Ukrajina podepsala dohodu o otevřeném nebi. Wizz Air a Ryanair si porcují trh.

  • 24.10.2021 08:30

Patnáct let trvající dialog EU s Ukrajinou o otevřeném nebi vyústil 12. října v podpis dohody (Common Aviation Area Agreement) liberalizující letecké spojení. Otevření ukrajinského trhu představuje největší růstovou příležitost na trhu evropské letecké dopravy.

Liberalizace znamená, že počet letů přestane být regulován, což je šance zejména pro Ryanair a Wizz Air. Zároveň lze očekávat prudký odklon od tradičních dopravců k nízkonákladovým. Trend k nízkonákladové dopravě se na ukrajinském trhu začal projevovat ještě před pandemií.   

Dohodu o otevřeném nebi musí ještě ratifikovat všechny členské země EU, což je však pouhá formalita.  

Ryanair

Šéf Ryanairu Michael O’Leary v polovině září, tj. ještě před podpisem dohody, avizoval, že pokud bude podepsána, využije toho Ryanair k agresivní expanzi na ukrajinském trhu.

Připomněl, že Ryanair otevřel první ukrajinskou bází v roce 2018 a nyní provozuje lety z pěti letišť (Kyjev, Oděsa, Charkov, Cherson a Lvov). Ryanair vidí možnost expandovat na až 12 vhodných ukrajinských letišť, a kromě mezinárodních letů nabízet i lety vnitrostátní.

Michael O’Leary uvedl, že hlavními zákazníky na „ukrajinských“ letech jsou Ukrajinci pracující na Západě. Průměrná cena letenky v jednom směru je 40 eur.

Počátkem října přinesl server Ukrgate informaci, že Ryanair umístí na ukrajinském trhu dokonce až 24 letadel. Ryanair konkrétní plány nekomunikoval a Ukrgate svůj zdroj neuvádí.

Je nepochybné, že Ryanair na rychle rostoucím ukrajinském trhu umístí další lety a letadla.

Před pandemií byl podíl Ryanairu na ukrajinském trhu pouhá 4 %, meziročně (proti 2018) vyrostl o 300 %. To je však dáno růstem z velmi nízké základny. 

Wizz Air

Na podpis dohody reagoval také Wizz Air, který již představil konkrétní plány na příští rok. Od léta plánuje bázovat na Ukrajině celkem 11 letadel, a to proti současným 4. Své kapacity na ukrajinském trhu zvýší o 120 % a s nabídkou 1,4 milionu sedaček se chce stát největším dopravcem na ukrajinského trhu letecké přepravy. Celkem bude provozovat z šesti ukrajinských letišť 117 linek do 21 zemí.

Pět nových letadel A321neo přidá do Kyjeva a dva A321neo na bázi ve Lvově. Tato letadla zabezpečí z Kyjeva a Lvova 21 nových linek a na 25 stávajících linkách zvýší frekvence. V Kyjevě bude v létě bázováno celkem 8 letadel a ve Lvově 3.

V rámci expanze budou mezi novými linkami také lety z Charkova do Pardubic (od června) a z Oděsy do Pardubic (od července). Z Pardubic tak bude Wizz Air nabízet čtyři pravidelné linky na Ukrajinu. Nové lety jsou v prodeji na stránkách společnosti.

Wizz Air Ukraine otevřel svou první bází v roce 2008 a od té doby přepravil na ukrajinských letech 11 milionů zákazníků.

Wizz Air byl již před krizí s 10% tržním podílem třetím největším leteckým provozovatelem na ukrajinském trhu, přičemž podíl společnosti vyrostl meziročně o 25 %. Proti tomu vedoucí Ukraine International Airlines ztratily (meziročně) 17,65 % svého tržního podílu a Turkish Airlines ztratily 5,88 %.

Ambice Wizz Airu stát se v příštím roce největším provozovatelem na ukrajinském trhu jsou velmi reálné.   

Domácí aerolinky

Expanze Ryanairu a Wizz Airu znepříjemní život především Ukraine International Airlines (UIA). Pokud dříve vedoucí dopravce na ukrajinském trhu zásadně nezmění svou strategii, bude ztrácet své pozice velmi rychle.  

Před pandemií UIA zaujímaly s podílem 28 % největší část trhu, ale zároveň nejrychleji ztrácely. Na dalších místech byly s 16 % Turkish Airlines a Wizz Air s 10 %. Zatímco Turkish Airlines poklesly v roce 2019 o 6 %, Wizz Air o 25 % vyrostl.

UIA byly v důsledku pandemie nuceny zmenšit svůj letecký park o 30 % na pouhých 26 letadel (Boeing 777-200ER, 767-300ER, 17x 737NG, 5x Embraer 190 a 2x Embraer 195) a do soutěže o otevřený ukrajinský trh budou vstupovat notně oslabené.

Méně exponované jsou expanzí Ryanairu a Wizz Airu domácí nízkonákladové hybridní společnosti jako jsou SkyUp a Bees Airlines, které se více orientují na dovolenkové destinace a charterové lety a se svým menším parkem jsou flexibilnější.

Je jisté, že tyto společnosti sníží svůj profil na trzích EU a přesunou své kapacity tam, kde jim nebudou Ryanair a Wizz Air konkurovat. Možná i proto se SkyUp ještě nerozhodl, zda nebo kdy se vrátí do Pardubic. (Foto: Wizz Air, ukrgate, planes.cz)   


Fotografie k článku



Komentáře



Petr - nepřihlášený host (...30.173...)
21.11.2021 16:26
Hodně štěstí

Jen přeji hodně štěstí mužům kteří využijí rozšířených služeb letectví a budou následně velmi chytře okradeny místními ženami. Ten level krádeže jaký je na Ukrajině nemá jinde obdoby. Nevěřte jim ani slovo ať to vypadá sebelíp.

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace