Dubai Airshow, den 0 až 4

  • 14.11.2021 18:00

Výstava Dubai Airshow se naposledy konala před dvěma lety, kdy letecká doprava prožívala vrchol konjuktury. Je zbytečné připomínat, že v mezidobí prošlo odvětví letectví (a celý svět) dokonalou bouří.

Letošní výstava je proto zcela jiná než ta minulá. Hlavními tématy jsou zotavení leteckého provozu, obnovení výroby, udržitelnost, nákladní přeprava a rekonstrukce dodavatelských řetězců. Trvalým a silným tématem Dubaje je vojenská technika.

Výstava byla oficiálně otevřena v neděli. Organizátoři očekávají 85 000 návštěvníků. Výstavy se účastní přes 1 200 vystavovatelů ze 148 zemí. Předvedeno bude 160 letadel.

Česká republika (stejně jako Belgie, Brazílie a Slovensko) má na Airshow poprvé svůj pavilon. V rámci české expozice vystavuje deset společností, mezi nimi Aero Vodochody, Aircraft Industries a Omnipol.

Poprvé v historii se účastní Izrael. Israel Aerospace Industries prezentuje kromě jiného pokročilý dynamický obranný systém Rafael a různá vojenská využití satelitních a telekomunikačních technologií. Ve spolupráci s Etihad Engineering nabízí konverze letadel pro přepravu cestujících na letadla nákladní.

Již předvečer otevření (Den 0) přinesl některé zajímavé informace.

Den 0:

Boeing obnoví dodávky typu 787. Jedná se zákazníky o prodeji nákladních 777X

V předvečer zahájení výstavy Dubai Airshow (Den 0) Boeing oznámil, že úspěšně pokračuje v odstraňování výrobních vad letadel 787 a „je blízko obnovení dodávek“. Paralelně jedná s regulátorem FAA o podmínkách obnovení dodávek. Prohlásil to viceprezident Boeing pro prodej a marketing Ihssane Mounir.

Výrobce zároveň ujistil, že plánovaný termín uvedení letadla 777X (pro dopravu cestujících) na trh koncem roku 2023 je reálný. Na veletrhu se prototyp 777-9 (N779XW) předvede v letové ukázce.

Boeing dále informoval, že vede pokročilá jednání o prodeji nákladní verze 777X s několika zájemci. Pokročilá jednání o dodávkách 777XF potvrdily Qatar Airways. Dalším potenciálním zájemcem je FedEx. Bude se jednat o největší dvoumotorový nákladní letoun.

Nákladní verze 777X bude odvozena z verze 777-8. Vývoj 777-8 byl odložen na neurčito v době, kdy se firma potýkala s problémem 737 MAX a skluzem programu 777X. Po ukončení vývoje 777-9  byl plánován vývoj 777-8 pro přepravu cestujících. Nyní dostal přednost 777-8F. Vyplývá to z říjnového prohlášení generálního ředitel Boeingu D. Calhouna.

Důvodem jsou nové emisní standardy ICAO. Ty od 1. ledna 2028 znemožní prodej letadel 767 a 777. Boeing proto potřebuje dostat nákladní 777XF na trh do roku 2027. Na trhu se utká s Airbusem A350F, který nastoupí do komerčního provozu v roce 2025 a přicházející standardy ICAO splňuje.

Zotavení cestovního ruchu

Společnost Accenture představila před zahájením výstavy prognózu růstu globálního cestovního ruchu. Firma předpokládá v roce 2022 dosažení 13% meziročního růstu letecké dopravy. I přesto zůstane komerční letecká doprava o 4 % nižší než v roce 2022.

Accenture upozorňuje na zásadní změnu struktury cestujících. Poptávka se rekrutuje z volnočasových aktivit a tzv. VFR (visit friends and relatives) a obchodních cestujících malých a středních firem. Zachytit tyto cestující bude kritickým faktorem úspěchu leteckých společností (a celého odvětví turistického ruchu). Modely leteckých společností orientované na obchodní cestující nebudou fungovat.  

Nebudou proto fungovat ani některé tradiční metody budování loajality leteckých cestujících (frequent flyer), které jsou tradičně orientovány na obchodní cestující a korporace.

Studie předpokládá, že obchodní cestující se (z více) důvodů již nikdy nevrátí v rozsahu, jak tomu bylo před pandemií. Letecké společnosti (a odvětví cestovního ruchu) se budou muset tomuto trendu rychle přizpůsobit.

Den 1 – premiéra Boeingu 777X. Airbus má první velký kontrakt.

Výstavní premiéra Boeingu 777-9 a UAC MC-21

Po efektním zahajovacím defilé vojenských vrtulníků a letadel vojenského letectva Spojených arabských emirátů následoval průlet komerčních letadel domácích leteckých společností a program letových ukázek otevřela skupinová akrobacie display teamu vojenského letectva Spojených arabských emirátů. Poté vystoupil display team ruského vojenského letectva Russkije Vityazi na letounech Suchoj.

Z komerčních letových ukázek se jako první ve výstavní premiéře předvedl Boeing 777-9 následovaný první zahraniční ukázkou MC-21-310 s domácími motory PD-14.

Airbus získal kontrakt na 255 letadel

Kontrakt na 255 letadel A321neo pro Indigo Partners ohlásil Airbus, a to jen krátce po zahájení veletrhu. Jedná se o 102 letadel pro Wizz Air (75x A321neo a 27x A321XLR), Frontier 91 letadel, 39 letadel Volaris a 23 JetSMART (21x A321neo, 2x A321XLR). Společnosti Volaris a  JetSMART konvertují 38 stávajících objednávek letadel A320neo na A321neo.

(Vizualizace: LookOutPro, Boeing twitter, planes.cz)

Den 2 – Airbus získal objednávku na 111 letadel. Mezi nimi první nákladní A350F.

Druhý den veletrhu získal Airbus další velkou zakázku. Air Lease Corporation (ALC) podepsala závazek (Letter of Intent) na pořízení celkem 111 letadel Airbus. Závazek zahrnuje 25 letadel A220-300, 55x A321neo, 20x A321XLRs, 4x A330neo a 7x A350F. Zakázka tak zahrnuje celé portfolio výrobce.

Zakázka je pozoruhodná nejenom svou velikostí, ale také tím, že je první zakázkou na perspektivní nákladní letoun A350F. Airbus při této příležitosti informoval, že první letoun dodá v roce 2026.

Leasingová společnost ALC byla založena v roce 2010 a za dobu své existence objednala u Airbusu již 496 letadel. Je zahajovacím zákazníkem typů Airbusu A321LR, A321XLR a nejnověji A350F.

Není vyloučeno, že v Dubaji budou oznámeny ještě další objednávky A350F. V úterý obchodní ředitel Airbusu informoval, že zákazníci projevili předběžný zájem o asi 900 letadel A350F.

Airbus v Dubaji získal objednávky, závazky či předkupní práva na až 460 letadel. (Vizualizace: Airbus)

Emirates rozšíří nákladní flotilu o 10 letadel 777F. Boeing vidí v nákladní dopravě významnou příležitost.

Emirates rozšíří flotilu SkyCargo o 6 letadel 777F a 4 letadla 777-300BCF. Boeing získal od Emirates Sky Cargo objednávku na 2 nová letadla 777F s termínem dodání v dubnu a červnu 2022. Zároveň konvertují objednávku čtyř letadel 777-300ER pro přepravu cestujících na verzi 777F. Tato letadla budou dodána v letech 2023 a 2024. Letadlo může přepravit až 102 tun nákladu na až 9200 km.

Emirates SkyCargo podepsaly smlouvu s Israel Aerospace Industries (IAI) na konverzi čtyř letadel 777-300ER na nákladní.

Společnost DHL Express objednala tento týden dalších devět přestaveb 767-300BCF.

Mimořádné popularitě se těší přestavby 737-800 na 737-800BCF. Evidováno je okolo 200 objednávek na přestavby.

Výkonný vicepresident Boeingu Stan Deal ujistil, že do konce roku firma získá řadu zakázek na nákladní letadla. Nákladní letecká doprava hraje v budoucnosti odvětví letecké dopravy stále významnější roli. Boeing je spokojen s prodejními výsledky. Firma do konce října prodala 309 letadel čistého přírůstku a 720 letadel hrubého přírůstku.

Boeing na výstavě oznámil, že na rostoucí poptávku dopravců o přestavby letadel pro dopravu cestujících na letadla nákladní budou otevřeny nové linky na konverze v Gatwicku a v roce 2023 dvě konverzní linky u KF Aerospace v kanadské Kelowně.

Počátkem roku Boeing oznámil rozšíření kapacit provozu na konverzi 737-800BCF u Guangzhou Aircraft Maintenance Engineering Company Limited (GAMECO), dvě linky otevřou u Cooperativa Autogestionaria de Servicios Aeroindustriales (COOPESA) v Kostarice. (Foto: Emirates)

Emirates a letiště Dubaj se obávají evropské vlny covidu. Výhled i přesto zůstává pozitivní.

Prezident Emirates Tim Clark vyjádřil v interview pro CNBC obavy ze čtvrté vlny koronaviru, která nyní postihla Evropu. V době před Airshow se zdálo, že pandemie je více méně za námi. Společnost musí na zhoršenou situaci reagovat.

Pokud jde o finanční výsledky Emirates, aerolinka nyní díky postupnému obnovování provozu a úsporným opatřením generuje zisk, a to přesto, že 80 % letadel zůstává stále na zemi.

IATA (The International Air Transport Association) v říjnu odhadovala, že odvětví letecké dopravy letos vytvoří ztrátu bezmála 12 miliard dolarů. Číslo je sice stále hrozivé, ale daleko příznivější než loňská ztráta odvětví 137,7 miliardy dolarů.

Tim Clark uvedl, že poptávka se nyní tak rychle vrací, že aerolinky mají problém odpovídajícím způsobem zvyšovat kapacity, neboť „trpí nedostatkem pilotů, palubního personálu a v podstatě všeho dalšího. Dostatečná poptávka je skutečně dobrá zpráva.“

Pokud jde o rostoucí ceny paliva, Clark prohlásil: „to už jsme tu v minulosti měli, 80 dolarů a i daleko více více. Zatím to zvládáme a nikdo neví, jak se věc bude vyvíjet. Čeká nás velmi turbulentních 15 měsíců, ale nakonec bude vše v pořádku“. 

CEO letiště v Dubaji Paul Griffiths je přesvědčen, že nejhorší máme za sebou, ale ještě „z toho nejsme venku“. Letiště letos odbavilo pouhých 20,7 milionu cestujících, což je žalostně málo proti stavu před pandemií. Předkrizových čísel dosáhne v roce 2025. Také on se shoduje s Clarkem, že velkým rizikem je případný návrat pandemie a s tím související restrikce v cestování.

V letošním roce odbaví letiště 26 milionů cestujících, příští rok předpokládá minimálně 56 milionů cestujících.

(Foto: Daily Sabah, planes.cz)

 

Dubaj Airshow Den 3

 

Airbus pokračuje v úspěšném tažení. Na Dubai Airshow získal takřka pětistovku objednávek

Počet pevných objednávek, závazků a předkupních práv, které Airbus získal v Dubaji během prvních třech dní veletrhu se již blíží pětistovce.

Jazeera Airways podepsala v úterý závazek na pořízení 20 letadel A320neo a 8 letadel A321neo Touto zakázkou, pokud se promění v tvrdou objednávku, vyroste flotila Jazeera k roku 2026 na 35 letadel.

Ibom Air podepsaly objednávku na 10 letadel Airbus A220. Jedná se o státem vlastněnou nigerijskou leteckou společnost.

Air Senegal si od Macquarie AirFinance pronajme pět exemplářů A220-300. Letadla převezme v roce 2023 a budou nasazena na spoje z Dakaru do Evropy a do afrických regionálních měst.

Společnost založená v květnu 2018 má ve svém parku dvě letadla Airbus A330-900, 2x A321-200, 2x A319-100 a 2x ATR 72-600 a Boeing 737-500. Air Senegal byla prvním africkým provozovatelem letadel A330neo. (Vizualizace: Airbus)

 

Boeing získal významnou objednávku

Aksa Air a Boeing v úterý ohlásily podpis dlouho očekávaného kontraktu na dodávku 72 letadla 737 MAX. Nízkonákladový indický start-up Aksa Air zahájí komerční provoz v létě 2022. Kontrakt sice překvapením není, překvapením je, že kromě 737-8 obsahuje také 737-8200. Nepochybně řešení, které má velký smysl na ultra nízkonákladovém a cenově citlivém indickém trhu.

Jedná se o druhou největší objednávku Boeingu v Indii. Spice Jet má nevyřízenou objednávku na 133 letadel a 737 MAX (z původní objednávky na 148 MAXů). V provozu má již 15 MAXů.

Miliardář Rakesh Jhunjhunwala vlastní 40 % společnosti, kterou řídí Vinay Dube, bývalý šéf Jet Airways and GoAir.

Tato významná zakázka pomůže Boeingu částečně zotavit situaci v regionu, kde v prodejích výrazně zaostává za Airbusem.  

 

 

Air Tanzania objednala v úterý Boeing 787-8, nákladní 767-300F a dva 737 MAX. Celková hodnota objednávky je 726 milionů dolarů. Nejedná se o zcela novou objednávku, zákazník byl dosud označován v databázi Boeingu jako „neidentifikovaný“. Dreamliner umožní Air Tanzania otevřít spoje do Asie, Evropy a USA.

Společnost dnes provozuje velmi různorodou flotilu 14 letadel: 4x Airbus A220-300, 2x 787-800, De Havilland Aircraft of Canada DHC-8-Q300, 5x De Havilland Aircraft of Canada DHC-8-Q400, Fokker 28-3000 a Fokker F50.

Sky One FZE a Boeing Capital Corporation oznámily objednávku tří letadel 777-300. Sky One je privátně vlastněnou leasingovou společností se sídlem v Spojených emirátech. Kromě jiného poskytuje ACMI pronájmy, pilotní výcvik, zajišťuje opravy a údržbu atd. (Foto: Sam Chui) 

 

An airplane is being prepared for a flightDescription automatically generated with medium confidence

 

ATR se daří

Binter Canarias koupil pět letadel ATR 72-600. Binter od roku 2002 pořídil již 40 letadel ATR. Společnost je s parkem 23 letadel ATR 42/72 jedním z největších zákazníků. Kromě letadel ATR provozují aerolinky pět letadel Embraer E195-E2.

Afrijet pořídil tři letouny ATR 72-600. Nová letadla postupně nahradí starší ATR 72-500. Druhý a třetí stroj již bude dodán v remotorizované verzi s motorem PW127XT-M.

TAROM podepsal pevnou objednávku na tři letadla ATR 72-600, a to v rámci modernizace parku zahájené v roce 2019. Společnost postupně přechází od ATR 42-500 ke kapacitnějším ATR 72-600. TAROM bude mít ve své flotile sedm exemplářů ATR 72-600.

Za zajímavost stojí, že generální ředitel společnosti Catalin Prunariu je pilotem ATR.

Air Corsica koupila pět letadel ATR 72-600 a zároveň se stala zahajovacím zákazníkem remotorizované verze s motorem Pratt & Whitney Canada PW127XT. První letadlo z této objednávky převezme v listopadu 2022.

Toki Air, japonský start up, má v úmyslu koupit ATR 42-600S s krátkým vzletem a přistáním STOL. Firma v úterý podepsala závazek. Letadlo je zatím ve vývoji a má být na trhu v roce 2025.

Toki zahájí komerční provoz příští rok s dvojicí pronajatých letounů ATR 72-600 příští rok.  Letadla STOL potřebuje Toki pro provoz z letiště Sado, které má dráhu o délce 890 m. (Obr: ATR)

A white airplane in the skyDescription automatically generated with low confidence

 

 

Embraer získal zakázku na až šest letadel E175

Overland Airways z Nigerie podepsala objednávku na tři letadla Embraer E175 s opcí na další tři. Dodávky budou zahájeny příští rok. Letadla budou dodána v konfiguraci pro 88 cestujících, objem kontraktu v katalogových cenách (v případě odběru šesti letadel) je 300 milionů dolarů. (Vizualizace: Embraer)

 

A plane flying in the skyDescription automatically generated with low confidence

 

 

Rolls-Royce dodá Silk Way West Airlines nové motory

Rolls-Royce podepsal se Silk Way West Airlines kontrakt na dodávku 20 motorů pro letadla Boeing 747-400F. Motory budou použity pro náhradu stávajících motoru RB211, které se blíží konci životnosti. S novými motory dosáhnou 747-400F společnosti Silk Way roku 2026 a zároveň se unifikují motory těchto letadel.

V současné době Silk Way provozují 5 letadel 747-400F, z nichž dva jsou poháněny motory Pratt & Whitney PW4056.

Silk Way mají ve svém parku rovněž pětici 747-8F, které pohání motory GE. (Foto: Silk Way)

A large airplane on the runwayDescription automatically generated with low confidence

Dubaj Airshow Den 4

Airbus

Dubajská společnost Five pořídila pět letadel ACJ TwoTwenty, tj. upravené A220-100 s VIP interiérem. Letadla dodá švýcarská Comlux Group. První stroje převezme v roce 2023.

Letadlo bude uspořádáno pro 16 cestujících a bude vybaveno veškerým myslitelným komfortem včetně sprchy, ložnice a kuchyně.

Five přitom není společností leteckou, ale hotelovou a vlastní mimo jiné hotel Palm Jumeirah.

Švýcarská Comlux Aviation je zahajovacím zákazníkem typu ACJ TwoTwenty. (Foto: Five)

Aurus Business Jet

Společnost Aurus, člen korporace Rostech, předvádí na veletrhu Aurus Busines Jet (ABJ). Jde o VIP verzi letadla Suchoj SuperJet. Katalogová cena se pohybuje podle vybavení v rozmezí od 40 do 50 milionů dolarů. Dolet letadla je 7200 km, což umožňuje např. přelet z Moskvy do Vladivostoku bez mezipřistání. Objem luxusní kabiny je 118 m3 a zahrnuje rovněž koupelnu se sprchou. Pro autonomní provoz je letadlo vybaveno vlastními schody. Certifikace se předpokládá příští rok.

Ve společnosti Aurus ze skupiny Rostech drží 63,5 % ruský institut NAMIa 36 % Tawazun Strategic Development Fund ze Spojených arabských emirátů.

Aurus nabízí na veletrhu rovněž luxusní variantu vrtulníku Aurus Ansat a luxusní limuzínu Aurus Senator. Limuzínu Aurus používá prezident Putin. (Foto: RBK)

CFM International

Start-up Akasa Air, který v úterý podepsal s Boeingem smlouvu na pořízení 72 letadel Boeing 737 MAX 8 a 737-8-200, podepsal hned následujícího dne kontrakt na motory CFM International LEAP-1B. Kontrakt v katalogové hodnotě 4,5 miliardy dolarů zahrnuje kromě dodávek motorů pro objednaná letadla rovněž náhradní motory a náhradní díly. (Foto: The GE Aviation Blog)

Lockheed Martin Aeronautics

Viceprezident Lockheed Martin Greg Ulmer potvrdil na veletrhu trvající zájem o transportní letoun C-130J Hercules a jeho tankovací verzi KC-130J.

Verzi J vyrábí Lockheed tempem 24 letadel ročně. Na cestě je další kontrakt od amerického ministerstva obrany. Kromě domácí poptávky Ulmer zmínil, že Austrálie nyní studuje možnost objednat 24 letadel C-130J-30 a šest KC-130J. Ve výběrovém řízení se Lockheed utká s Airbusem A400M.

Minulý týden absolvoval první let C-130-30 s prodlouženým trupem určený pro Luftwaffe, druhý má následovat v krátké době. Luftwaffe objednala také tři tankovací KC-130.

První Hercules se dostal do vzduchu v srpnu 1954, první exemplář verze J byl předán letectvu v roce 1998. Verze J má být ve výrobě do roku 2035. Greg Ulmer prohlásil, že největším konkurentem C-130J je C-130H. (Foto: Lockheed)

Autor: Michalc


Fotografie k článku



Komentáře



Hynek Walner - nepřihlášený host (...120.221...)
18.11.2021 06:55
Česká účast

Dobrý den,

Bylo by dobré zmínit i aktivní účast českých leteckých firem na Dubai Air Show.

https://www.aerospaceinczech.com/blog/ceske-letecke-spicky-miri-na-dubai-airshow

Děkuji

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace