Odborníci stanovili předběžnou příčinu katastrofy prototypu 0001 vojenského transportního Iljušinu Il-112V, ke které došlo 17. srpna nedaleko letiště Kubinka. Letoun havaroval během zkušebního letu v rámci přípravy na premiérovou ukázku letadla na výstavě Army 2021.
Ke katastrofě vedla podle předběžných závěrů závada pravého motoru, při které odletující části turbíny poškodily přívody paliva, což vyvolalo požár uvnitř motorové gondoly. Posádka proto vypnula motor, zapraporovala vrtule, aktivovala protipožární systém a zahájila návrat na letiště Kubinka. Protipožární systém Il-112V je dvoustupňový a podle všeho dokázal uhasit požár v motorové gondole. Požár povzbuzovaný unikajícím palivem se však mezitím přenesl do křídla.
Ve 45. vteřině po vzniku požáru dosáhla teplota v prostoru křídla, kde procházejí táhla ke křidélkům, 600℃. Pro táhla ze slitiny D16 je kritická teplota 650℃. Vysokou teplotou se uvolnily úchyty táhla a samotné táhlo začalo „měknout“, což způsobilo, že letadlo se začalo samovolně naklánět na pravé křídlo. Pilotům bylo v tu chvíli jasné, že letadlo se stává neovladatelným. Stroj poté přešel do prudkého náklonu na pravé křídlo a zřítil se. Amatérské video zachycující poslední momenty letu je zde. Předběžné závěry vyšetřování ukazují, že piloti nemohli v dané situaci katastrofu odvrátit.
Letoun doprovází potíže už od jeho zrodu. První let absolvoval sice již v roce 2019, avšak od té doby vykonal pouze 23 letů. Prakticky všechny lety trvaly pouze několik minut. Od března 2019 do března 2021 nelétal stroj vůbec, a to kvůli dlouhému seznamu vážných připomínek vojenského letectva i nedostatků zjištěných během zkoušek. Řada připomínek se týkala také motoru TV7-117ST (či ТВ7–117СТ) výrobce ODK-Klimov. Vojenské letectvo konstatovalo, že letoun nevyhovuje. Vleklé potíže spojené s vývojem letadla a nespokojenost vojenského letectva vedly v dubnu 2019 k odvolání generálního ředitele firmy Iljušin Alekseje Rogozina. O problémech ve vývoji Il-112V jsme informovali zde.
Přes kritické mínění expertů i nespokojenost zákazníka bylo rozhodnuto předvést letoun v premiéře na výstavě MAKS 2021 v červenci. Nakonec bylo rozhodnuto termín posunout a k premiéře Il-112V využít armádní výstavu Army 2021, která byla zahájena dne 22. srpna. Ke katastrofě došlo 17. srpna. Všichni tři členové posádky zahynuli.
Výrobce letadla oznámil, že zkoušky letadla budou po vyjasnění příčin katastrofy pokračovat. V danou chvíli má výrobce k dispozici druhý prototyp, který však zatím žádný let neabsolvoval.
Letoun Il-114-300, který je vyvíjen souběžně a má stejný motor, je údajně vybaven šestistupňovým systém hašení požáru motoru, který předpokládá potřebu hašení vnitřního prostoru křídla. Po katastrofě byly ale přerušeny i zkušební lety Il-114-300. (Foto: TASS, vz.ru)
Předpokládám že výrazem "měknout" měl autor na mysli ztrátu pevnosti v souvislosti se zvýšením teploty vlivem ohřevu od požáru. Ale že by ohřev způsobil tak výraznou dilataci nějakého táhla a s tím spojenou výraznou změnu polohy některého ovládacího prvku, to be bylo hodně divné. Pokud něco, tak buď ztráta pevnosti a schopnosti přenášet síly, nebo ztráta pevnosti a deformace/fatální destrukce současti/součástí. Podle ofociálního popisu to letadlo začíná evokovat létající zapalovač...
Je treba si v prvnim kole uvedomit, ze za letu na kridelko pusobi vztlak a snazi se ho vychylit nahoru. Tomu brani jeho propojeni s protilehlym kridelkem.
No maji molodci trochu problem
....souhlas......hm, takže asi i to řízení bude problém, protože , předpokládám při prázdném letadle, by směrovka a jedno přidélko mělo stačit pro udržení se ve vodorovném přímem letu.Pokud by jedno křidélko bylo v neutrále, což asi nebylo.
Tedy malá účinnost křidélek.
Ale cituji.....:Změknutí způsobilo, že táhlo se prohnulo nebo natáhlo, křidélko se vrátilo do neutrální polohy a přestalo vyvíjet vztlak....v tomhle případě by prohnutí nebo natažení táhla naopak zapříčinilo vyhnutí křidélka a přispění ke katastrofě...tedy nebylo v neutrálu.
K destrukcím motorů dochází bohužel stále a je nutné to řešit tak, aby se pokud možno v ohrožených místech nenacházely životně důležité systémy letadla.......každopádně je tento "letoun" včetně motorů hodně problematický....a bude lepší žačít znovu.
Pojem meknuti v infromaci vysvetlen neni. Lze ale predpokladat, ze to je presne to, co popisuje Radek. Ze v konstrukci letadla jsou vazne nedostatky je jasne ji6 z toho, ze armada letadlo oznacila za nesplnujici pozadavky a dala od toho ruce pryc.
Při výpadku motoru jsou pro rovný let křidélka vychýleny. Změknutí způsobilo, že táhlo se prohnulo nebo natáhlo, křidélko se vrátilo do neutrální polohy a přestalo vyvíjet vztlak - křídlo kleslo a letoun se převrátil na špatnou stranu. Jedno funkční křidélko nestačilo. Hlavní chybou byla destrukce motoru a odlétající části turbíny - k tomu nemá dojít - vadný motor a nevhodná konstrukce okolí - u vojenského letounu si tohle musí ohlídat. Nejmíň rok bude trvat, než překonstruují motorové gondoly, aby byly bezpečnější, a provedou úpravy motorů. Pak se uvidí.
Prosil bych autora o upřesnění výrazu "měknout" v souvislosti s ovládáním křidélka, je to totiž klíčová informace.
Předpokládám, že se teplem nějak natáhlo , nebo vychýlilo, což zapříčinilo jeho zásah do řízení a katastrofu, protože pokud by se táhlo pouze přerušilo a pravé křidélko by bylo volné, tak by letadlo šlo ovládat pomocí levého křidélka.
Celkem 7 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Taky je hloupost ta odolnost táhla ze slitiny D16 na 600-650°C. D16 je normální pevná hliníková slitina, která má limit provozní teploty 230°C, takže ke změknutí a ztrátě pevnosti dojde nejpozději při 300°C.