Airbus ohlásil výborné hospodářské výsledky. Připomněl významné 50. jubileum.

  • 31.10.2022 08:00

Dne 28. října oznámil Airbus hospodářské výsledky za devět měsíců tohoto roku a vylepšil výhled na celorok.

Při této příležitosti generální ředitel společnosti Guillaume Faury připomněl, že 28. října 1972, tj. před padesáti lety, absolvoval svůj první let Airbus A300B1 (F-WUAB). V té době šlo o první dvoumotorový tryskový širokotrupý letoun, který nastartoval éru tohoto druhu. Video z prvního letu najdete zde.  

Během necelých 50 let od prvního letu A300B vyrostl Airbus prakticky z nuly v největšího světového výrobce komerčních letadel.

Za sledované období devíti měsíců dodal Airbus 437 komerčních letadel a získal 647 objednávek čistého přírůstku (proti 133 objednávkám za stejné období roku 2021). Firma letos do konce září dodala zákazníkům 34 letadel A220, 340x řady A320neo, 21x A330 a 42x A350.

Společnost eviduje 7 294 nevyřízených objednávek. Výnosy dosáhly 38,1 miliardy eur.

Na rozdíl od Boeingu, který ve středu zaskočil trhy další ztrátou, oznámil Airbus růst provozního zisku (bez mimořádných položek) ve třetím čtvrtletí o 26 % na 836 milionů eur. Výkonům Airbusu pomohl silný dolar a zvýšení dodávek letadel.

Airbus zvýšil výhled na hotovostní tok za celorok na 4,5 miliardy eur, a to proti původnímu odhadu 3,5 miliardy eur. Ve třetím čtvrtletí vygeneroval Airbus proti původnímu odhadu dvojnásobný hotovostní tok.

Pozitivní je obnovení poptávky po širokotrupých letadlech, které souvisí s postupným zotavením dálkových spojů a potřebou modernizace dálkových flotil.

Faury zmínil trvající problémy s dodávkami komponent. Na rozdíl od Boeingu, který se ve středu odvolával na nedostatek motorů, Faury potvrdil, že dodávky motorů se vrátily k normálu a jsou stabilní. General Electric podle vyjádření Fauryho nyní dodává o 50 % více motorů než v uplynulém čtvrtletí. Přesto varoval, že problémy dodavatelů stále komplikují výrobu, avšak „situace se už dále nezhoršuje“. Airbus i Boeing očekávají, že problémy dodavatelů se budou projevovat i v roce 2023.

Faury zopakoval plán dosáhnout k roku 2024 tempa produkce 65 letadel a k roku 2025 pak 75 letadel řady A320neo/měsíc a potvrdil cíl dodat letos 700 letadel. Původní cíl 720 letadel byl v polovině roku snížen na 700, a to právě kvůli problémům subdodavatelů.

Termín uvedení letadla A321XLR, které se stane vrcholem a zároveň posledním představitelem řady A320neo, je plánován na druhé čtvrtletí 2024. Po A321XLR by již měl následovat letoun nového pokolení, který by se měl dostat do vzduchu okolo konce dekády.

Akcie společnosti stouply po ohlášení výsledků o více než 4 %. (Foto: Airbus, planes.cz)


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace