IATA zveřejnila svou zprávu o stavu dopravního letectví

  • 16.10.2021 08:30

Říjnová zpráva (https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic-reports/airline-industry-economic-performance---october-2021---report/) organizace IATA shrnuje stav a odhaduje perspektivy odvětví letecké dopravy v roce 2022 následovně:

  • letecká doprava se postupně zotavuje, avšak výnosy na cestujícího a kilometr (RPK) budou letos o 40% nižší než v předkrizovém roce 2019. Zotavení je velmi nerovnoměrné, nejrychleji se zotavují trhy s velkým podílem vnitrostátní dopravy (Rusko, Čína, USA)
  • výnosy na cestujícího a kilometr (RPK) nedosáhnou předkrizových hodnot dříve než v roce 2024. Letecké společnosti budou pokračovat ve snižování nákladů
  • pokračující vakcinace povede ke snížení nebo odstranění restrikcí v cestování, přičemž příští rok dosáhne počet přepravených cestujících 61% úrovně roku 2019
  • velmi dobré výsledky jsou letos i v roce 2022 očekávány v letecké nákladní dopravě. Výkony nákladní dopravy již překročily předpandemickou úroveň
  • letecké společnost letos prodělají 52 miliard dolarů, v příštím roce se ztráty dopravců sníží na 12 miliard dolarů
  • letecké společnosti snížily v roce 2021 své náklady proti roku 2019 o 31 %
  • od počátku pandemie vydělily vlády leteckým společnostem celkovou pomoc (specifickou i obecnou) ve výši 243 miliard dolarů
  • očekává se, že letecké společnosti Severní Ameriky se v příštím roce vrátí do zisku.

 

Jak bylo uvedeno, zotaveni je ve světě velmi nerovnoměrné, přičemž nejpomalejší zotavení vykazuje Evropa. To demonstruje tab.1 porovnávající trh Evropy a Severní Ameriky. Americký trh se vrátí do zisku nejrychleji ze všech regionů. Letos vykáže ztrátu 5.5 miliardy dolarů, příští rok zisk 9.9 miliardy dolarů. Proti tomu Evropa letos vykáže ztrátu 21 miliard dolarů a příští rok bude ve ztrátě 9.2 miliardy. Je to ostatně zřejmé z poměrů růstu RPK vs ASK. Zjednodušeně řečeno, kapacity v Evropě rostou rychleji než výnosy. Přitom i na evropském trhu existují velké rozdíly.

V loňském roce převzaly letecké společnosti 805 nových letadel, což je asi polovina původně předpokládaných počtů. V letošním se očekávají dodávky 1143 nových letadel a 1622 v roce 2022. Dodávky v příštím roce by tak měly překročit počet letadel dodaných v roce 2019.

Náklady na palivo (tab.2) vzrostou proti roku 2020 o 28 % a dosáhnou 100 miliard dolarů. Palivo bude tvořit 19 % průměrných provozních nákladů proti 23 % v období před krizí. Cena paliva v roce 2021 bude o 60% vyšší než v roce 2020.

V roce 2022 vynaloží letecké společnosti na palivo 132 miliard dolarů, tj o 32 % více než letos.

IATA předpokládá, že průměrná cena paliva bude 67 dolarů/barel (Brent), průměrná cena leteckého paliva bude 77.8/bbl (pozn.: barel = 159 litrů).   

Zpráva dokládá (tab.3), že průměrná cena zpáteční letenky poklesla z 310 dolarů v roce 2019 na 242 dolarů v roce 2020. Letos je odhadována na 214 dolarů. V příštím roce se podle očekávání zvýší na 228 dolarů.

Počet zaměstnanců v letecké dopravě bude letos stagnovat. V loňském roce se počet zaměstnanců snížil o 2.8 milionu. V příštím roce se očekává nárůst počtu pracovníků o 10.8 %. 

Předpokladem prognózy je solidní hospodářský růst. Přírůstek HDP by měl příští rok činit 4.1 % a světový obchod vyrůst o 5.6 %.

Podrobná zpráva IATA je k dispozici zde (https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic-reports/airline-industry-economic-performance---october-2021---report/)

(tab.: IATA)


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace