Trh trpí nedostatkem nových jednouličkových letadel

  • 05.05.2022 13:00

Předseda leasingové společnosti Aer Lease Corp. (ALC) Steven Udvar-Hazy si ve svém obsáhlém interview pro Airfinance Journal postěžoval, že všechny dodávky jednouličkových letadel jsou opožděné a letadla na trhu chybí.  To se týká jak Airbusu, tak Boeingu. Na letošní rok je Aer Lease Corp. již vyprodán.

Příčinu deficitu letadel vidí ALC v problémech dodavatelských řetězců, absenci zaměstnanců výrobců a homeworkingu. Jak Udvar-Hazy trefně poznamenal, “nemůžete vyrobit letadlo videokonferencí na Zoomu”. ALC letos plánuje dodat zákazníkům 27 letadel Airbus A320neo a 33 letadel Boeing 737 MAX.

John Plueger, CEO ALC na konferenci JP Morgan 16. března 2022 zmínil, že 18 % zaměstnanců Airbusu je mimo práci kvůli Covid19. Nedostatek letadel ho proto neudivuje.  

Udvar-Hazy zůstává skeptický k výrobci slibovanému zvýšení tempa výroby. Duopol chce výrobu zvýšit na až 120 letadel jednouličkových letadel měsíčně. Je však pochybné, zda dodavatelské řetězce jsou připraveny a schopny takovému tempu vyhovět. Výrobci jsou navíc zatíženy vojenskými dodávkami. “Optimistické odhady růstu výroby jsou nedosažitelné”, je přesvědčen Udvar-Hazy.   

Boeingu rychle ztrácí tržní podíl

Podle ALC je Boeing zaskočen obrovským úspěchem modelu A320neo, který přišel na trh ve správný čas a se smysluplnou propozicí pro zákazníky. Boeing měl sice rozpracováno několik zcela nových modelů letadel, ale úspěch “neo” plány Boeingu vykolejil. Boeing doposud zcela nepochopil, že letecké společnosti přechází k větším letadlům střední velikosti. Airbus A321neo dynamiku trhu změnil.

Airbus se nyní přibližuje 60 % podílu na trhu a bude růst v segmentu jednouličkových letadel na 65 % neboť Boeing nemá adekvátní odpověď. Nadcházející 737 Max 10 nebude tak efektivní, universální a atraktivní jako A321neo.

Opožďují se certifikace. Termíny dodávek jsou nejisté  

Nikdo dnes tuší, kdy a jak nakonec dosáhne MAX 10 své certifikace. Regulátor FAA varoval 24. února, že Boeing nemusí uspět letadlo certifikovat do konce roku, tj. v době platnosti stávajících standardů. Standardy, který mají vstoupit v platnost od 1. ledna 2023 stávající prototypy nesplňují. Pokud Boeing do konce roku certifikaci nestihne a/nebo nezíská vyjímku, bude nucen do potřebných úprav 737 MAX 10 souvisejících investovat další miliardy dolarů. Plánovaný nástup do provozu v roce 2023 by se v takovém případě dále opozdil.

Boeingu jde o hodně. Má údajně rozjednaný kontrakt na stovku letadel MAX 10 s Delta Air Lines a předběžnou objednávku od Qatar Airways. K velkému nákupu se chystá skupina IAG a Ryanair se dříve či později vrátí do hry.    

Šéf leasingové společnosti Avolon Domnhal Slattery se obává, že Boeing dosahuje jen malého pokroku a certifikačním termíny neplní. Upozornil, že Čína zatím neschválila MAXy do provozu, a to přes ujištění Boeingu, že se tak stane ještě do konce roku 2021. Udvar-Hazy je přesvědčen, že návrat MAXů do provozu v Číně je čistě politickým rozhodnutím, nikoliv rozhodnutím čínského regulátora CAAC. Politické rozhodnutí bude záviset na vývoji vztahů s USA.

Certifikačním průšvihem Boeingu je situace okolo 787. Vloni dodal Boeing jen 14 letadel a letos ani jediné. Boeing nyní parkuje 130 již vyrobených exemplářů, které nemůže předat zákazníkům. Koncem dubna Boeing informoval o dalším zpoždění. Dodávky plánuje obnovit se zpožděním ve druhém pololetí.

Domnhal Slatterysi stěžuje, že Boeing ve skutečnosti netuší, kdy letadla dodá. To potvrzuje i Udvar-Hazy podle kterého je Boeing “mañana, mañana, mañana.” Posledních devět měsíců slyší od Boeingu jen prázdné sliby. ALC stojí v Charlestonu 11 vyrobených 787, které Boeing nemůže předat. Termín obnovení dodávek v létě považuje ALC za optimistický.

Nejnověji se Boeingu zadrhla certifikace 777X a výrobce proto přerušil jejich výrobu. Dodávky, které měly původně začít v roce 2020 se nejprve posunuly na rok 2023 a nyní na rok 2025. Nad novým termínem však visí otazníky.

Ostražitost regulátora FAA je podle Udvara-Hazy sice asi přemrštěná, avšak pochopitelná. Tento problém si Boeing zavinil tím, co způsobily MAXy. (Foto: NDTV.com, planes.cz)


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace