Přes Atlantik do Prahy Airbusem A220? Nic není nemožné.

  • 30.10.2021 08:30

Jak jsme již na serveru planes.cz informovali, americký start-up Breeze Airways představil v úterý ve výrobním závodě v Mobile první z 80 objednaných letadel Airbus A220-300. Breeze je bezesporu jedním z nejzajímavějších projektů a České republiky se může týkat více, než se může na první pohled zdát. Vysvětlíme proč.

Nejdříve krátce k osobě (či spíše osobnosti) Davida Neelemana, zakladatele a generálního ředitele Breeze Airways. Tento americko-brazilský podnikatel ustavil řadu úspěšných aerolinek: Morris Air, WestJet, JetBlue a Azul Brazilian Airlines. V Evropě drží podíl v TAP Air Portugal.

Breeze s monoparkem A220 míří na mezikontinetnální linky

Pokud jde o společnost Breeze, ta ještě skryta pod kódové označení Moxy komunikovala své plány poprvé v červenci 2018 na aerosalonu ve Farnborough. Zároveň podepsala záměr koupit 60 letadel A220-300. Tehdy šlo o vůbec největší objednávku čerstvě rebrandovaného letadla CSeries 300. David Neeleman tehdy uvedl, že nová nízkonákladová společnost bude nabízet kvalitní a pohodlné lety do destinací, které nejsou dostatečně obsluhovány stávajícími provozovateli. Tím, že volba padla na letoun s mimořádně dlouhým doletem, bylo jasné, že Breeze se neomezí jen na americký trh. A to tím spíše, že Neeleman má dokonalé znalosti jak amerického, tak i jihoamerického trhu.

Nezávazná objednávka na 60 letadel byla v lednu 2019 změněna na pevnou a v září 2021 rozšířena o dalších 20 exemplářů. S celkem 80 pevnými objednávkami jsou Breeze nyní největším zákazníkem typu A220-300 a po Delta Air Lines druhým největším zákazníkem A220. První exemplář převezme společnost za několik týdnů a koncem příštího roku plánuje provozovat už 15 Airbusů.

Během úterního ceremoniálu poodhalil Neeleman plány společnosti a zmínil možnosti, které nový letoun představuje. Potvrdil, že mezikontinentální lety jsou pevnou součástí agendy nového dopravce. Letadlům A220 tak Breeze otevírají nový segment mezikontinentální dálkové dopravy.

Šéf společnosti ocenil „neuvěřitelný“ dolet A220-300 až 6400 km, který umožní otevřít mezikontinentální linky mezi Severní a Jižní Amerikou a vstup na linky transatlantické. Zamýšlené expanzi na dálkové linky odpovídá „pohodlná“ konfigurace letadla pro 126 cestujících (místo obvyklých 149). Až 36 cestujících může cestovat v pohodlí obchodní třídy a v ekonomické má 10 cestujících možnost připlatit si za sedadla XXL s prodlouženou roztečí na nohy. Letadla budou vybavena USB a Wi-Fi a má být nabízen i přístup na internet. Letadla nejsou vybavena obrazovkami individuálního zábavního systému, cestující si však mohou připojit svá zařízení přes Wi-Fi.

Dlouhý dolet není dost dlouhý

Dolet 6400 km však Neelemanovi nestačí, míří na 7400 km. Airbus se zdá být tomuto požadavku nakloněn. Vyššímu doletu napomáhá menší užitečné zatížení (menší počet cestujících a zavazadel). Další možností prodloužit dolet spočívá v relativně nenáročné úpravě letadla montáží středové přídavné nádrže (ACT). Ostatně tak je tomu již nyní v případě bizjetu A220ACJ, který nabízí dolet 10500 km. Úprava letadel by znamenala pouze mírné opoždění dodávek.

Prodloužený dolet umožní Neelemanovi dosáhnout nejenom destinací v Jižní Americe a západní části Evropy (např. z New Yorku), ale také dalších atraktivních evropských destinací, které nejsou dostatečně obsluhovány přímými transatlantickými lety, neboť na těchto linkách lze těžko obsadit kapacity širokotrupých letadel. Prodloužený dolet přitom umožní obsluhovat vzdálené evropské destinace nejenom např. z New Yorku, ale i z báze Breeze v Tampě.

S prodlouženým doletem na požadovaných 4000 námořních mil by Breeze dosáhly bez mezipřistání destinací dále na východ, a to včetně Prahy, Varšavy, Budapešti, a to i při letu zpět, který je kvůli převládajícím větrům palivově náročnější.

Jižní Amerika a Evropa

Je pravděpodobné, že Breeze se ve své mezikontinentální expanzi nejdříve vrhne na Neelemanův „domácí“ trh, tj. Jižní Ameriku. Evropa je však jasně na mapě.

Protože se Breeze v dálkovém segmentu soustřeďuje na volnočasové cesty a lety „friends and family“, má velmi reálné šance dostat přímé spojení s některou z bází Breeze i Praha.

Protože čas (a pohodlí) jsou peníze, bude Breeze moci na „okrajových“ dálkových non-stop linkách účtovat cestujícím při vysokém obsazení letadel zajímavé premium.

Nástup nové techniky, jakou jsou Airbusy A321LR, A321XLR nebo A220, umožní efektivně rozšířit mezikontinentální non-stop lety za hranice hlavních hubů a největších letišť. Letišti Praha i dalším letištím regionu žijícím ve stínu Mnichova, Frankfurtu či Vídně přinesou jednouličková letadla s vysokým doletem vítané rozšíření globální konektivity. I proto bude zajímavé sledovat, jak úspěšně se projekt Breeze bude rozvíjet.

Titulek Nic není nemožné je tedy poněkud zavádějící. Přílet Breeze (či podobných společností) do Prahy je jen otázkou času. (Foto a infografika Airbus, foto: planes.cz)


Fotografie k článku



Související články

Komentáře



Raca - nepřihlášený host (...143.112...)
30.10.2021 22:40
Uvntiř

https://thepointsguy.com/news/breeze-airways-airbus-a220-cabin-tour/

Rampa - nepřihlášený host (...80.105...)
30.10.2021 11:47
od Sikkim

Řekl bych, že v uspořádání 3-2, s nižší úrovní hluku a širšími sedadly, kterými A220 disponuje, to může být pohodlnější než klasické widebody.
...vždyť počet uliček přece s pohodlím nesouvisí.

Sikkim (...30.163...)
30.10.2021 11:02
Moc hezké

Nic proti, myšlenka je krásná, ale... Strávit přes 8 hodin v A220 nad Atlantikem? Za mně ne. Ale jistě pro hodně lidí lákavá nabídka.

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace