Jak se pandemie podepsala na dodávkách letadel a složení parků

  • 20.03.2021 08:30

Leeham News přinesly mimořádně zajímavou analýzu dopadů pandemie na dodávky letadel a změny ve složení letadlových parků.

Pokud jde o dodávky, vloni bylo dodáno celkem 743 tryskových letadel pro dopravu cestujících, a to proti 1684 v roce 2018, kdy dodávka letadel dosáhla nejvyšších hodnot (graf 1). Jak víme, dodávky roku 2019 ovlivnilo uzemnění Boeingů 737 MAX.  

Airbus se s 561 letadlem pro přepravu cestujících v dodávkách vrátil na výkony roku 2011, zatímco Boeing se s 86 letadly pro přepravu cestujících propadl až do roku 1963.

Analýza připomíná, že propad loňského roku není zdaleka jediným, a dokonce ani nejhlubším propadem (měřeno počtem dodaných letadel), kterým výrobci tryskových letadel prošli v tryskové éře. Největší propad dodávek byl zaznamenán v období 1960-1963, kdy došlo k propadu o 65 % proti 56 % v loňském roce (viz tab. 1). K poslednímu výraznému propadu došlo po válce v Perském zálivu, kdy dodávky propadly z 941 letadel na 430 letadel, tj. o 46 %. Přitom v období 1960 až 1995 došlo hned k několika velmi hlubokým propadům. Naopak vývoj v tomto století až do uzemnění Boeingů 737 MAX v roce 2019 pro výrobce letadel velmi hladký. Pokud by se však propady hodnotily z hlediska hodnotového (nominálně), pak loňská krize byla nepochybně tou nejhlubší.

Vloni bylo dodáno 609 jednouličkových a 134 dvouuličkových tryskových letadel pro přepravu cestujících. Úroveň dodávek jednouličkových letadel se tak vrátila do roku 1997 a širokotrupých na úroveň roku 2005 (viz tab. 2).

Mimořádně zajímavý je pohled na změny (tab. 3) ve složení letadlových parků v období leden 2020 až březen 2021. Z aktivní služby bylo zcela vyřazeno či dlouhodobě odstaveno 510 tryskových letadel pro přepravu cestujících, což je 11 % z jejich celkového počtu. Nepřekvapí, že největší obětí propadu poptávky tryskových letadel pro přepravu cestujících se stala čtyřmotorová letadla. Nejvíce obětí přinesl Boeing 747, jejichž počty klesly o 60 %, z toho takřka polovina spadá na jediného dopravce – British Airways. Proti tomu Airbusů A380 bylo vyřazeno „pouze“ 30 %. Co je také zajímavé, že z hlediska nominálního největší pokles zaznamenal Airbus A330ceo, kterých bylo z provozu vyřazeno 171. To je ovšem pouze 15 % jejich celkového počtu. Nečekaným závěrem je, že nulové „ztráty“ zaznamenal ze všech vyhodnocovaných typů jediný, a to Airbus A300. Těch však je v aktivním provozu (pro přepravu cestujících) pouze 18.


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Radek - nepřihlášený host (...192.86...)
22.03.2021 08:02
Krize 1960-63

Nevíte důvody krize 1960-63? V té době moc jetů nelétalo, tak se myslím nasytili objednávky 707 a DC-8 a ještě se nevyráběly menší (727 a spol.), Caravelle bylo málo.

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace