Po několikaměsíčních jednáních dosáhla italská vláda a Evropská komise kompromisu a projekt ustavení nástupnické společnosti zbankrotované Alitalie, společnosti Italia Trasporto Aereo (ITA), dostává zelenou. Původně byla Evropská komise proti, neboť v něm viděla pouze další pokus restartovat Alitalii a nenašla v podnikatelském záměru garanci, že společnost vytvoří zisk a přestane být závislá na státní pomoci. Ústup Evropské komise z „principiálních“ pozic v tomto případě asi udiví jen málokoho.
Italia Trasporto Aereo (ITA) získala právo převzít klíčová aktiva zbankrotované Alitalie, nemusí však splácet její závazky. Dluhy Alitalie přesahují 10 miliard eur. Klíčová aktiva potřebná pro provoz a rozvoj společnosti přitom získá ITA přímým vyjednáváním se správcem konkurzní podstaty Alitalie.
Staronová Alitalie zahájí provoz 15. října. V rámci kompromisu dojednaného italskou vládou s Evropskou komisí „zdědí“ velkou část slotů Alitalie, které jsou v současné době největším aktivem Alitalie. Konkrétně na hlavní základně Linate v Miláně dostane ITA 85 % slotů bývalé Alitalie, na římském Fiumicinu 43 %.
ITA bude zpočátku provozovat 52 letadel, příští rok již 78 letadel. Počet letadel by měl ke konci roku 2025 dosáhnout 105. Počet zaměstnanců během stejného období vyroste z 2750 až na 5700. Celkem 4000 zaměstnanců bude najato pro handlingové služby a údržbu letadel. Z podnikatelského záměru ITA vyplývá, že již v zimním období 2021/2022 bude ITA obsluhovat 45 destinací, které se do roku 2025 postupně zvýší na 89 destinací.
Italská vláda ujišťuje, že nová společnost bude konkurenceschopná a zisková. Stejného ujištění se však dostalo veřejnosti vždy, kdy stát poskytoval Alitalii další a další úvěry.
Evropská komise přispěchala s prohlášením, že bude dohlížet na soulad s pravidly Evropské komise pro státní pomoc. Ujištění není příliš věrohodné na pozadí faktu, že Evropská komise stále neuzavřela vyšetřování nedovolené státní pomoci Alitalii ve výši 900 milionů eur poskytnutých italskou vládou v roce 2017, a to přesto, že vyšetřování zahájila v dubnu 2018. Další šetření otevřela Komise v únoru 2020 a týká se nedovolené pomoci ve výši 400 milionů eur. V obou případech nebyla půjčka schválena Komisí a byla italskou vládou deklarována jako krátkodobý překlenovací úvěr. Tyto krátkodobé překlenovací půjčky nebyly nikdy splaceny. Ani toto vyšetřování nebylo dodnes uzavřeno. (Foto: Alitalia, planes.cz)
No jo, jak řekl feldkurát Katz, to se nám to hoduje, když nám lidi půjčujou.
Celkem 2 záznamy
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
A kody AZ/AZA jí zůstanou? Nebo jen jeden z nich? Ví někdo?