Dne 4. srpna se vydal do Číny Boeing 737 MAX 7 (N7201S), který výrobce používá pro validační testy typu. Do Šanghaje dorazil s mezipřistáními na Havajských ostrovech a na Guamu dne 7. srpna.
Čína, která byla v momentě uzemnění letadel největším zákazníkem Boeingu 737 MAX, přistoupí nyní k recertifikačním testům. Pro Boeing jde o důležitý mezník, neboť obnovení certifikace by otevřelo možnost dodat čínským zákazníkům objednané stroje. Recertifikace se budou kromě expertů Úřadu pro civilní letectví Číny (CAAC) a pracovníků Boeingu účastní i zástupci amerického regulátora FAA.
Čína byla prvním regulátorem, který v březnu 2019 po katastrofě letadla Ethiopian Airways zakázal lety Boeingů 737 MAX. S recertifikací zatím Čína nijak nespěchala, a to přesto, že má uzemněnu takřka stovku MAXů. Všeobecně se předpokládá, že bude potřebovat letadla pro Zimní olympijské hry 2022.
Kromě velké trojky Air China, China Eastern a China Southern (viz foto) mají ve své flotile letadla MAX 8 také Xiamen Air, Shandong Airlines, Shenzhen Airways a Hainan Airlines. Před uzemněním čínské aerolinky provozovaly 1/3 všech MAXů.
Čína letos plánuje certifikovat domácí letadlo COMAC C919, který je přímým konkurentem Airbusu A320neo nebo Boeingu 737 MAX. Do certifikačního programu formálně vstoupil C919 v listopadu 2020, když certifikační centrum čínského regulátora The Shanghai Aircraft Airworthiness Certification Center of CAAC (SAACC) vydalo dokument TIA (Type Inspection Authorization). První let prototypu C919 se uskutečnil v roce 2017.
Výrobce uvádí, že na letadlo získal 815 objednávek od 28 zákazníků. Po ARJ21 se bude jednat druhý čínský tryskový dopravní letoun. Spolu s Ruskem pracuje Čína na širokotrupém typu CR929, který by měl zahájit komerční provoz ještě během této dekády. (Obr: flightradar24, Foto: Boeing)
Tak jsem zvědav, zda bude dříve certifikovan 737M nebo C919
Celkem 2 záznamy
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
No pokud FAA nebude chtít certifikovat C919, tak se na MAXech v Číně budou nacházet další a další překážky, bránící úspěšné recertifikaci.