Airbus předává poslední vyrobený A380 Emirates. Program A380 končí

  • 16.12.2021 08:00

Dne 12. prosince 2021 vykonal poslední exemplář A380 (MSN272, F-WWSH, A6-EVS) svůj poslední zkušební let a je nyní připraven k předání Emirates. Dráhu zkušebního letu ve tvaru srdce ukazuje server flightradar24.com zde  https://twitter.com/i/status/1470308219465650176. Airbus se tak symbolicky loučí s programem A380.

Před předáním posledního vyrobeného exempláře zákazníkovi přeletěl dne 14. prosince 2021 Airbus první vyrobený A380 (F-WWOW) do Hamburku, kde se první a poslední exempláře setkaly.

Na veletrhu v Dubaji Emirates informovaly, že přejímka posledního stroje je plánována na čtvrtek 16. prosince 2021.

Předposlední letoun A380 (A6-EVR) byl Emirates předán dne 10. prosince 2021.  (Obr.: flightradar24.com, foto: ezToys, planes.cz)  202


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
17.12.2021 12:30

Abych doplnil - i podle mě je A380 kapacitně přestřelený, A350 je tak akorát.

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
17.12.2021 12:26

Nemyslím, že by "čekali, až pro něj nastane vhodná doba", to si ani taková mohutně subvencovaná firma nemůže dovolit. V okamžiku zadání (a i během vývoje) byla jeho budoucnost celkem "jasná" - rostl zájem o létání na velké vzdálenosti, jinak než velkejma letadlama se čtyřma motorama se to neumělo a timesloty na letištích ubývaly. Zdálo se tedy logické a efektivní vyvinout velké letadlo, a pokud možno větší než Jumbo, aby si nekonkurovala. Jenže, odhad nebyl správný (stalo se to už mockrát), mezi tím (ale vpodstatě až po vypuštění letadla do světa) přišel velký vývoj v motorařině, vzrostla spolehlivost, klesla spotřeba, a tudíž se otevřela možnost létat přes oceány i s menšími dvoumotoráky a vyhýbat se hubům, do čehož Airbus nakonac také naskočil, a úspěšně.
Ta strategie Boeingu je ligická, ty IMO živil hlavně trh na US vnitru, za oceán se také létalo přes huby, případně s mezipřistáním .

Radek - nepřihlášený host (...178.190...)
16.12.2021 17:23
O.M.

No, to je právě ono. Normální firma hledá příležitosti a potom na ně reaguje. Airbus vyrobil letadlo a čekal, jestli pro něj nastane správná doba. Prostě netrefili strategii (svážení lidí na huby a obří transporty hub-hub). Boeing pořád hraje na americký styl - menší letadla a spousta menších destinací. Ale je jasný, že i přes účetní ztrátu skoro 90mld Euro tenhle projekt oboru samozřejmě přinesl spoustu nového. To letadlo je úžasný. Když se pod něj postavíš, prostě ti spadne brada...

Ivan - nepřihlášený host (...145.220...)
16.12.2021 16:18

Boeing na tom nebude s dopravou o moc lépe. Viděl jsem hezký dokument, jak se vše dopravuje k finální montáži a je to, tedy už bylo, padlé na hlavu. Hlavně nesměl mit nikdo zpoždění.

Co tu ještě nezaznělo k ekonomice provozu, jsou motory, které nikdy nedosáhli očekávané efektivity .

Projekt sice finančně nevyšel, ovšem spousta poznatků přešla do A350, takže to celkově byl dle mého názoru pro Airbus úspěšný projekt a dobrá reklama. Do Airbusu stejně tečou panize hlavně skrze A320family.

Letěl jsem s ním jen 2x a měl jsem původně ještě loni s LH na horní palubě. Dost mne mrzelo, že k tomu už nedošlo.

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
16.12.2021 15:50

Boeing má své subdodavatele taky rozházené po světě, ne, že ne. Co se týče podpory z veřejných prostředků, tam si myslím ani jeden z výrobců nemají moc co vyčítat. Je fakt, že A380 je prostě příliš velký, tržní příležitost podobná té u B747 nenastala.

Radek - nepřihlášený host (...178.190...)
16.12.2021 13:58
Marek

No mě přijde koncept, kdy jsou výrobní závody rozházené přes půl světa a z ceny letadla představuje 12% cena přepravy dílů jako úplně padlý na hlavu. Nemluvě o tom, že "úspěch" Airbusu je podmíněn bilionovými dotacemi od EU, jednotlivých vlád, regionů, obcí... Kolik desítek miliard stála jen úprava logistických tras (prohloubení kanálů, odstranění mostů a vybudování stovek kilometrů objížděk, přebudování přístavů, úplná přestavba letiště v Toulouse, vývoj, výroba a provoz Belugy...). A většinu z toho platily státy a regiony. Boeing takovou veřejnou podporu nemá (jasně, stát ho podporuje vojenskými zakázkami). Musí si vydělávat diverzifikací výroby. Já nezatracuju Airbus jako takový. Ale on je produkt EU. Moloch vytvořený bez ohledu na ekonomické zákonitosti.

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
16.12.2021 12:34

Největší "ránu" A380 (a obecně všem létajícím stodolám této velikosti) udělal průlom v motorech a následný rozvoj nízkokapacitních dálkových dvoumotoráků - to v době vývoje typu, a koneckonců ani v prvních letech jeho sériové výroby nemohl nikdo tušit. Vyráběl se nějakých 12 let, sloužit bude ještě nejmíň osm. Půl století jako u Jumba to sice není, ale naprosté fiasko taky ne (byť finančně jeho výroba vlastně v plusu nebyla, pokud vím).

marekO - nepřihlášený host (...169.63...)
16.12.2021 12:18
airbus

Radek: pokud radite Airbus mezi neuspechy EU, tak by me zajimalo, jak hodnotit Boeing. Airbus je asi jedna z hodne mala veci, co se v Evrope podarila. Nejvetsi a pritom ziskovy vyrobce komercnich letadel na svete. To zase neni tak spatne!

Adla (...169.63...)
16.12.2021 12:12
A380

Doporucuji precist si historii vzniku A380 v clanku tady. https://www.planes.cz/cs/article/202981/airbus-ukonci-vyrobu-superjumba-a380-v-roce-2021.

Petr Barchánek - nepřihlášený host (...61.84...)
16.12.2021 11:57

Takže oni si jen tak s EU-zadotovaným érem poletovali nad Skagerrakem a vypouštěli tuny CO2, aby namalovali srdíčko na flightradar. A chudé děti ve východní části EU musí už navždy mrznout v zemljankách bez fosilního vytápění. Gretu na vás. How dare you!

Celkem 12 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace