Soud v Texasu v pátek rozhodl, že oběti katastrof letadel Boeing 737 MAX společností Lion Air a Ethiopian jsou oběťmi kriminálního činu. Při katastrofách letadel Lion Air a Ethiopian zahynulo 346 osob.
Právní zástupce pozůstalých označil rozhodnutí soudu za významné vítězství. Pro Boeing přichází v momentu, kdy vrcholí úsilí prolobbovat pro letadla verzí 737 MAX 7 a MAX 10 výjimku z certifikace.
Pozůstalí po obětech katastrofy letadel Boeing 737 MAX vloni obvinili americké ministerstvo spravedlnosti, že překročilo své pravomoci, když v lednu 2021 umožnilo finanční vyrovnání se společností Boeing, díky kterému se Boeing, resp. jeho vedoucí pracovníci, vyhnuli trestnímu stíhání podle federálních zákonů. Pozůstalí rovněž napadli, že tajné vyjednání této dohody odporuje americkým zákonům.
Soudce Reed O'Connor v lednu 2021 v rámci mimosoudního vyrovnání vyměřil Boeingu kompenzace a pokutu za zločinné spolčení a podvedení FAA v celkové výši 2,5 miliardy dolarů. Z této sumy činila pokuta pouhých 243,6 milionů dolarů.
V říjnu 2022 se Boeing a americká Komise pro cenné papíry SEC (Securities and Exchange Commission) dohodly na vyrovnání za poskytnutí nepravdivých a zavádějících informací týkajících se letadel 737 MAX. Boeing v rámci dohody zaplatí 200 milionů dolarů. (Foto: Sky News)
Tragédie Lion Air 610 byla trestuhodná neschopnost. Tragédie Ethiopian 302 ale byla zločin. Soud by měl potrestat viníky - od pilotů přes managery až po ředitele. A odškodné pozůstalým sice už bylo vyplaceno, ale zopakování by ničemu neškodilo. Kdo shrábl většinu té pokuty? Stát, který tohle umožnil?
Nájsť manažérsku zodpovednosť spojenú s trestoprávnou zodpovednosťou by nikde na svete nemalo byť komplikované. Ale vidieť, že ide o zložitý spoločenský problém. Takže asi podobné kauzy ešte na svete sa stanú...
průšvih se může stát, když je to nedbalost. Ale tohle bylo vědomé ze strany Boeingu. Necháu, proč za to nikdo nebručí v base.
Když tehdy ta 2 éra spadla, tak jsem i trochu fandil Boeingu s tím, že dost pilotů si se stejným problémem poradilo. Mimo jiné i posádka na jednom z těch letadel o 2 lety dřív.
Ale když teď sleduju jejich tanečky kolem toho, jak chtějí očůrat certifikaci -7 a -10 aby nemuseli instalovat EICAS, tak si říkám, že ten soud rozhodl asi správně.
Průšvih se může stát. Ale aby i po velkém průšvihu nadále vývojovému oddělení šéfovali účetní, to asi opravdu není dobře.
Celkem 5 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Zločin začal už tím, že Boeing obelhal regulátora FAA. Tím se celý problém odstartoval. Fascinující je, že jak Boeing, tak FAA ještě po druhé katastrofě shodně tvrdily, že letadlo je bezpečné.