Spory okolo prázdných letů

  • 10.01.2022 08:00

V poslední době se objevila v evropském i domácím tisku řada článků kritizujících rozhodnutí Evropské komise (EK) týkající se pravidel využití slotů, kvůli kterým letecké společnosti údajně provozují tisíce letů bez cestujících.

Šéf skupiny Lufthansa Carsten Spohr v interview pro Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung uvedl, že společnost „musela uskutečnit 18 000 dodatečných, nepotřebných letů, a to pouze proto, aby si zajistila přistávací práva“. Na první pohled jistě alarmující tvrzení, pokud je odůvodněné. 

Belgický ministr mobility Georges Gilkinet minulý týden vyzval komisařku EK pro dopravu Adinu Vălean, aby pravidla pro využití slotů dále upravila. Reagoval tím na vyjádření Brussels Airlines, že společnost musela uskutečnit 3 000 prázdných letů. EK z pravidla neustupuje a trvá na tom, že pravidla jsou adekvátní pro všechny zúčastněné.

Otázkou slotů jsme se v planes.cz zabývali opakovaně, přesto i zde nabídneme krátké shrnutí. S nástupem pandemie zrušila EK historické pravidlo 80/20, které nutilo držitele slotů využít alespoň 80 % slotů, v opačném případě nevyužité sloty ztratí podle principu „use it or lose it“. Komise práh snížila. Konkrétně na tuto zimu práh stanovila na 50 %, v létě má být zvýšena na 64 %. Rozhodnutí EK o slotech jsou trvale kritizována ze všech stran.

Tradiční společnosti – držitelé slotů – si stěžují, že pravidlo je nutí provozovat prázdné lety (tzv. „ghost flights“).

Nízkonákladové společnosti naopak argumentují tím, že pravidlo blokuje jejich přístup na letiště s koordinací slotů a je proto protikonkurenční. Regulaci slotů považují za skrytou formu státní podpory pro tradiční dopravce.

Letiště si oprávněně stěžují, že nevyužité sloty nemohou nabízet případným zájemcům, a to i přesto, že jejich držitelé dopředu vědí, že sloty nevyužijí. Podobně jsou na tom služby řízení letového provozu. V obou případech nelze optimálně využít existující infrastruktury.

Cestující potřebují konkurenci, přičemž snížení prahu omezuje výběr a zvyšuje ceny letenek. Snížení nabídky letů snižuje komfort cestování.

Existuje celospolečenský i ekonomický zájem zachovat adekvátní úroveň leteckého spojení.

Jak je patrné, EK má složitý úkol balancovat protichůdné zájmy.

Na obranu stávajících pravidel o regulaci slotů nejnověji vystoupilo Sdružení evropských letišť Airport Council International (ACI Europe), které vyjádřilo „zděšení nad rostoucí rétorikou okolo prázdných letů“. Uvádí, že stávající pravidla poskytují leteckým společnostem velmi dobrou ochranu a není žádný důvod otázku prázdných letů řešit. Připomíná, že definice „ghost flights“ se týká jen těch letů, které jsou vykonány bez cestujících, na které nejsou prodávány letenky a jediným důvodem jejich uskutečnění je udržet historické sloty. Lety, které jsou v prodeji a generují výnosy leteckým společnostem nelze označovat jako „ghost flights“. Celkově nízké využití letů je přitom samozřejmá realita pandemie. ACI Europe proto rozhodnutí EK podporuje.

Rozhodnutí EK o regulaci slotů na léto 2022 přivítala 15. prosince mezinárodní organizace IATA. IATA přitom v červenci 2021 kritizovala původní záměr EK uplatnit na letošní zimu práh 60 % a usilovala o 30 %. Lze soudit, že práh 50 % je pro IATA akceptovatelný, kompromisem.

Skupina Lufthansa nezveřejňuje (na rozdíl např. od Ryanairu, Wizz Airu, Norwegian Air) data o využití kapacit na měsíční bázi, takže v danou chvíli nelze využití sedačkové kapacity analyzovat. Dostupná data zveřejněná některými dopravci za prosinec však žádný dramatický propad v poptávce nenaznačují. Spíše naopak. Po masivním rušení letenek z počátku prosince byl ve druhé polovině měsíce zaznamenán prudký růst rezervací. Na konkrétní data si však budeme muset ještě počkat.

Regulace slotů se týká zejména Evropy, kde je velké množství letišť s regulací slotů. Proti tomu např. v USA jsou sloty regulovány pouze na třech letištích: New York JFK a LaGuardia a na letišti Ronald Reagan National Airport ve Washingtonu. (Foto: faz.net, planes.cz)  


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace