Nizozemská vláda zaskočila Schiphol i KLM. Chce výrazně omezit provoz na Schipholu.

  • 27.06.2022 08:00

Zatím platilo, že hlavními indikátory zdraví letišť jsou počty odbavených cestujících a profitabilní růst. Jak se ukazuje, pro nizozemskou vládu se prioritou stávají hlukové emise. Nizozemská vláda proto navrhuje provoz letiště citelně omezit, a to již letos.

Nizozemská vláda chce snížit počet odbavených letů z asi 500 000 ročně (před pandemií) na 440 000. Původně přitom plánovala, že provoz se zvýší až na 540 000 letů ročně. Podle vládního návrhu by se tak proti prognóze počet letů snížil o 20 %. Tisková zpráva vysvětluje, že je nezbytné upřednostnit snížení hlukových emisí, emisí CO2 a oxidů dusíku. Opatření má vstoupit v platnost již v listopadu.

Zjevně zaskočené letiště Schiphol i letecká společnost KLM takový prudký a nečekaný zásah rozhořčeně odmítají. KLM zdůrazňují, že omezení provozu není součástí vládní koaliční dohody. Pokud by k takové redukci došlo, podminovalo by to pozice Schipholu jako jednoho z vedoucích evropských hubů a podvázalo další rozvoj letiště, a tedy i aerolinek.

Snížení počtu odbavených letů výrazně zvýší jednotkové náklady na odbaveného cestujícího, což negativně poznamená konkurenceschopnost Schipholu i KLM. Snížení počtu letů zhorší konektivitu (a tedy celkovou dobu cesty), což zákazníky logicky povede k tomu, že k přestupu budou vybírat jiná letiště a jiné společnosti. To jen dále zhorší profitabilitu provozu. KLM nerozumí ani argumentu s oxidy dusíku, neboť letecká doprava v Nizozemí generuje všeho všudy pouhé 1 % celkových emisí oxidu dusíku. 

KLM připomíná, že společnost na základě dlouhodobé dohody s vládou investuje miliardy eur do rozsáhlé obnovy leteckého parku s cílem zajistit udržitelnost letecké dopravy a zároveň obsloužit rostoucí počet cestujících.

Je zřejmé, že pokud počty cestujících klesnou, Schiphol ani KLM nevytvoří zdroje potřebné na investice pro udržitelné letectví. Omezení provozu zdůvodněné environmentální agendou je proto nelogické a kontraproduktivní. Navíc, pokud dojde k omezení letů, zahraniční letecké společnosti jednoduše přesunou provoz na jiná letiště, takže celkovou environmentální situaci toto opatření nijak nezlepší.

Návrh vlády odporuje jak zdravému rozumu, tak i koaliční dohodě, která výslovně uvádí, že koalice vytvoří stabilní a predikovatelné prostředí v ekonomice.

KLM považují za nelogické, že nařízení předpokládá renesanci staré metodiky pro měření hluku, která při překročení limitu v některých bodech měření vede k přesunutí provozu na jiné dráhy. Paradoxně se tím provoz přesune na dráhy Buitenveldert a Zwanenburg, kde hlukem odlétajících letadel budou zasaženy větší počty obyvatel. Snížení provozu doprovázené novou metodikou vyhodnocování hluku může způsobit, že hlukem bude zasaženo více lidí.

Letiště Schiphol ve své reakci zdůrazňuje, že letiště podporuje veškerá promyšlená rozhodnutí vedoucí k „tiššímu a čistšímu“ Schipholu, a to při zachování jeho celospolečenské role pro spojení Nizozemí se světem. (Foto: Schiphol Airport, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Dega - nepřihlášený host (...98.72...)
27.06.2022 18:22
To Petr

Protože z PRG to přímo nejde, musím s přestupem. Když ne v AMS budu zvyšovat hluk eventuelně jinde. Nese to peníze letišti v AMS, společnostem létajícím z AMS, poplatky státu, zaměstnanost. Navíc většina domů se v okolí stavěla, když už tam letiště stálo. Pokud Ti to nestojí za to, do MSP nelétej. Možná třeba nikam, protože hluk je opravdu všude. Můžeš třeba z AMS do Prahy vlakem, ten dělá hluk po celé trase, navíc asi budeš muset přestupovat, tím zatěžovat jiná nádraží.

Petr - nepřihlášený host (...139.140...)
27.06.2022 14:59
Hluk

Tak zase ale musíme přiznat, že Schiphol generuje fakt podstatný hluk. V jižní půlce Amsterdamu/Bijlmeru/Amstelveenu a v Haarlemu (z velkých měst ... městeček a vesnic je v okolí další spousta) je o provozu na letišti neustále vědět.

"Proč by člověk, který potřebuje z Prahy do Minneapolis, měl dělat hluk zrovna v AMS? Jakou hodnotu tím přináší Nizozemsku a Amsterdamu? Stojí nám to za to?"

Radek - nepřihlášený host (...178.190...)
27.06.2022 14:53
:-D

Bolševici na pochodu...

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace