Airbus odmítá požadavek Qataru na odškodnění. Žádá kompenzaci za odmítnutí dvou A350-1000

  • 04.03.2022 08:00

Dokument o 67 stránkách, který v pátek 25. února předložil Airbus v rámci soudního sporu se společností Qatar Airways k defektům letadel A350, obsahuje řadu zajímavých skutečností. Není myslitelné složitý právní dokument vtěsnat do krátké zprávy, přesto se pokusíme upozornit na některé zajímavé momenty. V případě zájmu je celý dokument k dispozici zde. Je to zajímavé čtení.

Oč jde v soudním sporu

Jak známo, Qatar Airways ve své žalobě požadují od Airbusu za uzemnění defektních strojů kompenzaci ve výši 600 milionů dolarů plus 4 miliony dolarů za každý další den uzemnění. Podle Qatar Airways Airbus neprovedl důkladnou analýzu příčin defektů, problém není vyřešen a Qatar proto další letadla A350 od Airbusu nemůže převzít.

Airbus požadavek na kompenzaci za odstavená letadla odmítá, neboť letadla byla a jsou způsobilá provozu. Poškození laku nemá jakýkoliv dopad na způsobilost letadel. Ze stejného důvodu nemůže akceptovat odmítnutí přejímky již vyrobených letadel A350. To považuje Airbus za porušení kontraktu a za odmítnutí dvou letadel A350-1000 požaduje kompenzaci ve výši 220 milionů dolarů.

Podle Airbusu tím je porušen kontrakt, Qatar za letadla nabídnutá k přejímce nezaplatil, a proto Airbus v lednu zrušil objednávku na 50 letadel A321neo. Qatar na pořízení těchto letadel trvá a žádá soud, aby zabránil Airbusu do vyřešení žalob nabídnout letadla jinému dopravci. První letoun z objednávky má dopravce převzít právě za rok.

Hodnota sporu (bez faktoru padesátky A321neo) se tak pomalu přibližuje miliardě dolarů. O vážném poškození vzájemných vztahů dodavatele a zákazníka nemluvě.

Stanovisko Airbusu

Airbus ve svém dokumentu týkajícím se defektu povrchu podrobně vysvětluje konstrukci pláště letadla, a to včetně kovové mřížky ECF (Expanded Copper Foil) chránící letadlo v případě zásahu bleskem. Airbus dále vysvětluje, že lak ke kompozitnímu materiálu přilne hůře než na hliníkovém povrchu a degraduje rychleji. Proto je třeba letadlo opatřovat novým lakem častěji než u tradičních letadel. To souvisí s přilnavostí laku i s termickým cyklem, kdy kompozitní povrch a nátěr pracují s teplotou různou rychlostí.

Podrobně je popsán případ letadla MSN 36, který celý spor odstartoval. Letadlo bylo v Shannonu zbaveno laku, aby byly naneseny nové barvy FIFA World Cup Qatar 2022. Přitom byl zjištěn defekt povrchu. Lakovna odstranila lak podle požadavku Qatar Airways chemickou a následně mechanickou cestou, a to v rozporu s doporučením Airbusu. Vlivem této operace došlo k degradaci povrchu. Před zahájením procesu lakovna neohlásila, že by mřížka ECF byla poškozena nebo chyběla.

Airbus po důkladné kontrole letadla neshledal, že by defekt jakkoli narušil integritu konstrukce či snížil funkčnost mřížky ECF. Poškození povrchu nezávisle posoudil také regulátor EASA, který dospěl ke stejnému závěru a potvrdil, že defekt neohrožuje způsobilost letadla.

Po odstranění laku z letadla MSN 36 bylo shledáno, že poškozeno bylo pouze 0,6 % mřížky ECF a zcela chybělo pouze 0,18 % mřížky. Aby došlo k podstatnému snížení vodivosti povrchu, muselo by chybět alespoň 40 % mřížky ECF. Podle Airbusu a EASA je tak s rezervou zajištěna ochrana proti bleskům. Podobné defekty se objevily na několika dalších letadlech A350.

Katarský regulátor se přes stanovisko Airbusu a EASA rozhodl uzemnit 21 letoun A350 s defekty povrchu, aniž by takové rozhodnutí dostatečně odůvodnil. Regulátor zejména neposkytl argumenty dokazující, že zjištěné defekty vedou ke snížení standardu bezpečnosti nebo ohrožují bezpečnost letu. Rozhodnutí bylo podle Airbusu učiněno na žádost Qataru, aby mohl letadla odstavit s cílem vymáhat za uzemnění letadel (AOG) kompenzace. Airbus podrobně analyzoval provoz letadel A350 společnosti Qatar a shledal, že na předpandemické úrovni byly v inkriminované době využívány pouze dva stroje. Uzemnění strojů bylo podle Airbusu motivováno ekonomickými zájmy dopravce.

Airbus předložil Qataru doporučení, jak vyřešit problém defektu laku a mřížky ECF. Qatar Airways opravy ani údržbu na uzemněných strojích přesto neprovedly.

Regulátor EASA ve svém dopise datovaném 1. října 2021 upozornil katarského regulátora, že v rámci svého šetření neshledal potenciální podmínky pro snížení bezpečnosti letadla.

V části D dokumentu Airbus dokazuje, že důkladnou analýzu příčin defektu provedl a zákazníka o zjištěních detailně informoval písemně i ústně. Zjištění jsou uvedena v osmi detailních memorandech. Kromě toho probíhala intenzivní komunikace s Qatarem. Airbus rovněž poskytl odpovědi na četné dotazy vznesené Qatarem. Airbus odmítá, že by se problému dostatečně nevěnoval.

Airbus požadavek na kompenzaci za odstavená letadla odmítá, neboť letadla byla po celou dobu uzemnění způsobilá provozu.

Rozhodnutí katarského regulátora letadla uzemnit bylo podle Airbusu chybné, iracionální nebo učiněné na základě chybných nebo neúplných informací.

Společnost Qatar nepřijala žádné kroky, aby dobu uzemnění letadel zkrátila. Qatar např. nepozvaly Airbus, aby se účastnil šetření katarského regulátora, a to přesto, že Airbus byl schopen poskytnout regulátorovi potřebné informace a součinnost. (Foto: One mile at a time, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace