtivé většině letišť se za posledních 10 či 15 let nijak nezměnilo. To ostatně platí o přežitých opatřeních, jako je např. omezení kapalin v kabinových zavazadlech.

Potvrzují to i výsledky průzkumu. Respondenti vyjádřili nejvyšší spokojenost (84 %) s procesem on-line rezervace letenek, nejmenší s bezpečnostní a pasovou kontrolou (64 %). Nespokojenost cestujících se proti loňsku zvýšila. Hlavním zdrojem nespokojenosti je čekání, a to jak ve frontách, tak na zavazadla. Cestující jsou výrazně nespokojeni také s přestupy.

IATA přitom ve studii přichází k překvapivému zjištění, že existují technologie, které by mohly situaci zlepšit.

Studie (znovu) potvrzuje vysokou spokojenost (88 %) s biometrickým odbavením na těch letištích, která takovou službu poskytují. Ani toto není nic nového. Jasná preference (75 %) je pro biometrický proces proti použití pasu a palubní vstupenky.

Průzkum vidí další problém v oblasti odbavených zavazadel, kde 40 % respondentů uvedlo, že jejich zavazadlo bylo zpožděno či ztraceno. Respondenti vyjadřují zájem o sledování zavazadel, a to zejména pomocí vlastních zařízení na sledování zavazadel. Asi 80 % respondentů uvedlo, že možnost jednoduše sledovat odbavená zavazadla by zvýšila jejich zájem zavazadla si odbavit.

Cestující tráví na letištích příliš času. Celkem 42 % respondentů uvedlo, že na letišti (od příjezdu do nástupu do letadla) tráví mezi jednou a dvěma hodinami, 25 % dvě až tři hodiny a jen 21 % stihnou od příjezdu do nástupu do letadla za 30 minut až hodinu. Extrémní hodnotou je méně než 30 minut, což uvedlo 5 % dotazovaných, naopak 7 % stráví na letišti více než tři hodiny.

Protože více a více leteckých společností účtuje příplatky za odbavená zavazadla, stoupá zájem o kabinová zavazadla. S tím souvisí potřeba větších prostor pro uložení kabinových zavazadel.

Transfer na letištích je pro cestující frustrujícím zážitkem. Pouze 68 % respondentů vyjádřilo s přestupem spokojenost. Frustrující je zejména potřeba opakovat při přestupu některé procesy (bezpečnostní a pasová kontrola, vyzvednutí a odevzdání zavazadel).

Zajímavým zjištěním bylo, že méně než 20 % cestujících má zájem kompenzovat svou uhlíkovou stopu, přitom 24 % takovou možnost dokonce odmítá.


Fotografie k článku



Komentáře



O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
16.11.2022 14:20

Nemám, nepoužívám, jsem stará vykopávka, konzerva a fosílie ;-)

MichalC (...216.35...)
14.11.2022 19:13

O.M.: otisky prstů jsou už i v nové občance, takže tomu se nevyhnete. Možná máte otisk prstu v mobilu nebo ji oterviráte na základě rozpoznání obličeje. Mimochodem, biometrické odbavení je na letištích možnost, a to vedle klasického odbavení. Při tempu přechodu na biometriku jsou obavy ze 100% "šmírování" při odbavení předčasné.
To vše nic nemění nic na tom, že 3/4 cestujících si biometrické odbavení přejí.

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
14.11.2022 11:44

Co je to biometrické odbavení? Šmírovací kamery, otisky prstů? Děkuju, nechci.
Chci, aby moje zavazadlo přiletělo do cíle mé cesty nejpozději stejně jako já a nepoškozené. Ne, že přiletí o den později, poškozené, a já se budu handrkovat o kompenzaci. Přičemž jako cestujícího mě nezajímá, za co může "aerolinka" a za co "letiště".

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace