Privatizace ITA Airways se opožďuje. Přesto se zdá, že nastupuje období konsolidací.

  • 04.11.2022 08:00

ITA Airways

Italské ministerstvo hospodářství ukončilo období exkluzivity pro jednání s fondem Certares o prodeji podílu v nyní státem vlastněné společnosti ITA Airways. Oznámil to v pondělí nový ministr hospodářství Giancarlo Giorgetti. „Jednání dále pokračují s výhledem na uzavření dohody“, oznámil ministr.

Fond Certares je podporován skupinou Air France–KLM a Delta Air Lines.

Mario Draghi, premiér předchozí vlády, udělil dne 31. srpna Certares exkluzivitu s očekáváním, že finální a závazná nabídka bude předložena do 10. září a prodej podílu schválen do parlamentních voleb 25. září. To se nestalo a nyní privatizaci dokončí nově ustavená vláda.

Certares nabídl za 50 % společnosti + 1 akcii 600 milionů eur. Vláda by si ponechala v budoucím představenstvu dvě z pěti křesel a udržela si právo veta.

Naproti tomu MSC a Lufthansa nabídly 850 milionů eur za 80% podíl. Vláda by v takovém případě ztratila kontrolu nad společností.

Analytici považují obě nabídky za přiměřené. Nic nenaznačuje tomu, že by italská vláda privatizaci zrušila, a stále existuje vysoká pravděpodobnost, že akcionářská dohoda bude ještě letos podepsána.

Konsolidace trhu

Kromě privatizace ITA Airways může na evropském trhu v dohledné době dojít k některým zajímavým konsolidacím. Pokud by byl dnes fragmentovaný trh letecké dopravy obsluhován menším počtem větších hráčů, zvýšila by se efektivita odvětví a ziskovost.

Jen před několika dny se v britském tisku objevily spekulace, že skupina IAG, jejíž součástí jsou i British Airways, má zájem pohltit easyJet nebo TAP Air Portugal či Wizz Air. Za nejpravděpodobnější akviziční cíl jsou považovány easyJet. Všechny výše uvedené akviziční cíle mají pro IAG smysl, neboť skupina by tím podstatně posílila svůj podíl na „volnočasových“ letech, což by perfektně doplnilo stávající profil IAG.

Po možnostech anorganického růstu se ohlíží také skupina Air France–KLM. Kromě již zmíněné nepřímé účasti v privatizaci ITA Airways projevuje skupina zájem o TAP Air Portugal. Tentokrát nejde o spekulaci, neboť zájem získat podíl v TAP Air Portugal potvrdil generální ředitel skupiny Ben Smith.

O podíl v TAP však má zájem i Lufthansa. Pokud Lufthansa neuspěje v privatizaci ITA Airways, její zájem o TAP se zvýší. Naopak, pokud Air France-KLM v privatizaci ITA Airways uspějí, TAP se nejspíš stanou druhotným cílem.

Intenzivní zájem o TAP Air Portugal lze vysvětlit rovněž tím, že portugalský ministr infrastruktury Pedro Nuno Santos na pozadí ztráty TAP ve výši 1,5 miliardy dolarů za poslední rok prohlásil, že společnost TAP se musí stát součástí větší letecké skupiny. Vláda na podporu TAP vyčlenila již 2,5 miliardy dolarů.

Přes ztráty společnosti jsou TAP významnou společností se zajímavou sítí linek a příznivým mixem zákazníků.

Krachy menších společností

Analytici očekávají, že trh opustí některé menší společnosti z východní a střední Evropy. Prvním kandidátem mohou být rumunské Blue Air, které zůstávají mimo provoz od počátku září. (Foto: la Repubblica, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace