Evropské aerolinky usilují o omezení práv cestujících na odškodné

  • 16.06.2021 08:00

Organizace Airlines for Europe (A4E), která reprezentuje většinu evropských leteckých společností, zahájila kampaň, která usiluje o omezení práv cestujících. Směřuje zejména proti nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. EU261/2004, které stanovuje práva cestujícího na kompenzaci za zrušené nebo zpožděné lety. Vyplynulo to z virtuální konference sdružení, která se konala minulý týden.

Nařízení dává spotřebiteli nárok na okamžité odškodné za lety zrušené   méně než dvoutýdenním předstihem či zpoždění přesahující tři hodiny.

Letecké společnosti vystupovaly proti tomuto nařízení již vloni na počátku pandemie – hromadně odmítaly vyplácet cestujícím kompenzace za zrušené lety či refundaci odkládaly a platnost nařízení zpochybňovaly. Evropská komise (EK) proto opakovaně potvrdila, že nařízení platí i v případě událostí, jako je pandemie. Podobně se k ochraně práv leteckých cestujících postavil americký regulátor FAA s tím, že kompenzace cestujícímu náleží, neboť není jeho chybou, že letecká společnost let zrušila, a za pandemii rovněž nemůže.

Letecké společnosti sdružené v A4E uvádí, že nařízení způsobuje významné ztráty. „Usilujeme o více vyvážený přístup k ochraně spotřebitelů," uvedl šéf skupiny Air France-KLM Ben Smith s tím, že nařízení je z hlediska ochrany práv zákazníků jedním z nejtvrdších na světě a není dost flexibilní.

A4E rovněž připravuje právní kroky proti monopolním organizacím zajišťujícím služby řízení letového provozu. Šéf easyJetu Johan Lundgren uvedl že, „je neuvěřitelné, že těmto organizacím bylo dovoleno uvalit na letecké společnosti a jejich cestující náklady 5,4 miliardy eur“.

Odborníci se však shodují na tom, že je velmi nepravděpodobné, že by EK tlaku leteckých společností ustoupila. Nejmenovaný člen EK podle Reuters reagoval: „Vždy jsme usilovali o to dosáhnout správné rovnováhy mezi ochranou spotřebitelů a ochranou turistického a dopravního průmyslu…pokračující a zlepšená ochrana práv cestujících je klíčová pro zajištění potřebné důvěry spotřebitelů v dopravní průmysl.“

Zastánci nařízení argumentují, že pokud by s nástupem pandemie byla ochrana spotřebitelů oslabena či zrušena, riziko pro cestující by bylo natolik vysoké, že by rezervace beznadějně a dlouhodobě propadly a důvěra cestujících v letecké společnosti byla dlouhodobě poškozena. (Foto: air france-corporate)


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace