Velké evropské skupiny leteckých společností vyhlásily výsledky za první čtvrtletí

  • 09.05.2021 09:00

Slabé výsledky Air France-KLM v prvním čtvrtletí. Francie zvýšila kapitálový podíl na 29 %.

Čtvrtletní výsledky Air France-KLM nepotěšily, na což burza reagovala ve čtvrtek ráno po otevření trhů poklesem o 2,2 %.

  • skupina během čtvrtletí přepravila 4,8 milionu cestujících, o 73,4 % méně v meziročním srovnání
  • výnosy 2,2 miliardy eur představují meziroční pokles o 57 %
  • provozní ztráta dosáhla 1,18 miliardy eur proti 815 milionům eur ve stejném období vloni
  • čisté zadlužení meziročně vzrostlo o 1,5 miliardy eur a dosáhlo 12,5 miliardy eur
  • likvidita skupiny k 31. březnu činila 8,5 miliardy eur

Za největší faktor ovlivňující negativně výsledky prvního čtvrtletí udává skupina přetrvávající omezení v cestování, které nejvíce zasáhlo provoz do Severní a Jižní Ameriky a Asie.

Negativní dopady pandemie a souvisejících omezení v cestování částečně kompenzoval mimořádně silný výkon nákladní dopravy, jejíž výnosy stouply o 80 %.

Skupina očekává, že počátek druhého čtvrtletí se nebude zásadně lišit od situace v prvním čtvrtletí. Byl zmíněn problém velmi pozdních rezervací letenek. Klíčové pro výkony společnosti bude případné otevření „bubliny“ na transatlantických spojích do USA.

V tomto čtvrtletí skupina předpokládá využívat okolo 50 % svých kapacit (měřeno v ASK – tj. celková nabízená kapacita a kilometry) proti roku 2019, ve třetím čtvrtletí by nabízené kapacity měly vzrůst na 55 % až 65 % proti předkrizovému roku 2019, a to zejména díky očekávanému zrychlení vakcinace v zemích EU.

Ztrátu na úrovni EBITDA předpokládá skupina přibližně na stejné úrovni, jako v prvním čtvrtletí, kdy činila 621 milionů eur.

Společnosti Air France a KLM již dříve ohlásily, že státní podpora v celkové výši přes 10 miliard eur nestačí k překlenutí dopadů pandemie, a proto budou potřebovat další státní pomoc. Air France již v dubnu získala dodatečné 4 miliardy eur státní pomoci, čímž kapitálový podíl Francie ve firmě vzrostl takřka na dvojnásobek a dosáhl 28,6 %, podíl hlasovacích práv 28,5 %. Podíl Nizozemska ve skupině Air France-KLM tím klesl na 9,3 % a 13,9 % hlasovacích práv. Očekává se, že Nizozemí poskytne KLM další pomoc a svůj podíl ve skupině zvýší.

Vývoj ve skupině Air France-KLM se tak výrazně liší od vývoje ve skupině Lufthansa, které se již podařilo část 9miliardové státní pomoci splatit a usiluje zbytek pomoci splatit předčasně. Lufthanse se v prvním čtvrtletí díky úspornému programu podařilo snížit ztráty o 40 %, akcie skupiny v letošním roce posílily o 2 %. Akcie Air France-KLM letos ztratily přes 11 %.(Tab. a obr.: AF-KLM, foto: planes.cz)

 

 

 

British Airways ztratily v prvním čtvrtletí miliardu liber. Mají však mimořádné šance na zotavení.

Skupina IAG, jejíž částí jsou i British Airways (BA), ohlásila své čtvrtletní výsledky v pátek. Hodnota akcií po ohlášení vyrostla o 0,7 %. Od začátku roku akcie IAG stouply o asi 30 %. Ve srovnání s hlavními evropskými konkurenty (Lufthansa, Air France – KLM) je růst ceny akcie IAG pozoruhodný. Pro růst existují dobré důvody.

Optimistická očekávání jsou spojena především s možným otevřením cestovního koridoru mezi Británii a USA v červenci, který by dovolil BA zotavit se na lukrativních transatlantických linkách. British Airways využily krize k restrukturalizaci a zeštíhlení společnosti. Do fáze oživení díky tomu vstoupí silnější a modernější. CEO British Airways Sean Doyle ujistil, že společnost se na tento moment intenzivně připravuje.

Třetí celonárodní lockdown v Británii, který během prvního čtvrtletí dovolil cestovat výhradně ve zvláště odůvodněných případech, znamenal pro IAG provozní ztrátu miliardy liber. To je mírně příznivější, než očekávaly finanční trhy.

Celkové výnosy činily 968 milionů eur, což je meziroční pokles o 79 %. Výnosy z přepravy cestujících meziročně klesly o 89 % a tvořily pouze polovinu celkových výnosů. Naopak za přepravu nákladů utržila IAG 350 milionů dolarů, o 42 % více než před rokem.

Skupina provozovala ve srovnání s rokem 2019 pouze 20 % kapacit. IAG týdně ztrácí 175 milionů eur, což je méně než 185 milionů eur, které společnost dříve očekávala. Hotovostní rezervy skupiny dosáhly 10,5 miliardy eur, což vytváří komfortní prostor pro nadcházející období. 

Ve druhém čtvrtletí chce s ohledem na trvající restrikce provozovat IAG okolo 25 % kapacit (ve srovnání s rokem 2019).

Tolik očekávaný zlom by podle očekávání skupiny měl přijít v červenci, a to s otevřením koridoru do USA a uvolněním zadržené poptávky. Vzhledem k mimořádné nejistotě okolo cestovních restrikcí a vývoji pandemie společnost neposkytla výhled na konec roku 2021. (Foto: Reuters, planes.cz)

Skupina Lufthansa výrazně snížila kvartální ztrátu. Letos bude provozovat pouze 40 % kapacit.

Dalším významným hráčem na evropském trhu je skupina Lufthansa, která zahrnuje Lufthansu, Swiss, a Brussels Airlines, zprávu o jejích výsledcích vydanou v minulém týdnu, přetiskujeme zde:

Skupina Lufthansa vykázala v prvním čtvrtletí ztrátu 1,1 miliardy eur, což odpovídá asi 27 miliardám Kč. Díky úsporným opatřením se podařilo meziroční ztrátu snížit bezmála na polovinu. Výnosy dosáhly 2,6 miliard eur, což je meziroční pokles o 60 %. Loňské první čtvrtletí však koronavirus zasáhl jenom částečně. Výsledky za čtvrtletí jsou tak lepší, než byla očekávání trhu. Zklamáním je snížení odhadu dostupných kapacit v letošním roce.

Dopravce snížil svůj odhad dostupných kapacit na celorok na 40 % (měřeno v ASK proti stavu před pandemií). Ještě počátkem roku přitom plánoval provozovat až polovinu svých kapacit. Další vlna pandemie a pomalý pokrok vakcinace v zemích EU výhled zhoršily. S výrazným oživením provozu lze počítat až během hlavní dovolenkové sezóny. Lufthansa přitom spoléhá na brzké obnovení transatlantických letů, které má umožnit vysoká proočkovanost na americkém trhu. Na úroveň 90–95 % předkrizových kapacit se chce společnost dostat v roce 2024 (graf 2).

Během prvního čtvrtletí skupina Lufthansa Group provozovala pouhých 21 % kapacit ve srovnání se situací před krizí. Přepravila 3 miliony cestujících, tj. 10 % proti stejnému období roku 2019. Využití sedačkové kapacity pokleslo o 33 p.b. na 45 %.

Mimořádně úspěšná byla divize nákladních letů, která dosáhla provozního zisku 314 milionů eur a výrazně tak přispěla celkovým výsledkům skupiny.

Důležitou součástí úsporných opatření je snížení personálu. Lufthansa propustila na 24 000 zaměstnanců (ekvivalent plného úvazku), což představuje takřka 20 % celkového počtu. Finanční ředitel Remco Steenbergen oznámil, že skupina potřebuje propustit z důvodu nadbytečnosti dalších 10 000 zaměstnanců (plného úvazku). Chystá právní kroky pro nucené propouštění, ke kterému přistoupí, jakmile to dovolí stávající dohody s odbory. K 31. březnu zaměstnávala Lufthansa 111 tisíc zaměstnanců proti 137 tisícům zaměstnanců k 31. březnu 2020.

Každý měsíc druhého čtvrtletí bude díky úsporám a růstu provozu skupina Lufthansa „pálit“ „pouze“ 200 milionů eur hotovosti proti 235 milionům eur měsíčně během prvního čtvrtletí.

Na rozdíl od Air France a KLM, které potřebují k přežití další miliardy státní pomoci, Lufthansa další pomoc nevyžaduje a státní pomoc ve výši 9 miliard eur usiluje splatit předčasně. Na jednání valné hromady dne 4. května bude management Lufthansy žádat akcionáře, aby schválili navýšení základního jmění o 5,5 miliard eur a získané prostředky použít k předčasnému splácení státní pomoci. První miliardu ze státní pomoci Lufthansa splatila bance KfW již v únoru. Celkové zadlužení společnosti činí 10,9 miliardy eur, proti konci roku 2020 stouplo o miliardu eur.

Akcie společnosti zůstávají v letošním roce stabilní, vykázaly jen velmi malý pokles. Na výsledky (zejména snížení dostupných kapacit) reagovala burza poklesem akcií o 1 %.

Podrobnou zprávu o výsledcích najdete zde, záznam z konference s investory zde .

 

Autor: Michalc



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace