Portál Jet Fuel Monitor předpokládá průměrnou cenu leteckého paliva v letošním roce okolo 143 dolarů/barel. Jde o nevyšší ceny od roku 2013 a daleko vyšší, než byla očekávání trhu. V dubnu a květnu se přitom ceny leteckého paliva v USA vyhouply až na 220 dolarů/barel, a to kvůli kapacitním problémům rafinérií.
Letecké společnosti, které si vloni zajistily ceny paliva na další období, proto letos ušetří miliardy. Či naopak ztratí, pokud si palivo nezabezpečily.
Z evropských aerolinek je zřejmě nejlépe zabezpečen Ryanair, který si zajistil 80 % své plánované spotřeby. Z toho 65 % za 63 dolarů/barel a 15 % zastropoval na 77 dolarech/barel. Pokud k mimořádně příznivým nákladům za palivo připočteme mimořádně vysoké průměrné ceny letenek a extra cenovou bonanzu způsobenou problémy letiště Heathrow, bude mít Ryanair velmi bohaté čtvrtletí.
Skupina IAG si zajistila 61 % odhadované spotřeby, Lufthansa 55 %, easyJet 53 %, Air France-KLM 53 %. Naopak Wizz Air má zajištění prakticky nulové.
Vzhledem k mimořádně vysokým letošní cenám paliva je efekt ze zabezpečení mimořádný a pohybuje se v miliardách dolarů. Ryanair ušetří díky zabezpečení asi 1,6 miliardy eur, British Airways asi 1,2 miliardy eur. Air France-KLM odhadují své úspory okolo miliardy dolarů. V zájmu spravedlnosti je nutno připomenout, že s nástupem pandemie, kdy ceny paliva v dubnu 2020 propadly k hodnotám okolo 15 dolarů/barel, zabezpečené letecké společnosti na palivu ztrácely. Pokud bude cena paliva klesat, úspory z hedgingu se přirozeně budou snižovat.
Výhody zabezpečení letecké společnosti nepřenesou na zákazníka, ale pomohou jim zotavit se ze ztráty z minulých období a mohou zajistit konkurenční výhodu. Je zřejmé, nakolik se budou lišit marže v případě, kdy na jedné lince poletí Ryanair a Wizz Air.
Zatímco v Evropě je zabezpečení praxí obvyklou, v USA tomu tak není. American Airlines Group, Delta Air Lines a United Airlines žádné zabezpečení nemají. A domnívají se, že začít se zabezpečením cen nyní, v období vysoké volatility, nemá smysl. Z velké čtyřky májí cenu zajištěny Southwest Airlines, které díky tomu ušetří asi miliardu dolarů.
V Evropě od hedgingu vloni odešel Wizz Air a je jednou z mála nezajištěných (či nedostatečně zajištěných) evropských aerolinek. Wizz Air již oznámil, že se k hedgingu vrací. (Foto: Airport Suppliers, planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém