Společnost Airbus ve čtvrtek potvrdila, že společnosti Qatar Airways zrušila všech 19 zbývajících objednávek na letadla A350-1000. Tato letadla byla odstraněna také z objednací knihy výrobce. Dohady, že objednávky jsou zrušeny, se poprvé objevily již v srpnu a nyní byly oficiálně potvrzeny.
Qatar Airways rozhodnutí Airbusu nekomentovaly.
Zrušení objednávek je součástí pře mezi Qatar Airways a Airbusem týkající se defektu povrchu letadel A350. Qatar Airways a katarský regulátor považují defekt za potenciální ohrožení bezpečnosti, zatímco Airbus a evropský regulátor EASA klasifikují defekt jako poškození laku, které bezpečnost letadel nijak neohrožuje a nemá vliv na letovou způsobilost typu.
Soud v této věci rozhodne ve zrychleném řízení v létě 2023.
Rozhodnutí Airbusu není nijak neočekávané a je logickým krokem poté, kdy Qatar odmítl převzít čtyři exempláře s odkazem na defekty laku.
Airbus u soudu v květnu dosáhl významného úspěchu, když soud zamítl žádost Qataru, aby Airbus nemohl objednaná letadla nabízet jiným zákazníkům, a to až do vyřešení sporu. Již v lednu zrušil Airbus také zakázku Qatar Airways na 50 letadel A321neo.
Pro Airbus nemá smysl dále vyrábět letadla v konfiguraci pro Qatar, která budou zákazníkem následně odmítnuta. Rekonfigurace letadla pro náhradního zákazníka představuje významné náklady a čas. To také indikuje, že Airbus má pro tato letadla odbyt.
Před Qatar Airways vyvstává vážný deficit dálkových kapacit. Nyní přichází o 19 letadel A350-1000, dalších 26 letadel A350 je uzemněno kvůli defektům laku. Qatar Airways mají objednávku na 74 letadel Boeing 777-9, avšak zahájení jejich dodávek se postupně posunuje z roku 2020 na rok 2025, přičemž ani tento termín nemusí být definitivní.
Zatímco zrušenou objednávku na 50 letadel A321neo mohly Qatar Airways alespoň částečně nahradit objednávkou Boeingů 737 MAX 10, letadla A350-1000 a Boeing 777-9 jsou nezastupitelná. Pokud nedojde k mimosoudnímu urovnání a usmíření obou stran, Qatar Airways se vmanévrovaly do úplné závislosti na Boeingu. To Qatar Airways ztíží vyjednávací pozice.
Šéf skupiny Qatar Airways Akbar Al Baker během pandemie několikrát důrazně připomněl dodavatelům letadel, že to budou Qatar Airways, které rozhodnou, kdy letadla potřebují a kdy je převezmou, a to bez ohledu na kontrakt. V tom se přepočítal.
Airbus v období leden–srpen získal 637 objednávek čistého přírůstku a dodal 382 nová letadla. Airbus letos předpokládá dodání 700 letadel. (Foto: Reuters)
Celkem 1 záznam
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Už je načase aby si státy jako SA, Katar, Kuvajt, SAE diktovaly a ostatní skákali jak pískají...Navíc podraz s Ruskem ohledně ceny a množství těžby ropy je diskvalifikuje ze společenství slušných zemi.