Ryanair ohlásil roční výsledky. Skupina přepravila takřka 100 milionů cestujících. Ceny letenek se zvýší a skupina se vrátí ke zisku.

  • 19.05.2022 08:00

V hospodářském roce končícím 31. březnem generoval Ryanair 4,8 miliardy eur výnosů, což je v meziročním porovnání nárůst na takřka dvojnásobek. Počet cestujících vyrost dokonce o 253 % a dosáhl 97,1 milionu, a to při průměrném vytížení sedaček 82 %, o 11 p.b. více než za předchozí hospodářský rok. Skupina hospodařila se ztrátou 355 milionů eur, což je lepší výsledek, než očekávaly trhy a výrazně nižší než 1,05 miliardy eur ztráty v roce 2020-2021. Zadlužení se snížilo z 2,3 miliardy eur na 1,45 miliardy eur. Cena akcií reagovala poklesem o 3 %.

Proti předkrizovému rekordu v počtu přepravených cestujících tak Ryanair zaostal pouze o 35 %, avšak v letní sezóně 2022 počet přepravených cestujících překoná léto 2019 o 15 %. V letošním roce by počet přepravených cestujících měl dosáhnout 165 milionů, což by znamenalo výrazné překročení předcovidových 149 milionů cestujících. Pozitivně se vyvíjí rezervace – na podzim již cestující rezervovali polovinu kapacit.

Průměrná cena letenek se snížila o 27 % na 27 eur. Šéf skupiny Michael O’Leary však varuje, že v létě ceny letenek stoupnou díky vysoké poptávce o 10 %. Upozorňuje na možná zpoždění v hlavní turistické sezóně kvůli nedostatku zaměstnanců na některých letištích. Letiště jako jsou Heathrow či Manchester podle něj propouštěla zaměstnance příliš agresivně.

V tomto hospodářském roce plánuje skupina návrat k zisku. Ve svých očekáváních zůstává šéf skupiny Michael O’Leary rezervovaný, a to kvůli válce na Ukrajině a ekonomickému poklesu, který očekává v zimě.

Ke konci března provozovala skupina 61 letoun Boeing 737-8200. Ryanair zdůrazňuje velmi vysoké zajištění cen paliva. Na letošní rok si za atraktivních podmínek Ryanair zajistil 80 % předpokládané spotřeby paliva na úrovni okolo 63 dolarů/barel. V letošním roce IATA předpokládá průměrnou cenu leteckého paliva okolo 135 dolarů/barel. Míra zajištění paliva je navíc u Ryanairu výrazně vyšší než u ostatních velkých evropských leteckých skupin, což skupině zajistí významnou konkurenční výhodu.

Šéf skupiny Michael O’Leary slíbil během léta implementovat řadu dalších iniciativ ke zlepšení kvality služeb. Budou zahrnovat mj. expresní odbavení na letištích, zlepšení dochvilnosti letů. Tato a další opatření by měla přispět k podstatnému zvýšení spokojenosti zákazníků „CSAT“.

Dostalo se i na vedení společnosti Boeing. O’Leary prohlásil, že management Boeingu se musí vzpamatovat a zajistit dodávky letadel nebo uvolnit svá místa novému managementu. Nyní management Boeingu „běhá okolo jako kuřata s ustřelenou hlavou“. Varuje, že Ryanair si může letadla zajistit na druhotném trhu, pokud se situace s dodávkami nezlepší.

Úplná prezentace výsledků je zde.


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace