easyJet odmítl nabídku na převzetí. Spekuluje se, že přišla od Wizz Airu.

  • 16.09.2021 08:00

Podle agentury Reuters, která se odvolává na své zdroje, podal Wizz Air nezávaznou nabídku na převzetí společnosti easyJet. easyJet v informaci pro investory potvrdil, že dostal nezávaznou předběžnou nabídku na převzetí, kterou však představenstvo jednomyslně odmítlo, neboť ji považuje za silně podhodnocenou a bez přesné specifikace podmínek převzetí. Představenstvo neidentifikovalo, kdo nabídku předložil.

easyJet si namísto toho zajistí od svých investorů další kapitálovou injekci 1,7 miliardy dolarů, která má pomoci překonat dopady pandemie a vytvořit dostatečnou rezervu na překonání slabého provozu v zimním období. easyJet uvádí, že vidí atraktivní příležitosti pro další růst, neboť řada konkurentů v důsledku krize některé zajímavé destinace opustila.

O možném převzetí easyJetu se spekuluje delší dobu. Ostatně šéf Ryanairu Michael O’Leary o možném spojení spekuloval ještě do nástupu pandemie.

Spojení obou firem, které se vhodně doplňují svou strategií i hlavními trhy a které používají jednotnou flotilu Airbusů, by dávalo velký smysl. easyJet je tradičně silný v Británii, Itálii, Švýcarsku, Německu a Francii, zatímco Wizz Air má těžiště podnikání v zemích střední a východní Evropy, zejména Polsku, Rumunsku a Maďarsku. Nová strategie easyJetu přijatá v květnu 2021 znamená, že easyJet vyklidil prakticky celou střední a východní Evropu, tj. přesně místa, kde je Wizz Air nejsilnější. Síťovou strategii easyJetu ukazuje obr. 3.

Spojení druhého a třetího největšího evropského nízkonákladového dopravce by vedlo k vytvoření (takřka) rovnocenného konkurenta Ryanairu a posílilo konkurenční boj na trhu.

Nelze přehlédnout, že zatímco Ryanair a Wizz Air využívají pandemie k upevnění svých tržních pozic a rychle se zotavují, easyJet trpící akcionářskými problémy své aktivity omezuje. Zakladatel společnosti a největší akcionář Stelios Haji-Ioannou vede (zatím neúspěšně) válku s managementem a většinou akcionářů týkající se pořizování letadel. Stelios Haji-Ioannou je přesvědčen, že společnost by měla své plány redukovat. Na konci roku 2021 plánuje easyJet provozovat 302 letouny, což je o 51 letoun méně než před začátkem krize.

Zatímco easyJet nyní provozuje asi 60 % svých předkrizových kapacit, Ryanair a Wizz Air podle počtu přepravených osob v srpnu překračují 80 % předkrizových hodnot.

Situaci dobře ilustruje porovnání počtu letů ve vzdušném prostoru organizace Eurocontrol dne 5. září. Wizz Air se přiblížil na 5 % k předkrizovému stavu (vztaženo k 5. září 2019) a provozoval 656 letů, Ryanair obsloužil 2480 letů a je 6 % pod předkrizovým stavem. Proti tomu easyJet provozoval 1328 letů a je 32 % pod předkrizovou hodnotou.

Tento údaj zároveň demonstruje, že i pokud by ke spojení easyJet/Wizz Air došlo, Ryanair si stále udrží své místo jedničky na evropském trhu. Jediný další provozovatel z Top10, který stačí tempu Ryanairu a WizzAiru, je nízkonákladovka Pegasus.

Vývoj ceny akcií vedoucí trojky odráží vývoj na trhu a očekávání akcionářů. Zatímco Wizz Air se vrátil na předkrizové hodnoty již v listopadu 2020 a od té doby cena akcií roste, akcie easyJetu sice dosáhly v květnu 2021 asi 70 % své předkrizové hodnoty, poté však začaly opět klesat. Nejlépe si vede Ryanair. Dynamiku vývoje akcií ukazuje obr. 2.

Naopak to, co mají Ryanair, easyJet a Wizz Air společné je, že se z krize poptávky zotavují daleko rychleji než tradiční provozovatelé.

Pokud budeme předpokládat, že evropský trh projde po pandemii konsolidací, pak zřejmě neexistuje jiný kandidát na převzetí easyJetu než právě Wizz Air. (Obr.: Eurocontrol, Yahoo finance, easyjet, foto: planes.cz)  


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace