Qatar si ve Farborough vyřešil své jednouličkové dilema

  • 22.07.2022 13:00

Modernizace a rozšíření flotily jednouličkových letadel společnosti Qatar Airways a s ní spojená strategická ambice expandovat na krátkých a středních tratích prochází pozoruhodným vývojem.

Šéf skupiny Akbar Al Baker v pondělí ve Farnborough potvrdil, že platnost předběžné objednávky na 50 letadel 737 MAX 10 vypršela. Zároveň prohlásil, že zatím není rozhodnuto, zda se Qatar Airways vrátí k Boeingu a objednávku obnoví. To se událo v pondělí.  

Ve čtvrtek Boeing překvapil oznámením, že Qatar Airways podepsaly objednávku na 25 letadel 737-10 s opcí na dalších 25. Al Baker si tedy zřejmě uvědomil, že není jiné možnosti, než objednat 737-10, neboť s Airbusem nepohne.   

Cesta k objednávce 737-10 je skutečně pozoruhodná. Původní nezávazná objednávka 737-10 byla podepsána v lednu, a to bezprostředně poté, kdy Airbus zrušil Qatar Airways objednávku na 50 letadel A321neo. Airbus k tomuto, v leteckém oboru dosud nevídanému kroku, přistoupil poté, kdy Qatar odmítl převzít dva letouny A350 a podle Airbusu tím porušil smlouvu, která vázala prodeje A350 na prodej A321neo.

Podpis předběžné objednávky na MAXy měl přitlačit Airbus do kouta, aby své rozhodnutí změnil. To se nestalo. Výsledkem je, že Qatar až do čtvrtečního oznámení neměl zajištěny ani objednávky MAXů, ani A321neo. První dodávky A321neo se přitom plánovaly od počátku příštího roku.

Pokud jde o probíhající soudní při týkající se závad povrchu letadel A350, Al Baker si ve Farnborough postěžoval, že Airbus sice veřejně tvrdí, že je připraven najít řešení. Ve skutečnosti nic nedělá. Al Baker zopakoval, že letadla mají defektní ochranu proti statické elektřině, což ohrožuje bezpečnost. Kromě katarského regulátora však žádný regulátor toto nepotvrdil a Airbus vehementně popírá, že by vady laku mohly jakkoliv snižovaly bezpečnost letadla. 

Al Baker vyjádřil jistotu, že objednaná letadla Boeing 777-9 budou dodána v roce 2025, jak slibuje Boeing. Dokonce se domnívá, že harmonogram může být zkrácen. Mimochodem, vloni tvrdil, že Qatar převezme první 777-9 ještě letos, a to přesto, že Boeing sám v té době sliboval konec roku 2023.

Přinejmenším se zdá, že Qatar se svým sporem s Airbusem vmanévroval do obtížné situace, kterou Qataru dále zhoršil posun dodávek 777-9 z roku 2023 na rok 2025. Firmě tak akutně chybí dálkové kapacity a současně se zpozdí nástup moderních jednouličkových letadel.

Navíc, jak Qatar Airways sami opakovaně uvádějí, 737-10 není rovnocenným konkurentem A321neo. (Vizualizace: Airbus, foto: planes.cz)


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace