Prezident Emirates Tim Clark v interview u příležitosti veletrhu Arabian Travel Market varoval Boeing, že dopravce odmítne převzít letadla 777X, „pokud na 100 % nesplní kontrahované výkonové parametry“. Zároveň si stěžoval, že neobdržel žádná data týkající se výkonu motorů GE9X, jejichž zkoušky na letadle 777-9 začaly již vloni. Emirates jsou přitom s objednávkou 126 exemplářů zdaleka největším zákazníkem typu. Informaci přineslo zpravodajství Reuters.
Tim Clark své obavy podepřel tím, že Boeing v poslední době „příliš slibuje a málo z toho plní“, což se týká letadel 737 MAX a 787 Dreamliner.
Boeing vyjádření šéfa Emirates odmítl komentovat. Na dotaz, zda výrobce motoru GE9X sdílel výkonové parametry motoru s Emirates, odmítl mluvčí GE odpovědět. Pouze konstatoval spokojenost GE s výkonem motorů.
Emirates disponují jednou z největších dálkových flotil, která zahrnuje okolo 140 letadel Boeing 777-300 a 115 letadel Airbus A380. U Boeingu mají Emirates objednávku na 126 letadel 777X a 30 letadel 787. V katalogových cenách jde o zakázku za 50 miliard dolarů.
Boeing slibuje zahájit dodávky letadel 777X koncem roku 2023, tedy se značným zpožděním proti původnímu plánu. Emirates měly první 777-9 obdržet již vloni v létě. Tim Clark je však přesvědčen, že vývoj letadla doprovázejí potíže a protáhnout se může i certifikace. Boeing plánuje certifikovat letadlo jako modifikaci typu 777, tedy použít stejnou proceduru, která byla použita v roce 2017 pro certifikaci typu 737 MAX. To přirozeně vyvolává obavy, a to nejenom u Emirates. Vzhledem k nejistotě okolo reálného termínu dodávek nemohou nyní Emirates definitivně rozhodnout o náhradě svých 777-300 novými 777-9. Clark trvá na tom, aby výrobce přistoupil ke komerčním dodávkám nových letadel teprve po jejich důkladném ověření a úplné certifikaci.
Clark dlouhodobě kritizuje Boeing a je přesvědčen, že výrobce musí projít zásadní kulturní transformací včetně změny řízení společnosti, aby byl opět úspěšný. (Foto: asiatravel.com)
A vi, ze na parametrech Boeing vzdycky utopi, pokud ovsem nedostane poradnou slevu (tak jako vzdycky). Holt se v Arabskem svete neco naucil
Na druhe strane, GE9X muze byt zajimava alternatova k A350neo po roce 2025. Airbus neziskava hodne objednavek prave kvuli motorum RR (ikdyz je zajimave, ze RR se u Airbusu nekazi tolik jako u Boeingu). GE by taky uvital nekoho jineho, kdy by pomohl zaplatit vyvoj A pak je tam to JV se Safranem (CFM).
Celkem 2 záznamy
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Petr: zbavit se zavazku muze jako tak. Pri zpozdeni dodavky o rok a vice ma pravo od kontraktu odstoupit. Jenze to co on potrebuje neni rusit kontrakt, ale mit spolehliva letadla. A to je ted pro Boeing problem.