Sněmovna reprezentantů požaduje zprávu o dohledu regulátora nad Boeingy 787. Úřad FAA objevil další defekt.

  • 23.11.2021 17:00

Minulý týden během veletrhu Dubai Airshow oznámil Boeing pokrok v odstraňování výrobních defektů, který umožní brzké obnovení dodávek. Nyní se však ukazuje, že tato cesta nebude bez potíží.

Šéfové americké Sněmovny reprezentantů nyní uložili předložit zprávu o dohledu FAA nad výrobou Boeingů 787. Požadavky vznesl Peter DeFazio, representant republikánů, který vyjádřil znepokojení nad řadou výrobních defektů, které byly zachyceny během posledních 13 měsíců. Šéf komise pro letectví Garret Graves (Rep.) požádal o předložení zprávy, zda je současný dohled FAA postačující a zda má regulátor dostatek inspektorů, aby mohl plnit své povinnosti a odhalit výrobní defekty.

Zřejmě to znamená další odklad dodávek letadel, na což burza reagovala poklesem ceny akcií o 5 %.

Kontaminace kompozitního materiálu

Deník The Seattle Times dne 19. listopadu uvedl s odvoláním na interní zprávu FAA, že kompozitní materiál používaný při výrobě křídel, trupu a ocasních ploch 787 je kontaminován teflonem (PTFE), což vede k mimolimitním mezerám struktury kompozitního materiálu. FAA se domnívá, že tento defekt mohl postihnout více než 1000 Dreamlinerů, které jsou již v provozu. Defekty sice nemohou ovlivnit bezpečnost, mohou však způsobit předčasné stárnutí konstrukce. Problémem mohou být rovněž místa, kde se jednotlivé díly spojují (např. u kořene křídel).

Mluvčí Boeingu potvrdil, že analýza některých nedodaných strojů tento problém potvrdila, nejedná se však o problém bezprostředně ohrožující bezpečnost. Boeing uvádí, že inspekce a opravy mohou proběhnout v rámci pravidelné údržby. Není však jasné, zda tento postup uspokojí FAA ani zda FAA povolí dodávky letadel s těmito defekty zákazníkům.

FAA rovněž odhalil další drobné defekty materiálu okolo dveří, nákladových dveří a v zadní části trupu. V tomto případě se jedná o defekt kompozitních dílů, které dodává italská společnost Leonardo.

Boeing původně odhadoval, že náklady na opravy Dreamlinerů vyjdou na miliardu dolarů. Nově zjištěné defekty mohou náklady oprav zvýšit.

Problémy Dreamlinerů se táhnou od září 2020. Boeing částečně obnovil dodávky v březnu a v květnu je opět zastavil. Výrobce snížil tempo produkce a nyní skladuje na 110 Dreamlinerů, které kvůli defektům nelze dodat. Jakákoliv dodávka Dreamlineru je navíc nyní podmíněna souhlasem FAA. (Foto: cnbc.com, planes.cz)


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace