Embraer se vrátil k zisku. Ve druhém pololetí získal 64 objednávek komerčních letadel. Nový turboprop a elektrické aerotaxi.

  • 20.08.2021 08:00

Finanční výsledky, dodávky a objednávky

Po dvou letech ztrát dosáhl Embraer ve druhém čtvrtletí zisk. Byl dosažen díky rychlému růstu výnosů z prodeje letadel, který byl lepší, než se předpokládalo. Meziroční nárůst výnosů činil 110,4 % a dosáhl 1,13 miliardy dolarů. Čistý zisk společnosti ve druhém čtvrtletí je 43,6 milionu dolarů. Hodnota nevyřízených objednávek letadel se odhaduje okolo 16 miliard dolarů.

Naposledy ohlásil Embraer zisk ve druhém čtvrtletí 2019. V loňském roce se Embraer dostal do těžké situace, když Boeing odstoupil od plánu ustavit s Embraerem společný podnik a výrobce v důsledku pandemie prohloubil své ztráty.

Ve druhém čtvrtletí 2021 dodal Embraer 34 letadel proti 22 letadlům v prvním čtvrtletí. Z dodaných letadel bylo 14 komerčních letadel proti 4 ve stejném období loňského roku.

Embraer očekává výnosy za celorok až 4,5 miliardy dolarů, což je až o 19 % více než vloni, ale méně než 5,5 miliard dolarů výnosů v roce 2019. Plánuje dodat až 50 letadel komerčních a 95 bizjetů.

Ve druhém čtvrtletí získal Embraer 30 objednávek na typ E195-E2 (Porter Airlines) a 34 na E175 (9x Horizon Air a 25x SkyWest Airlines).

Revoluční turboprop a neméně revoluční elektrické aerotaxi

Embraer prezentoval podobu perspektivního turbopropu (foto 1, foto 2). Moderní konstrukce a soudobé technologie by měly nový turboprop oprostit od současných negativních přívlastků turbopropů, jako jsou „hlučný, starý, nepohodlný, pomalý…“ a zajistit vysokou efektivnost. Uvedl to Luis Carlos Affonso, technický vicepresident a šéf korporátní strategie Embraeru.

Letoun by měl mít kapacitu 70 až 90 cestujících, střední část trupu by sdílel s typem E-Jet E2. Proti původním návrhům, které předpokládaly tradiční umístění motorů na křídlech (foto 2) byla nově představena varianta s motory umístěnými na zádi trupu. To by mělo snížit hluk a vibrace v kabině.

Letadlo bude o 20 % efektivnější než stávající turbopropy a nabídne komfort blížící se moderním tryskovým letadlům. Do komerčního provozu má vstoupit v roce 2027.

Ještě více inovativním krokem je partnerství s Kenya Airways, které zahrnuje spolupráci na konceptu perspektivního autonomního elektrického aerotaxi pro ultrakrátké vzdálenosti v městské zástavbě.

Vývojem elektrického letadla s kolmým startem a přistáním (eVTOL) se zbývá odnož Embraeru Eve Urban Air Mobility Solutions. Letoun by mohl absolvovat ověřovací provoz v rámci vývoje konceptu na letech mezi středem Nairobi a letištěm Jomo Kenyatta International Airport (NBO), což představuje vzdálenost asi 12 km. (Foto: Embraer, Eve, threshold, aviogeek, planes.cz)


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace