Po vyřešení odlišných pohledů ruské a čínské strany na koncept a výrobu společného širokotrupého letadla CRAIC CRC929 byly ukončeny veškeré změny dokumentace, čímž lze zahájit montáž prvního prototypu. Zdá se, že největší překážkou byla otázka kompozitních materiálů. Dosažený kompromis zřejmě předpokládá, že zatímco veškerá dokumentace a část výrobní technologie bude ruská, výroba kompozitních materiálů bude čínská. Rusko získalo zkušenosti s výrobou celokompozitního křídla v rámci vývoje letadla MC-21. Dohody bylo podle všeho dosaženo i v otázce certifikace, byť povaha kompromisu nebyla komunikována. Rusko vyvíjí pro letoun motor PD-35. Finální montáž letadla bude probíhat v Číně.
V březnu prošel model letadla CR929 zkouškami v aerodynamickém tunelu v ruském CAGI, tentokrát již s finální podobou koncovek křídel. Zkoušky potvrdily cestovní rychlost 900 km/h ve výšce 11 tisíc metrů.
Prototyp, jehož výroba bude nyní zahájena, se má dostat do vzduchu v roce 2023, sériová výroba započne v roce 2026. Postupně by měly být vyráběny tři varianty: CR929-600 pro 280 cestujících s doletem 12 000 km, -500 pro 250 cestujících a 14 000 km а –700 pro 320 cestujících s doletem 10 000 km. Letouny budou poháněny západními motory, přičemž po roce 2030 se předpokládá varianta s ruským motorem PD-35. Západní odborníci odhadují, že s ohledem na obvyklá zpoždění vývoje a certifikace je realistické očekávat certifikaci CR929 ještě v této dekádě.
Do poloviny 40. let má být provozovatelům dodáno 1000 strojů. Letadlo by mělo ve svém segmentu získat 10% podíl. Předpokládá se, že hlavními zákazníky budou čínské letecké společnosti. Vzhledem k tomu, že vedoucí čínská trojka – Air China, China Southern a China Eastern – je kontrolována státem, není zřejmě problém poptávku po domácím letadle zajistit.
Rusko-čínská spolupráce v civilním letectví není ničím novým. Obě strany spolupracovaly např. na vývoji letadla Xian MA60 (foto 3), což je remotorizovaná, modernizovaná verze An-24.
V letošním roce plánuje Čína uvést do komerčního provozu jednouličkový Comac C919, který má v příštím roce následovat ruský MC-21. Během této dekády se tak duopol Airbus-Boeing dočká v tomto segmentu reálné konkurence. (Foto: ELISA, aerocorner.com)
Celkem 1 záznam
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Nevím proč mi to něco připomíná. To vypadá úplně jako Dreamchiner AB350