ICAO bude v září řešit otázku dvojí registrace letadel. Nad ruskou leteckou dopravou visí hrozba „nebezpečné země“.

  • 14.07.2022 17:00

Mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO bude na svém 41. shromáždění ve dnech 27. září až 7. října řešit mimo jiné otázku dvojí registrace letadel západních leasingových společností v Rusku.

ICAO dvojí registraci odmítá a vychází z toho, že není možné letadlo zapsat do registru jiné země, pokud není původní registrace zrušena. Stejně tak není možné změnit registraci letadla bez souhlasu jeho vlastníka. Takto je to zakotveno Chicagskou úmluvou.

Úřady Bermud a Irska anulovaly v březnu letovou způsobilost letadel západních leasingových společností provozovaných ruskými leteckými společnostmi. Zákaz provozu letadel s dvojí registrací by měl být vymáhán také zeměmi, v jejichž vzdušném prostoru se taková letadla pohybují. To se neděje, neboť některé země provoz těchto letadel pardonují.

Organizace ICAO se obrátila na ruské úřady s řadou dotazů s cílem vyjasnit situaci a seznámit se s argumentací ruských úřadů. Ruská strana hájí svůj postup tím, že leasingové smlouvy byly jednostranně a s okamžitou platností vypovězeny, což kontrakty neumožňují. Formálním důvodem byly obavy o zajištění bezpečnosti, což je také jediný důvod, který uvádí Chicagská dohoda. Rusko uvádí, že ke ztrátě způsobilosti nemohlo dojít během jediného dne zároveň u 600 letadel. Přitom za nezpůsobilá byla označena právě jen letadla vlastněná západními leasingovými společnostmi, zatímco západní letadla ve vlastnictví ruských společností a registrovaná v Irsku či na Bermudách za nezpůsobilá prohlášena nebyla.

Ruské strana se hájí, že ve vzniklé situaci jí nezbylo než registrovat letadla ve svém registru. Rusko uvádí, že ruské společnosti leasingové poplatky v souladu s (vypovězenými) kontrakty odvádějí, ty však na konta leasingových společností z důvodů sankcí nepostoupí.

Ruské ministerstvo dopravy informovalo ICAO, že ve věci dvojí registrace probíhají jednání s úřady Bermud a Irska o vyřazení letadel z registru těchto zemí. Úřady Bermud a Irska ve svém oficiálním stanovisku oznámily, že nebrání vyřadit letadla ze svých registrů, pokud to budou požadovat vlastníci letadel. Zjevně jinak jednat ani nemohou.

Většina leasingových společností v mezidobí letadla odepsala s tím, že jejich návrat je málo pravděpodobný. Zrušit jejich (původní) registraci nemohou, neboť by to ohrozilo probíhající spory o náhradu škod s pojišťovnami. A proč by to také dělaly? Objektivně neexistuje žádný důvod, proč by leasingové společnosti měly letadla z registru vyřadit. Na druhou stranu se leasingovým společnostem nechce bouchnout dveřmi na perspektivní ruský trh.

Jednání leasingových společností s pojišťovnami nejsou ani tak nijak snadná, neboť se jedná o miliardy dolarů případného pojistného plnění. Pojišťovny vychází z toho, že letadla nebyla zničena.

To, že by Rusko letadla vrátilo, je hypotetický případ, protože by nemělo jak zajistit přepravu. Zároveň by to byl katastrofický scénář i pro leasingové společnosti, protože 600 letadel na trhu nelze uplatnit. Další komplikací je, že ve světle nových pojistných rizik pojišťovny zvýší pojistné, což leasingové společnosti budou muset přenést na své zákazníky.

Ekonomicky nejrozumnější by bylo, pokud by Rusko letadla odkoupilo. To kvůli západním sankcím není možné. Tržní hodnota letadel zadržených v Rusku se odhaduje na asi 12 miliard dolarů (pokud odhlédneme od faktu, že byla zrušena jejich letová způsobilost). Fakticky však nyní mají hodnotu pouze pro Rusko. To je něco, co si leasingové společnosti rovněž dobře uvědomují.

A nyní to nejdůležitější. Pokud problém dvojí registrace nebude do poloviny září uspokojivě vyřešen, hrozí ICAO pro Rusko vyhlášením stavu SSC (Significant Security Concern). To znamená, že by organizace ICAO shledala úřady příslušné země nezpůsobilými zajistit bezpečnost letecké dopravy. Stav SSC by ruským subjektům znemožnilo nasadit jakákoliv letadla na mezinárodní linky. Zároveň by to znamenalo pro cizí společnosti uzavření ruského vzdušného prostoru. Rusko se nepochybně pokusí této situaci vyhnout.

V podstatě se zde dostaly do konfliktu aspekty soukromého vlastnictví s aspekty bezpečnosti leteckého provozu. Otázkou také je, nakolik je Chicagská úmluva právně závazná pro jednotlivé země. Podle některých výkladů totiž bez ohledu na zemi registrace je rozhodující právo země, kde sídlí provozovatel letadla. Tomu odpovídají i pravidla pro certifikaci letadel.

Situace je složitá a přímočará cesta z patové situace zjevně neexistuje. Nejspíš jedinou možnosti je dosáhnout dohody Ruska a leasingových společnostmi, která by získala potřebné výjimky ze sankcí podobně, jak je tomu s dodávkami plynu. K tomu je pochopitelně potřeba politické vůle.

I když nikdo netuší, jak se situace vyvine, je nesmírně pozitivní, že řešení hledá instituce, která požívá vysoké reputace a je kompetentní objektivně posoudit veškeré aspekty této situace. (Foto: The Japan Times, planes.cz)  


Fotografie k článku



Komentáře



Fakta - nepřihlášený host (...24.62...)
21.07.2022 21:37
Rizikem jsou ukrajinské šroty Antonov

Je neuvěřitelné, že nikdo nedokáže pojmenovat skutečnou hrozbu a tou jsou přílety ukrajinských Antonovů An-12, tyto padají jako mouchy a ohrožují naše domy, jelikož je necháme létat také do Česka!

Ivo - nepřihlášený host (...48.26...)
16.07.2022 12:49

Ještě víc mi to připomíná Hlavu 22...

Petr Šimáček (...122.32...)
14.07.2022 18:05

To je jak z Černých baronů, kdy je Terazkymu řečeno, že v ramci jeho pravomoci nemuže vojina Kefalina potrestat 30ti dny basy :)

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace