MAKS 2021, 2. a 3. den: Airbus získal prvního ruského zákazníka pro typ A220 / objednávky Il-114-300 a Mi-171A3

  • 23.07.2021 08:00

Druhý den veletrhu MAKS se dařilo Airbusu. Po mnoha letech pokusů se ve středu Airbusu podařilo uzavřít kontrakt na dodávku šesti letounů A220-300 pro regionální společnost Azimuth. Letadla zprostředkuje Air Lease Corporation a dodávky se uskuteční v letech 2022 až 2024.

Azimuth je velmi agilní společností, které dokonale vyšla sázka na SuperJety. V prvním čtvrtletí vyrostl Azimuth meziročně o 29 % a je po společnosti Jamal (s růstem 65 %) druhým nejrychleji rostoucím dopravcem s výrazným náskokem před třetí Pobědou (11 %). Se 420 tisíci přepravenými cestujícími byl Azimuth v prvním čtvrtletí osmou největší leteckou společností v Rusku.

Airbusy A220 Azimuth nasadí na vybrané zahraniční a dálkové vnitrostátní linky. Budou bázovány v Rostově na Donu, Krasnodaru a Minerálních Vodách. Letadla budou létat v jednotřídní konfiguraci pro 148 cestujících. Proti SuperJetům nabídnou o polovinu větší kapacitu a s doletem 6390 km i o polovinu větší dolet (proti 4200 km SSJ100-95LR).

Dopravce dosud provozuje výlučně SuperJety, přičemž první den veletrhu podepsal objednávku na dalších 10 letadel. Flotila společnosti se tím rozroste z dnešních 15 (8x SSJ100, 7x SSJ100-95LR) na 25 letadel.

Z letošního MAKSu si Azumuth odnáší kontrakty na celkem 16 letadel. Během dvou dnů MAKSu tak svou flotilu více jak zdvojnásobí, což je jistě impozantní počin v době, kdy světem stále ještě obchází pandemie.

Pro Airbus jde o významný kontrakt, neboť znamená vstup A220 na perspektivní ruský trh. Zájem Azimuthu o A220 není nijak nový. V roce 2019 byl kontrakt na spadnutí, ale k podpisu již nedošlo. Vůbec prvním ruským provozovatelem A220 měly být Red Wings, které plánovaly nasadit A220 od května 2019, ale od záměru na poslední chvíli odstoupily. Napotřetí se Airbusu tedy zadařilo. Spekuluje se, že A220 zvažuje i Aeroflot.

Rusko je v tomto segmentu tradičně doménou Embraeru, jehož letadla používají např. S7 Airlines. Zatím se však výrobci nepodařilo prosadit nový typ E-Jet E2 a na MAKSu tentokráte žádné letadlo nevystavoval.

Druhý den výstavy byl výstavní premiérou Airbus A350-1000, který se předvedl v efektní letové ukázce.  

(Vizualizace: Airbus, Foto: Azimuth)     

Il-114-300

Třetí den veletrhu MAKS přinesl objednávky letadla Il-114-300, které by perspektivně mělo v Rusku nahradit dosluhující Antonovy An-24 a An-26. Kontrakt na19 strojů je součástí třístranné dohody mezi výrobcem UAC, GTLK (Státní dopravní leasingová společnost) a společností Aurora.

Aurora již na veletrhu podepsala osm SuperJetů a s objednávkou 19 strojů je s celkovým počtem 27 objednaných letadel na prvním místě v počtu objednaných dopravních letadel. Zaostala sice za Red Wings s 25 objednanými SuperJety, avšak na ty je zatím podepsáno pouze Memorandum, nikoliv tvrdá objednávka. 

Il-114-300, který byl letos veřejnosti představen ve výstavní premiéře, prochází certifikačními zkouškami. Výrobce (MiG) předpokládá počáteční tempo sériové výroby 12 letadel ročně, odhadovaná potřeba domácího trhu je 150 letadel.

Mi-171A3

Korporace Russian Helicopters získala prvního zákazníka pro variantu vrtulníku Mi-171A3, která je speciálně připravena pro provoz z vrtných plošin. Nepřekvapí proto, že jím je těžařská společnost Gazprom. Detaily kontrakty nebyly oznámeny. Na přímý dotaz, jaké je množství objednaných vrtulníků A3, odpověděl nejmenovaný reprezentant společnosti lakonicky slovem „dostatečné“.

Vrtulník odpovídá speciálním požadavkům International Association of Oil and Gas Producers (OGP). Proti verzi A2 se liší mj. zabudováním doplňkových, proti nárazu odolných nádrží, které prodlužují dolet na 1 000 km. Předpokládá se, že místo stávajících motorů Klimov VK-2500-02 (1 490kW) budou zastavěny VK-2500M s vyšším vzletovým výkonem. Vrtulník dostal novou avioniku a díky širokému použití kompozitů je jeho hmotnost nižší než byla hmotnost předchůdce. (Foto: Rostech, Afterburner) 


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace