Omezení na Heathrow připraví aerolinky o více než půl miliardy dolarů

  • 15.07.2022 08:00

Letiště Heathrow zavedlo s platností do 11. září kapacitní omezení na 100 000 cestujících denně a vyzvalo aerolinky, aby zastavily prodej letenek na léto. Opatření omezí počet odbavených cestujících v průměru o 4000 cestujících denně. To se nemusí zdát mnoho, ale do 11. září to představuje ztrátu takřka čtvrt milionu cestujících. Přitom však není jasné, odkud se vzal tento předpoklad, neboť Heathrow v těchto dnech odbavovalo podle organizace OAG okolo 122 tisíc cestujících denně.

Organizace OAG proto odhaduje, že faktická redukce činí 22 %. Údaj letiště zřejmě vychází z faktu, že letecké společnosti jako British Airways a Virgin již minulý týden přistoupily k dobrovolnému rušení letů. Pouze British Airways ruší do konce roku 30 tisíc letů – toto rozhodnutí bylo přijato ještě 8. července, tedy před „zastropováním“ Heathrow dne 12. července. Britská vláda s ohledem na situaci dočasně pozastavila pravidlo pro využití slotů „use it tor lose it“.

Není také jasné, jakým způsobem bude kvóta distribuována. Problém je, že zatímco některé aerolinky létají na Heathrow např. jednou denně (a redukce je tudíž obtížná), jiné provozují velké množství letů (British Airways a Virgin). Není tedy praktické uvalit kvótu rovnoměrně na všechny aerolinky. Pomineme-li tuto možnost, musíme připustit, že jakékoliv jiné řešení bude nějakou mírou nespravedlivé. Některé aerolinky, jak již bylo zmíněno, své kapacity proaktivně a dobrovolně snížily již nyní. Bude i na ně nyní uvalena dodatečná redukce?

Aerolinky jsou nyní vyzývány, aby zastavily prodej letenek do 11. září. To znamená, že přijdou o výnosy z letenek, které se prodávají „na poslední chvíli“, tedy s vysokou marží. Letecké společnosti může zákaz prodeje letenek dostat do situace, že výnosy z již prodaných letenek (s nízkou či zápornou marží) nemusí pokrýt ani náklady.

OAG odhaduje skutečnou ztrátu počtu cestujících do konce roku na Heathrow na 1,38 milionu. Z toho vyčíslila ušlé výnosy leteckých společností okolo 550 milionů dolarů.

V rámci objektivity je nutno uvést, že pozornost poutá Heathrow zejména kvůli své velikosti a zvláštní pozici v transatlantické dopravě. Ovšem z hlediska zpoždění letů na tom i přes všechny zmíněné problémy není s 51 % zpožděných letů zdaleka nejhůře. V Evropě je podle statistik Hopper až na 15. místě. Podle Hopperu vede nelichotivé statistiky Brusel, kde je zpožděno 72 % letů a 2,5 % letů je zrušeno. Podle statistik organizace OAG odletělo z Heathrow v červnu načas (tj. s max. zpožděním 15 min. proti letovému řádu) 42,7 % letů, zrušeno bylo 2,7 % letů. Pro ilustraci v Praze bylo dochvilných 36,6 % odletů a zrušeny 3 % letů. Statistiky mohou být zavádějící, neboť zpoždění v Praze jsou primárně způsobena zpožděním aerolinek (zejména Smartwings).

Uvádí se, že odvětví letecké dopravy zaskočila mimořádná poptávka. Není to pravda, neboť řada letišť (a organizací) mimořádný nárůst poptávky správně prognózovala ještě během prvního čtvrtletí. Vedení některých letišť tak bylo zaskočeno poptávkou, kterou samo prognózovalo, a to v dostatečném předstihu. 

Ne jinak je tomu u leteckých společností. Dobrým příkladem je Ryanair, který se s nárůstem poptávky, stávkami i chaosem na letištích vyrovnává s přehledem. Kritizuje také rozhodnutí britské vlády dočasně pozastavit pravidlo o využití slotů, které podle Ryanairu chrání aerolinky, které „nebyly schopny připravit se odpovídajícím způsobem na situaci po pandemii“. (Foto: OAG, planes.cz)  


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
15.07.2022 13:20

Stejně je to zvláštní situace, která nemá obdoby.
Mají tyhle problémy i amíci, nebo je to evropské špecifikum?

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
15.07.2022 13:17

Pracovní trh? V době covidu se masově propouštělo. Jenže, propustí se snadno, nabere obtížně. Ti propuštění už dávno dělaj něco jiného a zpátky se nevrátí, noví zájemci o práci se nikterak nehrnou.

Radek - nepřihlášený host (...178.190...)
15.07.2022 13:08
???

Mě by zajímalo, kdo je skutečným viníkem této situace, která se netýká ani náhodou jen několika letišť...

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace