Evropská unie zakázala vývoz letecké techniky do Ruska. Co to znamená pro Rusko? A pro západní letecký průmysl?

  • 26.02.2022 09:55

V pátek 25.02.2022 v ranních hodinách potvrdila Evropská komise zákaz vývozu letadel a letecké techniky do Ruska, a to v rámci dalšího a zatím nejtvrdšího balíku sankcí proti Rusku. Zákaz se vztahuje i na pojištění evropské letecké techniky. Příslušný dokument byl zpracován v sobotu, rozhodnutí platí od 28. března 2022. Prozatím byl předmětem tak hlubokých sankcí na vývoz letecké techniky pouze Írán. Zástupce Airbusu v Rusku v pátek potvrdila, že Airbus bude jednat v souladu s přijatým rozhodnutím Evropské komise. V oblasti civilního letectví se jedná o mimořádně závažné rozhodnutí.

 

Dopady pro Rusko

Letecká doprava je jedním z klíčových odvětví ruské ekonomiky, takže zákaz vývozu evropských letadel a náhradních dílů vyvolává okamžitou krizi tohoto odvětví. Podle různých informací přepraví Airbusy ruských leteckých dopravců více jak 40 % cestujících. V předkrizovém roce 2019 přepravila letadla řady A320 celkem 52,4 milionu cestujících. V polovině února byly u ruských dopravců 322 letouny Airbus. Největšími provozovateli jsou skupina Aeroflot, skupina S7 a Ural Airlines. Letadla nelze samozřejmě dlouhodobě provozovat bez náhradních dílů a nelze je ani nahradit něčím jiným. Zároveň další Airbusy jsou potřeba pro rozšíření a modernizaci ruského leteckého parku. Ruské letecké společnosti mají objednány na desítky nových Airbusů. Park ruských leteckých společností se stává podle údajů Rossavijacije z 337 letadel (39 %) vyrobených v EU, 308 letadel (36 %) z USA, 158 (18 %) je domácích, 32 (4 %) je z Kanady a 23 (3) z Brazílie. Z Top20 leteckých společnosti, které přepraví 97 % všech cestujících používá deset letadla Airbus. Aeroflot 117, S7 66 a Ural Airlines 54. Jedinou z Top20 leteckých společností využívající pouze ruská letadla je Azimuth s 15 letouny SSJ100, vysoký podíl ruských letadel vykazuje Rossiya.

Po katastrofách letadel MAX řada ruských společností navíc zrušila své objednávky u Boeingu a převedla je k Airbusu. Svůj čtyřicátý A320neo převzala jen před několika dny skupina S7. 

Lze předpokládat, že stávající stav je konečný. Opatření sice vstupuje podle dokumentu EK datovanému 26. února 2022 v účinnost od 28. března 2022, ale ruské společnosti za této situace jistě žádný nový letoun Airbusu již nepřevezmou. Vzhledem k tomu, že letadla lze používat bez náhradních dílů jen krátkodobě, ruské společnosti zřejmě veškerá letadla v leasingu vrátí leasingovým společnostem.

 

V době psaní tohoto příspěvku není dostupná žádná informace, zda se k sankcím tohoto typu připojí i USA. Ale to nic nemění na tom, že ruští letečtí dopravci jsou ve stavu nouze.

Náhradní díly lze teoreticky pořizovat „na černém trhu“, jako to praktikuje Írán. Ale jistě ne v měřítku, které potřebuje Rusko. Navíc by to zvýšilo náklady a zkomplikovalo logistiku. Řešení bude muset nalézt ruská vláda. Jednou z (mála) možností v arzenálu je titan.  

Možné dopady na evropský průmysl

Bezprostřední dopad je zjevný. Airbus v podstatě odepsal ruský trh, a to dost možná v dlouhodobém horizontu. Airbus je však také exponován v Rusku. Ruský výrobce VSMPO-AVISMA je největším světovým zpracovatelem titanu pro leteckou a kosmickou techniku. Podle The Air Current, zajišťuje VSMPO 35 % potřeb titanu Boeingu, 65 % Airbusu a 100 % Embraeru. Ostatně stojí za připomenutí, že ze Sovětského titanu byly vyrobeny i ikonické SR-71. Titan je sice potřeba také k výrobě motorů, ale tam je potřeba výrazně nižší. Rolls-Royce již oznámil, že v očekávání krize se dostatečně předzásobil. Podobně zřejmě postupovali další výrobci motorů.

Nová letadla, jako jsou Airbus A350, Boeing 787 a 777X závisí na dílech z titanových slitin nepoměrně více než letadla předchozích pokolení. Velmi tvrdý a lehký titan odolávající korozi je nenahraditelný a spolu s kompozitními materiály a efektivními motory klíčový pro dosažení potřebných úspor paliva. Pro představu, Boeing 787 má asi 16 tun dílů vyrobených z titanu. V takovém měřítku je těžké předzásobit se na dlouhou dobu. Titan je samozřejmě potřeba i při výrobě moderních vojenských letadel a vojenské techniky. Jedná se tedy o navýsost strategický materiál, jehož zásoby budou nyní směřovat více do obranného průmyslu než výroby civilních letadel.  

Během krize v roce 2014 se západní výrobci dostatečně předzásobili titanem. Vedoucí pracovníci výrobců pro The Air Current uvádí, že zásoby v roce 2022 nedosahují úrovně roku 2014, a to prostě proto, že během kovidové krize propadl zájem o širokotrupá letadla a výrobci museli zásoby snížit.

Šéf Boeingu Dave Calhoun k tomu 26. ledna 2022 sdělil: „Máme zásoby, ale ne navždy“. Konec konců Boeing má uloženo přes 110 vyrobených Dreamlinerů, což expozici na ruském titanu výrazně snižuje. Pro Airbus bude situace daleko vážnější, neboť závislost na ruských dodávkách (a trhu) je vyšší. (Foto a tab: The Air Current)

 

Pokračování: http://www.planes.cz/cs/article/206354/devet-zemi-jiz-zakazalo-lety-ruskych-dopravcu


Fotografie k článku



Související články

Komentáře



Komárek - nepřihlášený host (...160.15...)
26.02.2022 17:54

Komouši si určitě stihli vytvořit dostatečné zásoby.

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace