Soudce, který rozhoduje ve sporu mezi Qatar Airways a Airbusem ve věci defektu povrchu letadel A350, ve svém rozhodnutí z 26. května poukazuje na rozdílný pohled katarského regulátora a evropského regulátora EASA. Katarský regulátor klasifikuje defekt povrchu jako potenciální ohrožení bezpečnosti, a proto uzemnil již 23 letadel A350. Qatar Airways odmítají převzít další A350. Regulátor EASA (a Airbus) defekt laku za bezpečnostní problém nepovažují.
Soudce vyzývá Qatar Airways a Airbus ke společnému jednání s katarským regulátorem, neboť je společným zájmem aerolinek i výrobce regulátora přesvědčit ke zrušení uzemnění letadel. Shledává, že Airbus neintervenoval u katarského regulátora, neboť se jedná o „domácí“ záležitost Kataru a Qatar Airways nepřizvaly Airbus k jednáním s katarským regulátorem. Soudce uvedl, že takový přístup není smysluplný.
Zatímco Airbus opakuje, že je ochoten najít s Qatar Airways vzájemně přijatelné řešení, Qatar Airways trvají na tom, že jsou připraveni dotáhnout soudní spor až do konce a trvají na důsledném vyšetření příčin problému. Odvolávají se na argument Airbusu, který tvrdí, že pro problém neexistuje jednoduché řešení a „zamalování“ místa poškození zůstává v danou chvíli jediným řešením.
Qatar požadují k 31. březnu za uzemněné stroje kompenzaci ve výši 1,08 miliardy dolarů plus 4 miliony dolarů za každý další den uzemnění. Airbus naopak požaduje kompenzaci za stroje, které Qatar Airways odmítly převzít.
Soud vychází z toho, že pokud Qatar Airways nebudou jednat společně s Airbusem, bude to znamenat, že neučinily vše ke snížení a odvrácení škod. Airbus na druhou stranu musí ukázat vůli být v této věci partnerem Qatar Airways. (Foto: Qatar Airways, planes.cz)
To máte pravdu, ale kdyby byl katarský regulátor nestranný, tak by požadavku QA na uzemnění nevyhověl.
Qatar Airways místo aby se domluvil s Airbusem, tak šel napřed na regulátora a pak k rovnou k soudu. A Airbus si to nenechal líbit a letadla rychle prodal dal. Teď si QA a Airbus vzájemně vyčísluji škody a soud správně podotknul, ze chyba je na obou stranách, protože místo by se snažili najít smírné řešení, jeden chce kompenzace a druhy hned zalepil svůj backlog v dodávkách. Vůbec bych se nedivil, kdyby je soud oba poslal do haje a nechal by je si to vyřídit mezi sebou, protože obě strany místo smirneho řešení chtěli hned eskalaci.
Rampa: to je otázka, protože Airbus má indikace, že o uzemnění letadel požádal Qatar regulátora v době, kdy pro letadla neměl využití a chtěl vyrazit z Airbusu kompenzace. Protože tyto indikace zmínil před soudem, je pravděpodobné, že je dokáže prokázat.
Konečně někdo upozornil na to, že se jedná o problém katarského regulátora, jenž postupuje v rozporu s ostatními regulátory, kteří se vadou laku zabývají.
Celkem 5 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Egocentrický maniak Akbar al Barker zde narazil. A osobně se nedivím, že Airbus řekl dost, byť je to muselo také bolet. Je mi jasné, že Airbus ví, ž problém má a že řešení nenajde zde dne na den, protože bude hledat, to které vydrží. Snad se jim to podaří jen v oblasti laku a nebude třeba úprav dalších materiálů.