Soud v Oslu schválil restrukturalizační plán Norwegianu. Provozní výsledky společností zůstávají špatné.

  • 14.04.2021 08:00

Schválení restrukturalizačního plánu společnosti Norwegian Air soudem v Oslu umožní společnosti získat čerstvý kapitál úpisem akcií. Na oznámení reagovaly akcie poklesem o dalších 6 %. K navýšení kapitálu by mělo dojít v květnu. Už v březnu schválil restrukturalizaci irské dceřiné pobočky soud v Dublinu.

Zatímco společnosti dá další kapitál šanci na přežití, stávající akcionáři a nezajištění věřitelé přijdou prakticky o všechno. Akcie společnosti jsou v podstatě bezcenné (viz obr.). V lepším případě jen s mizivou kompenzací mohou počítat zákazníci, kteří se zatím nedočkali refundace svých letenek.

V březnu tato dříve třetí největší evropská nízkonákladovka provozovala pouze 9 letadel Boeing 737-800 a přepravila 71 tisíc cestujících při využití sedačkové kapacity 42,7 %. To je výrazně horší výsledek, než kolik dosahují Ryanair a Wizz Air. V loňském roce hospodařil Norwegian se ztrátou 2,6 miliardy dolarů.

Park společnosti Norwegian nyní čítá 53 letadla. Firma letos vrátila leasingovým společnostem letadla Boeing 787 a zbavila se poloviny Boeingů 737. Do provozu se už nevrátí MAXy.

Norwegian byl přitom prvním zákazníkem typu 737 MAX v Evropě, společnost jich objednala 110. V červnu 2020 společnost zrušila objednávku všech zatím nedodaných 92 letadel 737 MAX a pěti Boeingů 787. Všech 18 MAXů, které společnost převzala ještě před jejich uzemněním, vrátí Boeingu. Norwegian zrušil rovněž 88 objednávek letadel řady Airbus A320, mezi nimi 30 letadel verze A321LR. Za zrušení objednávky dluží Norwegian Airbusu 850 000 dolarů. S Boeingem se Norwegian soudí o miliardu dolarů a kompenzaci škod. Dopravce viní Boeing z podvodu, porušení kontraktu a hrubé nedbalosti. Podle Norwegian vyrobil Boeing nebezpečné letadlo, zamlčel vážné problémy a stroj prezentoval jako identický s modelem 737NG. Pokud jde o typ 787, Norwegian argumentuje vleklými problémy s motory Rolls-Royce, které zabránily letadla efektivně provozovat. Zrušen byl dlouhodobý program integrované údržby Gold Care, neboť Boeing nebyl schopen dostát svým závazkům.

Šance na nějaké vyrovnání s Boeingem zůstává paradoxně možná největší šancí Norwegianu na další přežívání nebo přežití. To je však spíše kasino než reálné podnikání, neboť výsledek soudu je nepředvídatelný.

V mezidobí se pro Norwegian dále komplikuje situace na trhu. Na domácí trh vstoupil Wizz Air, který navíc od června nabídne z Osla řadu jižních destinací. V červnu startuje rovněž nová nízkonákladová společnost Flyr. Zahajuje sice pouze jediným Boeingem 737-800, avšak do hlavní sezóny má mít přinejmenším další letoun (oba první letouny dříve sloužily u Pegasus Airlines). Ambicí Flyr je rychle rozšířit park až na 30 strojů, a kromě vnitrostátních letů nabídnout v hlavní sezóně mezinárodní linky, a to zejména do středomořských turistických destinací. (Obr.: express.co.uk, planes.cz)


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace