MC-21 má certifikaci. Duopol Airbus-Boeing má konkurenci.

  • 29.12.2021 10:00

Po čtrnácti letech vývoje získal dne 28. prosince letoun MC-21-300 výchozí certifikaci typu od ruského regulátora a stal se tak prvním konkurentem duopolu Airbus-Boeing v daném segmentu.

O vývoji letadla bylo rozhodnuto v roce 2007. Původně bylo zahájení komerčního provozu plánováno na rok 2016. Prototyp MC-21 uskutečnil první let v květnu 2017 a od té doby uskutečnily čtyři prototypy přes 700 certifikačních letů. V současné době je v provozu pět létajících prototypů MC-21. Do certifikace je kromě ruského regulátora zapojen i evropský regulátor EASA, který má MC-21 certifikovat v roce 2022.

MC-21 je prvním nově vyvinutým letadlem splňujícím perspektivní hlukové a emisní standardy ICAO, které vstupují v platnost v roce 2027.

Původně se předpokládalo, že prvním konkurentem bude čínský COMAC C919. V polovině prosince však čínský regulátor potvrdil zpoždění certifikace s tím, že bylo splněno pouze 36 z požadovaných 276 certifikačních letů.

Kompozitní křídlo, úsporné motory a široký trup

Proti svým starším konkurentům těží MC-21 ze soudobých technologií. Je prvním letounem svého segmentu s plně kompozitním křídlem. Letadla verze-300 jsou vybavena úspornými motory Pratt & Whitney PW1431G. Díky úsporám hmotnosti a zejména výhodnějšímu profilu křídla má MC-21 o 8 % nižší spotřebu paliva než odpovídající letadla řady A320neo či Boeing 737 MAX, a to i přes svůj širší trup.

Letadlo sestává ze 40 % z kompozitních materiálů, což je zdaleka největší podíl ve srovnání s řadou Airbus A320neo či Boeing 737 MAX. Unikátní profil kompozitního křídla je dobře patrný na videu .

Trup MC-21 je o 11 cm širší než u Airbusu A320, o 27 cm proti 737 MAX. Širší trup (a širší ulička) má kromě vyššího komfortu zejména usnadnit pohyb cestujících v letadle a jejich obsluhu. Šířka uličky je dimenzována na šířku dvou servírovacích vozíků (foto 2) a dovolí cestujícímu projít v uličce okolo vozíku. Letadlo má rozměrné ukládací schránky pro kabinová zavazadla (foto 3) a proti konkurenci rovněž rozměrnější okna. Cestující budou mít k dispozici přípojky USB a individuální zábavní systém IFE.

Letadlo je vybaveno řízením fly-by-wire s aktivním sidestickem.

Kapacita MC-21 je podle uspořádání 163 až 211 cestujících, dolet 6000 km. Domácími zákazníky jsou skupina Aeroflot, Red Wings, Utair, IrAero a několik leasingových společností. Zahajovacím a současně největším zákazníkem je skupina Aeroflot, která objednala 50 letadel a 35 opcí.

První čtyři sériové stroje jsou v závodě Irkut ve fází finální montáže. V září 2022 by Rossiya měla převzít první exempláře do komerčního provozu. Nasazení letadel na vnitrostátní linky má eliminovat riziko výpadků logistiky náhradních dílů, které negativně poznamenaly komerční náběh SuperJetů.

Domácí kompozitní křídlo

Dalším důležitým milníkem pro MC-21 byl 25. prosinec 2021, kdy uskutečnil první let pátý prototyp (foto 4), první vybavený kompozitním křídlem vyrobeným výhradně z domácích komponent. Video je k dispozici zde.

Na podzim 2018 se výrobce kompozitního křídla AeroKompozit dostal pod americké sankce, které znemožnily nakupovat některé kompozitní komponenty křídla od výrobců z USA a Japonska. Výroby domácích komponent se proto ujal Rosatom, který vyvinul vlastní a patentovanou technologii vakuové infúze.

Konkurence pro Airbus a Boeing

MC-21 svými rozměry i kapacitou zhruba odpovídá Boeingu 737 MAX 9 a je postaven mezi Airbusem A320neo a A321neo. Dolet MC-21 (6000 km) je takřka o 10 % menší než u Boeingu 737 MAX 9 (s jednou doplňkovou nádrží) a je mezi doletem A320neo a A321neo.

V příštím roce bude dodáno až šest sériových exemplářů MC-21-300, což je příslovečnou kapkou v moři. Po roce 2025 má roční výroba MC-21 dosáhnout 72 letadel a dále se zvyšovat. Potřeba ruského trhu v tomto segmentu je odhadována na 800 nových letadel během 20 let.

V roce 2022 na trh vstoupí rovněž čínský C919, jehož roční výroba má v polovině dekády dosáhnout okolo 170 letadel.

Odborníci nejmenovaného výrobce duopolu odhadují, že takto rychlý náběh výroby MC-21 a C919 se zdá být velmi ambiciózním. Pokládají však za zcela reálné dosáhnout polovičních množství. V takovém případě přijde do konce dekády na trh až 700 letadel konkurujících duopolu, což už kapkou v moři není.

Pro porovnání, v polovině dekády chce Airbus dosáhnout roční výroby až 900 letadel řady A320neo, Boeing okolo 600 letadel 737 MAX. Ani UAC ani COMAC nemá bezprostřední ambice stát se světovým hráčem ve výrobě letadel. Domácí potřebu však výroba pokryje a je pravděpodobné, že ruský i čínský trh během druhé poloviny dekády dosáhnou soběstačnosti v segmentu jednouličkových letadel. Pro duopol nebude snadné najít náhradní trh.

Další vývoj: MC-21-310 a perspektivní MC-21-400

V roce 2022 bude certifikována verze -310 s domácími motory Aviadvigatěl PD-14. Do komerčního provozu by měl nastoupit v roce 2024. Zákazníci budou moci volit mezi americkým a ruským motorem.

Další verzí letadla bude prodloužená MC-21-400 s kapacitou až 260 cestujících, tedy segment označovaný v terminologii Boeingu jako NMA (New Midsize Airplane). Tento model by se měl dostat do vzduchu v polovině dekády a míří do prostoru, kde není ani Airbus ani Boeing.

Po této verzi volají zejména ruské charterové či hybridní společnosti. Naopak nebude vyvíjena původně zamýšlená krátká verze -200 pro až 165 zákazníků, o kterou trh nemá zájem.  (Foto: UAC, irkutsmedia.ru, planes.cz)

Autor: Michalc


Fotografie k článku



Komentáře



Dam - nepřihlášený host (...190.112...)
10.01.2022 10:18
konkurence

Pro srovnání Superjet za 14 let produkce má v provozu 146 letadel z čehož 144 létá v Rusku. Plány na roční produkci byly obdobné jako teď u MC-21, plno řečí o konkurenci pro Bombardier a Embraer.
Nevidím žádný důvod přepokládat, že u MC-21 bude realita vypadat jinak.

david - nepřihlášený host (...182.62...)
06.01.2022 12:48
Tak snad to nedopadne jako všechny Ruské projekty

Snad se ruským firmám podaří udržet standardy kvality a nedopadnou jako podobné ruské projekty, kdy výroba poběží v jednotkách kusů a nakonec ani národní dopravce neodebere plánované množství. Jelikož jim nebude nic fungovat ani servisní infrastruktura ani systém řízení kvality. Obecně si nemyslím, že se zde jedná o nějakou zázračnou konstrukci.

Radek - nepřihlášený host (...192.86...)
04.01.2022 14:13
Nadějné

Letadlo dobré. Je třeba ještě vyřešit 3 velké problémy:
1. rozjezd sériové výroby a udržení kvality (viz problémy Boeingu).
2. zavést PD-14 jako spolehlivý a cenově efektivní motor (životnost, údržba).
3. vybudovat systém údržby a provozu v zahraničí.
Body 1 a 2 snad zvládnou do 2026, bod 3 vidím až kolem 2030. Uvidíme.

george - nepřihlášený host (...215.20...)
03.01.2022 11:18
Evropa a Amerika není celý svět,

petrp : Rusko ano ale i další velký trh, v Asii a možná i Jižní Amerika, uvidíme. Každopádně rozvíří vody stojatého rybníku dvou.

petrp (...163.10...)
30.12.2021 18:42

Duopol Airbus-Boeing má konkurenci. ...ale určitě ne ve světě, možná v Rusku

Celkem 5 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace