Indický start up Akasa Air má zájem o až stovku MAXů. Boeingu se jinak v Indii ani celém regionu nedaří.

  • 20.08.2021 13:00

Podle informací serveru Moneycontrol projednává Boeing s ultranízkonákladovým start-upem Akasa Air zakázku na dodávku až stovky letadel 737 MAX. Společnost chce zahájit komerční provoz v roce 2022. Zakázka Akasy je mimořádně důležitá, neboť by zpomalila propad Boeingu na indickém trhu.

Indie je velký a mimořádně konkurenční trh, který s tržním podílem přes 50 % vede společnost IndiGo a o zbytek se dělí zejména SpiceJet, GoAir a Air India. Vzhledem k intenzivní konkurenci jsou marže dosahované na indickém trhu tradičně velmi nízké.

Pro výrobce letadel jde o velký, rychle rostoucí a perspektivní trh, který podle odhadů Airbusu i Boeingu do roku 2039 pojme okolo 2200 nových letadel. Analýza Boeingu předpokládá, že z toho jednouličkových bude takřka 2000.

Problémy Boeingu na indickém trhu prohloubil kolaps Jet Airways a uzemnění typu 737 MAX. Hlavním zákazníkem v Indii je SpiceJet. Společnost má však stále ještě uzemněno 13 letadel 737 MAX, přičemž absence dodávek nových letadel podvazuje expanzi na domácích i mezinárodních linkách. SpiceJet si sice pomohla převzetím asi třicítky 737NG od JetAirways, to však nestačí. Indický regulátor 737 MAX nerecertifikoval a neuvedl, kdy k recertifikaci dojde. Budoucnost dalšího významného zákazníka, Air India Express, zůstává nejistá kvůli vleklé privatizaci zkrachovalé společnosti Air India.

Víceuličková letadla, kde Boeing drží celý indický trh (Air India, Vistara) zmíněnou situaci příliš neovlivní, neboť přes 80 % leteckého parku indických společností tvoří typy A320 a 737.

Airbus na indickém trhu válcuje Boeing díky dopravcům, jako jsou IndiGo, GoAir, Vistara, AirAsia India a Air India.

Na problém mimořádně nízkého tržního podílu Boeingu u vedoucích nízkonákladových dopravců (s objednávkou více než 90 jednouličkových letadel) v regionu Asie-Pacifik nedávno upozornil server Aviation Week (viz tabulku). Upozorňuje, že podíl Boeingu je dramaticky nižší, než se všeobecně předpokládá. Konkrétně v nových objednávkách vede Airbus A320 proti Boeingu 737 poměrem 1436 : 604.

Airbus drží u zmíněných nízkonákladových dopravců asi 75% tržní podíl, v nových objednávkách 70 % podíl. S podílem pouhých 25 % je tak tržní pozice Boeingu u těchto zákazníků daleko horší, než odpovídá globální situaci, kde si Boeing v jednouličkovém segmentu stále udržuje tržní podíl okolo 40 %.

Z neuspokojivé situace nelze vinit (jenom) uzemnění 737 MAX, ale především dlouhodobě chybnou obchodní strategii Boeingu na indickém trhu a dalších trzích regionu. Boeing vsadil na osvědčené hráče jako SpiceJet a JetAirways a společnosti jako IndiGo podcenil. Považoval je za málo ambiciózní. Airbus se ve své regionální strategii více soustředil na práci s větším počtem menších hráčů a rozvíjející se trhy. (Tab: Aviation Week, Foto: indiatoday, planes.cz)  


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace