Letecká společnost Smartwings přistála s letounem Boeing 737 MAX 8 v Antarktidě. Přistání na Troll Airfield v severním cípu Antarktidy se uskutečnilo 26. ledna 2022 a stroj tohoto typu zde přistál vůbec poprvé. Let si objednala společnost Aircontact pro dopravu členů Norského polárního institutu na jejich základnu. Výzkumná stanice Troll Research Station provozovaná Norským polárním institutem se nachází 235 kilometrů od moře ve východní části Pobřeží princezny Marthy v Zemi královny Maud v Antarktidě a věnuje se monitorování životního prostředí a klimatu, vědeckému výzkumu a mapování. Samotná vzletová a přistávací dráha je vybudovaná na ledovci v nadmořské výšce 1232 metrů.
Let za jižní polární kruh proběhl bez komplikací. Boeing 737 MAX společnosti Smartwings registrace OK-SWB vzlétl z norského Oslo a směřoval (mezipřistání v N'Djamena, Čad) do jihoafrického Kapského města, odkud zamířil na Antarktidu. Letadlo urazilo 15 680 km. Samotný let na trase Kapské Město -Troll Airfield trval 6 hodin. Na Antarktidě letadlo strávilo zhruba 2 hodiny, aby posléze zamířilo znovu přes Kapské Město do norského Osla.
Posádka letadla Smartwings dostávala průběžně během letu prostřednictvím datalinkové komunikace a satelitního telefonu zprávy o počasí a způsobilosti letiště. K přistání a vzletu slouží 3000 metrů dlouhá a 60 m široká dráha pokrytá ledem. Ledová vrstva byla před letem změřena a analyzována. Povrch byl speciálně upraven a pracovníci Norského polárního institutu předem změřili brzdný účinek, aby bylo možné vzlétnout a přistát v souladu s předpisy a normami výrobce letounu při dodržení všech bezpečnostních parametrů.
Přistání na ledovci vyžaduje vysoce specializovanou posádku, kterou tvořili 3 zkušení kapitáni Smartwings: Tomáš Nevole, Jan Šťastný a Lubomír Malík. „Na takový let je potřeba se důkladně připravit. Příprava trvala dlouhé měsíce předem, let i přistání proběhly hladce,“ říká Tomáš Nevole, kapitán a letový ředitel společnosti Smartwings.
Kapitáni museli projít výcvikem pro seznámení s danou oblastí provozu a letištěm.
Všichni členové posádky absolvovali výcvik přežití v arktických podmínkách. Letoun byl vybaven polárními soupravami pro přežití včetně polárních oděvů pro posádku, navíc na palubě nesl některé důležité náhradní díly.
Počasí bylo pečlivě sledováno 5 dní před odletem na základě předpovědí německých meteorologických ústavů DWD a AWI, které mají v Antarktidě informační zdroje. Pro tento druh provozu je přidělen na dispečinku společnosti Smartwings minimálně jeden dispečer, který neustále sleduje a vyhodnocuje stav letiště, počasí a v případě změn je ve spojení s posádkou. Během letu je také na technickém oddělení Smartwings v Praze skrz automatizované datalinkové spojení vyhodnocován technický stav letounu.
Namísto Troll Airfield není možné naplánovat žádné záložní letiště. Je zde veškeré potřebné vybavení, včetně odpovídajícího protipožárního zařízení, přibližovacích map vytvořených speciálně pro toto letiště a let, a zkušeného personálu pod vedením Svena Lidströma z Norského polárního institutu, který za Troll Airfield odpovídá. Vzhledem k tomu, že se jedná o tzv. izolované letiště, kde nejsou v dosahu žádné další možnosti přistání, bylo nutné pro užití Troll Airfield získat posouzení a schválení od českého Úřadu pro civilní letectví.
Letadla Smartwings ročně přistávají na více než 400 letištích po celém světě. Antarktida byla do této doby jediným kontinentem, kde letadlo Smartwings ještě nepřistálo.
Další let na Antarktidu by Smartwings měly uskutečnit koncem února 2022.
TZ Smartwings, foto: Sven Lidström
Frajeři
Predstavoval bych si, ze to bude zajistovat norske vojenske letectvo s nejakym transportnim letadlem a ne komercni aerolinka s beznym dopravnim letadlem. Veru zajimave...
a uznání za skvělou práci špičkové posádky a všech podpůrných týmů Smartwingsu
jsou to a těch přejících gratulantu, co tu bude!
Palivo tam je, dokonce na prostřední fotce zde v článku je vidět jak tankují
Však na Antarktidě je benzínka. Palivo se tam vozí lodí.
Ja jen ze když tam byla A340, vezli si palivo i na cestu zpět a ze s tim museli počítat i při přistání. Nevím jak tady, ale po 6ti hodinách z CPT jim asi v nádržích moc paliva nezbylo?
Já jim vždycky fandil.
Celkem 9 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Tak ještě aby takhle začali fungovat i na pravidelných linkách, které mají v letovém řádu!!!