Letenky za 4.99 eur? Prodávat se ztrátou má (někdy) smysl

  • 03.02.2022 08:00

Známé pravidlo říká, že krize je nejpříznivějším obdobím pro růst tržního podílu, konjunktura je obdobím zvyšování zisku. Samozřejmě zvyšovat podíl na trhu v době krize si mohou dovolit kapitálově silné společnosti. Poučka platí i pro leteckou dopravu a od počátku pandemie se jí v Evropě drží zejména Ryanair a Wizz Air. Obě společnosti agresivně zvyšují tržní podíl a deklarují odhodlání nadále stimulovat trh nízkými cenami. Prodávat se ztrátou má (za daných okolností) smysl. Aerolinky investují do budoucích příležitostí a mají na to prostředky.

Ryanair během posledních tří kvartálů otevřel 15 základen a oznámil 720 nových linek. Do konce prosince společnost převzala 41 letoun Boeing 737-8200, v létě bude mít k dispozici již 65. V posledním čtvrtletí skupina hospodařila se ztrátou 96 milionů eur, hotovostní rezervy na konci prosince činily 3 miliardy eur. Do pěti let bude společnost provozovat přes 630 letadel.

Wizz Air během posledních tří čtvrtletí rozšířil řadu existujících základen, převzal 21 nových letadel Airbus A321neo a podepsal objednávku na 102 letadel A321neo s možností pořídit dalších 90 exemplářů. Firma ve třetím čtvrtletí hospodařila s provozní ztrátou 214 milionů eur, hotovostní rezervy činily na konci prosince 1,4 miliardy eur. Do konce dekády bude Wizz Air provozovat 500 letadel.

Obě společnosti podnikaly před nástupem pandemie efektivně, generovaly zisk a vytvořily si dostatečné kapitálové rezervy. Na rozdíl od řady tradičních společností se jim během krize nedostalo žádné specifické státní pomoci, takže jsou málo zadlužené. Akciím obou společností se daří, tj. finanční trhy o úspěchu zvolené strategie nepochybují.

Pojďme si tedy ozřejmit, jak nízkonákladovky „kapitalizují“ letenky od 4,99 eur, a to pomocí čísel za poslední čtvrtletí.

Ryanair dosáhl v posledním kvartálu průměrných výnosů na cestujícího 47 eur, z toho asi 25 eur za letenku a 22 eur za doplňkové služby. Náklady skupiny na cestujícího činily 51 eur, takže ztráta na cestujícího činila 4 eura.

Náklady Ryanairu na cestujícího jsou následující:

  • Palivo — 19,2 eura
  • Letištní poplatky a služby řízení letového provozu — 13,5 eura*
  • Osobní náklady — 6,2 eura*
  • Odpisy — 6,2 еura*
  • Marketing a distribuce — 3,7 eura*
  • Údržba — 2,2 еura*

Celkem: 51 еur/cestujícího

Wizz Air na konci roku 2021 vykázal průměrné náklady na cestujícího 79,9 eura. Největší složkou celkových nákladů bylo palivo (32,8 %), navigační služby a letištní poplatky (25 %) a odpisy (20,3 %). Výnosy na cestujícího včetně doplňkových služeb činily 52,4 eura, takže provozní ztráta na cestujícího byla 27,5 eura.

Náklady Wizz Airu na cestujícího jsou následující:

  • Palivo — 26,2 eura
  • Letištní poplatky a služby řízení provozu — 19,9 eura*
  • Osobní náklady   — 7,9 eura*
  • Odpisy — 16,1 еura*
  • Marketing a distribuce — 1,5 eura*
  • Údržba — 7,6 еura*
  • Ostatní – 0,4 eura*

Celkem: 80 eur/cestujícího

Neznáme, jaká je cenová elasticita cestujících, a jak by obsazení letadel a celková bilance Ryanairu a Wizz Airu vypadaly, pokud by ceny letenek byly vyšší či výrazně vyšší než zmíněný průměr 47 resp. 52,4 eur. Letecké společnosti tyto modely používají. Při pohledu zvenčí nám něco o cenové flexibilitě napoví rozdíl ve využití sedačkové kapacity Ryanairu a Wizz Airu a tradičních společností, jako je např. Lufthansa. Ani Ryanair ani Wizz Air nepláčou, že musí provozovat málo obsazené lety.

Některé z výše uvedených nákladů (*) by přitom společnosti zčásti či zcela nesly tak jako tak, a to i pokud by letadla nelétala. I odstavený letoun na zemi musí někde parkovat, vyžaduje údržbu, firma musí platit svým zaměstnancům, průběžně investovat do marketingu a nést náklady prodeje a distribuce.

Za zdánlivou ztrátu 4 eur resp. 27,5 eur na cestujícího posilují Ryanair a Wizz Air kromě image společností nabízejících dostupné létání také svůj podíl na trhu. Po skončení pandemie a návratu k normálu budou jak tržní podíl, tak i svůj image kapitalizovat. Zajistit si růst tržního podílu v době oživení poptávky by bylo nepoměrně nákladnější. Stimulace poptávky (včetně prodeje letenek za cenu šálku kávy) jsou promyšlenou investicí do budoucích příležitostí.

Díky agresivní cenové politice vyjdou Ryanair a Wizz Air z krize silnější, s větším tržním podílem, větším a modernějším leteckým parkem, vyšší efektivitou a novými destinacemi. Nabídnou vyšší návratnost pro akcionáře. Cestující dostanou větší výběr a vyšší hodnotu za peníze. Daňoví poplatníci navíc nemusí zmíněné společnosti držet nad vodou specifickou finanční pomocí.

To zdaleka neznamená, že tradiční společnosti jsou odepsány. Na zvýšený tlak nízkonákladovek na evropských linkách musí reagovat a nabídnout cestujícím hodnotu odpovídající prémiovým cenám. Prozatím se zdá, že klasické společnosti se uchylují ke strategii „me too“ a přibližují se svou nabídkou nabídce nízkonákladových společností, a to aniž by měly podobně nízkou nákladovou základnu. Pokud nenajdou způsob, jak svou nabídku diferenciovat, budou v obtížné situaci.

Zkušenosti ukazují, že ze všech krizí poptávky poslední doby vyšly vítězně právě nízkonákladové společnosti, které se dovedly lépe a rychleji přizpůsobit. Stávající krize nebude výjimkou.

Mimochodem, právě v době psaní příspěvku obě společnosti vyhlásily další kampaň – Ryanair nabízí 250 000 sedaček se slevou až 40 % a Wizz Air opakuje svou nabídku letenky za 4,99 eura. (Obr.: Ryanair, Wizz Air, foto: planes.cz)    


Fotografie k článku



Komentáře



Tomáš Kohout - nepřihlášený host (...76.37...)
03.02.2022 22:37
ShyEurope

Pamatujete si na SkyEurope?

Václav Paluzga (...177.43...)
03.02.2022 10:58

"Za zdánlivou ztrátu 4 eur resp. 27,5 eu" - co je na té ztrátě zdánlivého?

"Díky agresivní cenové politice vyjdou Ryanair a Wizz Air z krize silnější" - pří ztrátě 28 Eur na cestujícího, klesajících výnosech na cestujícího a rostoucích nákladech (Fuel unit costs increased by 22.9%) taky může Wizzar být za rok v situaci Smartwings, kdy nebude mít peníze na provoz.

"Cestující dostanou větší výběr a vyšší hodnotu za peníze." - to je opsáno z propagačního letáku Ryanairu?

"Daňoví poplatníci navíc nemusí zmíněné společnosti držet nad vodou specifickou finanční pomocí." - stále stejný nepodepsaný autor se pořád stejně naváží do Lufthansy, ale mohl by si přečíst, že ta veškerou státní pomoc splatila a daňové poplatníky tak nestála vůbec nic.

Nemluvě o tom, že autorem milovaný Ryanair pobírá dotace běžně a dost často taky nelegálně (FORM 20-F):

"Between 2014 and 2020, the European Commission announced findings of state
aid to Ryanair in its arrangements with Pau, Nimes, Angouleme, Altenburg, Zweibrücken, Cagliari, Klagenfurt and Montpellier airports, ordering Ryanair to repay a total of approximately €32m of alleged state aid."

Marcel - nepřihlášený host (...176.138...)
03.02.2022 09:38
zajímavý článek, děkuji

Chtěl bych se zeptat, kdo je autorem a na zdroje dat? Kalkulace nákladů jednotlivých položek jsou z výročních zpráv?

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace