Air France a Airbus před soudem kvůli katastrofě letu Air France

  • 10.10.2022 09:00

Více než třináct let od katastrofy letadla Airbus A330-200 (F-GZCP) společnosti Air France je zahájeno soudní řízení proti společnostem Air France a Airbus. Řízení má být uzavřeno 8. prosince.

Ke katastrofě letu Air France AF447 z Rio de Janeira do Paříže došlo 1. června 2009. Při katastrofě zahynulo všech 228 osob na palubě. Po dvou letech od katastrofy se podařilo najít zapisovače, jejichž data pomohla plně objasnit příčiny.

Úřad BEA dne 5. července 2012 zveřejnil závěrečnou vyšetřovací zprávu, ze které vyplývá, že během letu v letové hladině FL350 (asi 10 600 m) rychlostí M = 0.82 v oblasti se silnou kondenzací, námrazou a turbulencí (obr. 1) došlo ke krátkodobému výpadku dat z čidel (pitotových trubic – obr. 3), v důsledku čehož se odpojil autopilot. Piloti vzniklou situaci nesprávně vyhodnotili (obr. 2) a prudce zvýšili úhel náběhu, čímž přivodili ztrátu rychlosti a pád letadla. Během zásahu pilotů dosáhl úhel náběhu až 40°. Pádu letadla poté piloti nedokázali zabránit.

Přepis komunikace pilotů lze najít zde.

Jednalo se o první katastrofu letadla A330 během komerčního letu a největší katastrofu v historii Air France.

Úřad BEA upozornil ještě v době před katastrofou na rostoucí počet incidentů spojených s námrazou čidel a letecké společnosti začaly čidla postupně vyměňovat.

Za neúmyslné zabití hrozí maximální pokuta 225 tisíc eur. To zhruba odpovídá výnosům, které před pandemií vydělala skupina Air France-KLM během pěti minut nebo Airbus během asi dvou minut.

Pro porovnání, Boeing zaplatil za katastrofy letadel 737 MAX společností Lion Air a Ethiopian pokutu ve výši 243,6 milionů dolarů. Při těchto katastrofách zahynulo 346 osob. (Foto: bbc.com, planes.cz, obr. BEA)  


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace