Šéf Wizz Airu József Váradi ve svém interview „Jsme v rukou vlád“ pro forbes.ua předpovídá další pokles cen letenek. Argumentuje, že nabídka kapacit převyšuje poptávku.
Uvedl, že zákazník Wizz Airu v uplynulém finančním roce vydal v průměru 72,5 eur. Z toho za letenku platil 32 eur a doplňkové služby 40,5 eur. V meziročním porovnání to znamená, že průměrná cena letenky klesla o 5 eur, zatímco za doplňkové služby zaplatil zákazník zhruba o 9 eur více. Váradi je přesvědčen, že tento trend bude pokračovat i v budoucnu.
Zcela jistě má pravdu, tím spíše, že sám tento proces řídí. Paradoxně už dnes není výjimkou, že cestující zaplatí za přepravu svého odbaveného zavazadla (a případně jiné doplňkové služby) více než za svou vlastní.
Váradi uvedl, že na ukrajinském trhu drží Wizz Air 14% tržní podíl, čímž se tento trh výrazně liší od ostatních trhů střední a východní Evropy, kde je podíl Wizz Airu v průměru 20 %. Na některých trzích však kontroluje až 50 %. Zdůraznil přitom, že Wizz Air se primárně neorientuje na tržní podíl, ale na počty zákazníků, letů a letišť, ze kterých létá. Z pěti ukrajinských letišť Wizz Air létá do 17 zemí. Pobočka Wizz Air Ukraine byla založena v roce 2008. V roce 2015 změna zákonů dovolila tuto pobočku zrušit a ukrajinský byznys řídit z Budapešti.
Během pandemie otevřel Wizz Air 255 nových spojů a Váradi říká, že je to to nejlepší, co pandemie přinesla.
Váradi naléhá na zrušení omezení v cestování, ze kterého jsou lidé unavení. Jakmile se nějaká země otevře, začnou si lidé okamžitě rezervovat lety. „Jsme v rukou vlád - politiky a rozhodnutí, kterými jsou zaváděna či rušena omezení“, uvedl Váradi.
Na rozdíl od jiných odvětví Wizz Air prochází krizí s dodatečnou likviditou, a to bez jakékoliv státní podpory. „Od maďarské vlády jsme nedostali nic“, reagoval Váradi na stížnosti ukrajinských dopravců, že nedostaly od vlády žádnou podporu.
Díky vysoké likviditě se během krize Wizz Air neuchýlil k defenzívě, ale naopak dále pořizoval nová letadla a zajišťoval si smlouvy s letišti, a to za výhodnějších podmínek, než pokud by krize nebyla. To společnosti umožní se zotavením cestování rychle, a přitom efektivně akcelerovat. Ztráty loňského hospodářského roku jsou pouze přechodné. Během loňského roku propustila firma 20 % zaměstnanců, které nyní najímá zpět.
V uplynulém hospodářském roce kvůli pandemii ztratil Wizz Air na každém přepraveném cestujícím takřka 50 euro. Dopravce přepravil 10,2 milionů cestujících při čisté ztrátě 482,4 milioni eur. (Foto: Wizz Air, planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém