Skupina IAG, mateřský podnik British Airways, hospodařila vloni s provozní ztrátou 7,43 miliardy eur, tj. téměř 200 miliard Kč. V roce 2019 měla skupina provozní zisk 2,6 miliardy eur. Díky úspornému programu se nepalivové náklady skupiny podařilo snížit o 37 %. Proti původnímu plánu se o 2,3 miliardy eur snížily investice, a to také díky posunu přejímek letadel z roku 2020 na rok 2021. Investice v letošním roce mají být nižší než v roce předchozím.
V roce 2020 přepravily letecké společnosti skupiny IAG (Aer Lingus, British Airways, Iberia, Vueling a LEVEL) 31,3 milionu cestujících, skupina odbavila v meziročním porovnání asi jen třetinu letů. Výnosy skupiny klesly o 69 % na 7,8 miliardy eur. Likvidita na konci roku 2020 činila 10,3 miliardy eur.
IAG Cargo zvýšilo výnosy o 200 milionů eur, dosáhly 1,3 miliardy eur. Kromě přepravy nákladů v letadlech pro cestující uskutečnila skupina také 4003 čistě nákladních letů.
IAG očekává, že během prvního čtvrtletí přepraví jen 20 % cestujících proti stejnému období roku 2019 a takřka o třetinu méně proti čtvrtému čtvrtletí 2020.
Akcie IAG po zveřejnění hospodářských výsledků posílily a během týdne rostly dokonce o 13 %. To je spojeno s pondělním vystoupením Borise Johnsona, který prezentoval „jízdní řád“ rozvolňování naznačující, že restrikce v mezinárodním cestování by mohly být zrušeny od 18. května. Konkrétní termín bude upřesněn 12. dubna.
Šéf IAG Luis Gallego řekl, že pokud se britské plány naplní, skupinu čeká „pozitivní léto“. Zároveň upozornil, že k „odemknutí“ trhu je nutné zavést digitální zdravotní průkazy, které by obsahovaly informace o testování a vakcinaci cestujícího. To považuje pro oživení letecké dopravy za klíčové.
Letecký park IAG se vloni snížil o 10,9 % a nyní čítá 533 letadel. Během roku 2020 vyřadila skupina z leteckého parku 84 letadel. Mezi nimi všech 32 letadel Boeing 747-400 British Airways a 15 letadel Airbus A340-600 společnosti Iberia.
Skupina převzala 34 nových letadel (15x Airbus A320, 2x A330, 7x A350, 4x Boeing 777-300, 2x 787-10 a 4x Embraer E190).
IAG Group má objednáno až 121 letadel, mezi nimi 18 Boeingů 777-9 pro British Airways s opcí na dalších 24. První 777-9 by aerolinka měla převzít v roce 2024, poslední z 18 objednaných letadel v roce 2027. Původně plánovala společnost nasadit 777X v roce 2022, ale jak známo, program vývoje a výroby 777X se opožďuje.
Šéf British Airways Sean Doyle věří, že zotavení po pandemii přinese zvýšenou poptávku po produktu Premium Economy a naopak pokles zájmu o první třídu. British Airways proto využívá tohoto období k rekonfiguraci kabin, což zahrnuje rozšíření sedačkové kapacity ve třídě World Traveller Plus. Zatímco první třída je na ústupu, inovovaná obchodní třída se posunuje blíže první třídě, a to včetně zavádění nových „kupé“ Club World Suite (viz foto).
Nový interiér ukazuje video zde. (Foto: British Airways, planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém