S Wizz Airem přes Atlantik? Dopravce objednal až 196 letadel a poodhalil svou strategii.

  • 16.11.2021 08:00

Jak jsme již informovali, Airbus zahájil Dubai Airshow ve velkém stylu, když získal pevnou objednávku leteckých společností kapitálového fondu Indigo Partners na 255 letadel. Jedná se o vůbec největší objednávku od začátku pandemie. Šéf Airbusu Guillaume Faury prohlásil, že se jedná o signál zotavení trhů, byť před námi jsou stále turbulence.

Z nedělní objednávky 255 letadel připadá největší část na Wizz Air, který uplatnil 102 pevných objednávek. Kromě toho objednávka zahrnuje ještě 75 předkupních práv a možnost pořídit dalších 19 strojů. Celkem se tedy jedná až o 196 letadel pro Wizz Air.

Objednávka demonstruje růstové ambice Wizz Airu a velmi pravděpodobně signalizuje expanzi Wizz Airu na zatím neobsazený trh dálkové nízkonákladové dopravy. Wizz Air je dnes (z hlediska růstu leteckého parku) nejrychleji rostoucím provozovatelem v Evropě.

Expanze na dálkové nízkonákladové linky

Objednávka Wizz Airu není překvapením, byla dlouho očekávána. Překvapením je, že zahrnuje 27 objednávek „dálkových“ A321XLR. Počet objednávek Wizz Airu na A321XLR tím vyrostl na 47 exemplářů, což jasně indikuje záměr expandovat na trh nízkonákladové dálkové přepravy. Přirozenou otázkou je, kam bude oněch 47 dálkových jednouličkových letadel létat.

Prvních 20 letadel A321XLR objednal Wizz Air v červnu 2019 a tehdy se naznačovalo, že budou použity především pro odnož Wizz Air Abu Dhabi a nasazeny na linky do Afriky, Indie a na Dálný východ.

V neděli šéf Wizz Airu József Váradi uvedl, že A321XLR budou bázovány v Abú Dhabí

a ve Velké Británii. To velmi pravděpodobně znamená, že firma míří na transatlantické lety.

Reakce Ryanairu na objednávku Wizz Airu na sebe jistě nedá dlouho čekat. Michael O’Leary se v souvislosti se vstupem Norwegian Air na dálkové linky před několika lety nechal slyšet, že nevěří nízkonákladové dálkové dopravě, protože neexistuje správné letadlo. Jak ukazuje případ Norwegian, měl pravdu.

Toto vyjádření přišlo ještě předtím, než v červnu 2019 Airbus ohlásil vývoj A321XLR. Toto letadlo má nepochybný potenciál nakopnout rozvoj dálkové nízkonákladové dopravy. Problémem Ryanairu je, že v dohledné době a nejspíše ani v tomto desetiletí vhodné letadlo od Boeingu nedostane, takže z případného zápasu o dálkové nízkonákladové linky je vyřazen. easyJet zase trpí zásadními akcionářskými problémy, které zřejmě nedovolí o dálkových linkách uvažovat.

Pokud tedy Wizz Air skutečně zamíří do amerických destinací, bude mít velmi unikátní příležitost.

Přes čtyři stovky objednávek, nové báze a nízké tarify pro organický růst

Jak na veletrhu sdělil šéf Wizz Airu, společnost sází především na svůj organický růst. To se týká nejen leteckého parku, ale i rozvoje sítě a bází společnosti. Váradi zároveň potvrdil, že firma bude i nadále stimulovat poptávku cestujících nabídkou nízkých tarifů.

Wizz Air je jednou z mála evropských společností, která pokračovala v rozšíření a modernizaci parku, rozšíření sítě a bází v době pandemie. Koncem října provozovala společnost 144 letadel, v roce 2023 jich bude 170 a do konce dekády 500 letadel. Jednou z největších příležitostí I ohrožením je toto růstové tempo absorbovat.

V současné době má Wizz Air u Airbusu nevyřízené objednávky na až 429 letadel, z nichž asi 335 nevyřízených objednávek je pevných. Z pohledu růstu leteckého parku jde o nejrychleji rostoucí evropskou leteckou společnost.

Moderní letadla pro úspory paliva a snížení emisí

József Váradi přitom zdůraznil palivovou efektivnost nových letadel a snížení emisí. Uvedl, že Wizz Air je nejzelenější evropskou leteckou společností [totéž tvrdí Ryanair – pozn. red.], přičemž nová letadla umožní do roku 2030 snížit emise CO2 o 25 % na cestujícího.

Uvedl, že pokud by všechny letecké společnosti v tomto segmentu přešly na A321neo a provozovaly je se stejnou efektivností jako Wizz Air, emise by „přes noc“ poklesly o 34 %. Průměrné stáří flotily Wizz Airu je 5,1 roku, zatímco průměr v odvětví je 10 let. V roce 2024 bude průměrné stáří parku Wizz Airu 3,6 roku a v roce 2026 3,2 roku. (Foto: Reuters, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace