Dlouhodobou státní politikou Číny v oblasti importu letecké techniky je princip parity v dodávkách od Airbusu a Boeingu. Pro Boeing je Čína největším odbytištěm letadel a největším zákazníkem letadel 737 MAX. Pro duopol je dnes Čína největším trhem.
Počátkem července získal Airbus rekordní zakázku z Číny na 292 letadel v celkové hodnotě 37 miliard eur, dalších 19 Airbusů si Čína zajistila prostřednictvím leasingových společností. Celkem tedy jde o 311 Airbusů a největší zakázku od počátku pandemie.
Přitom 115 Airbusů odebere v rámci objednávek a leasingu China Southern, která je s leteckým parkem 399 Boeingů a 334 Airbusů A320 (ke konci roku 2021) největší čínskou aerolinkou a zároveň největším čínským zákazníkem Boeingu. China Southern zrušila objednávku na stovku letadel 737 MAX, a to s odvoláním na nejasné termíny dodávek.
Podrobnosti objednávky jsme přinesli zde.
Obří zakázka Airbusu může signalizovat možný ústup Číny od principu parity, a to v reakci na měnící se geopolitickou situaci. V poslední době se vztahy mezi Čínou a USA vyhrocují. Nedávná návštěva Nancy Pelosi na Tchaj-wanu je jen dalším příkladem zhoršujících se vztahů.
Úspěch Airbusu nemusí být jediným signálem nepřízně vůči Boeingu. Americký úřad FAA recertifikoval před 18 měsíci Boeingy 737 MAX a recertifikaci s větším či menším zpožděním následovali regulátoři dalších zemí. Ovšem kromě Číny a Ruska. Jak bylo zmíněno, Čína je největším trhem 737 MAX.
Boeing předpokládal obnovit dodávky MAXů během roku 2021 nebo nejpozději počátkem roku 2022. To potvrzoval svým vyjádření i čínský regulátor CAAC, který koncem roku 2021 vydal direktivou AD modifikace systému řízení MAXů. To bylo chápáno jako zelená pro MAXy. Přesně před rokem uskutečnil Boeing a FAA pod dohledem CAAC sérii úspěšných testovacích letů. Očekávalo se, že certifikace bude následovat během krátké doby. Nestalo se nic.
V polovině června 2022 vykonala China Southern Airlines sérii zkušebních letů 737 MAX a dne 7. července 2022 uskutečnila zkušební let Air China. Regulátor přesto letadla do komerčního provozu zatím neuvolnil. Je nepochybné, že CAAC směřuje ke schválení a je jasné, že nespěchá. V mezidobí byl ukončen zkušební program domácího C919.
Analytici předpokládali, že Čína v době drakonických covidových opatření kapacity letadel objektivně nepotřebuje a je proto výhodnější nechat letadla uzemněná a účtovat Boeingu kompenzace. Nyní se však zdá, že důvody pomalého postupu nejsou komerční, ale geopolitické.
Čína nákup letadel Boeing jistě nezastaví. Vmanévrovala by se do nevýhodné situace při jednáních s Airbusem. Airbus se však na nějakou dobu může stát preferovaným dodavatelem. Ztráta tržního podílu v Číně může být novým a velkým problémem Boeingu.
Indikátorem skutečného stavu bude vývoj objednávek Boeingů po rozhodnutí regulátora obnovit komerční provoz MAXů.
Boeing se musí hodně snažit, aby vyhrál probíhající tendr Air India. Ztráta tržního podílu na dvou největších světových trzích by byla pro Boeing další těžkou ranou.
Společným problémem duopolu bude produkce C919. Ta sice zpočátku nebude nijak význačná, ale koncem dekády se na prodejích Airbusu a Boeingu nepochybně projeví.
Co se stane je oblast spekulací. Nikdo neví. Orientaci Číny na další léta určí nadcházející 20. sjezd komunistické strany Číny, který může, ale také nemusí, posílit postavení prezidenta Xi Jinpinga a jeho linie. (Foto: Tech Xplore, wsj.com)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém