Boeing pragmaticky sází na biopaliva. Vodíkové budoucnosti nevěří.

  • 01.02.2021 17:00

Airbus v září prezentoval koncept bezemisních letadel ZEROe (viz obr.) s pohonem na vodíkové palivo LH2. Taková letadla by se podle Airbusu měla dostat do komerčního provozu v polovině příští dekády. Program vývoje nového pohonu je sponzorován francouzskou vládou.

Během prezentace Boeingu pro finanční trhy 27. ledna se tohoto tématu okrajově dotkl také generální ředitel David Calhoun. Prohlásil, že bude ještě dlouho trvat, než se podaří kultivovat vodíkové technologie pro leteckou dopravu. Boeing jednoznačně sází na biopaliva.

Zavedení vodíkového pohonu není přímočarým řešením, neboť vyžaduje vyřešit řadu vážných technických, ekonomických, bezpečnostních a logistických problémů. Vodíkovou dekarbonizaci vesměs odmítají i aktivisté ochrany životního prostředí, kteří varují před značným množstvím vodních par, které by letadla na LH2 uvolnila do atmosféry. Vodní páry tvoří největší část tzv. skleníkových plynů.

Zdaleka není vyřešena ani ekonomická stránka vodíkového pohonu. I pokud dojde k předpokládanému technickému pokroku ve výrobě paliva, vychází podle analýz cena LH2 stále na dvojnásobek proti klasickému palivu (v přepočtu na množství energie). Bylo by také nutno vybudovat zcela novou globální infrastrukturu pro výrobu LH2, distribuci, skladování a tankování letadel. Není jasné, kdo by do toho investoval.

Pragmatický přístup Boeingu je na pozadí historicky největší historické ztráty loňského roku zcela pochopitelný. Firma se chce vyvarovat riskantních technologických dobrodružství. Boeing argumentuje tím, že použití biopaliv je prověřeným řešením, které může mít okamžitý dopad na snížení emisí CO2. Bez účasti Boeingu se celá problematika přechodu letadel na vodíkový pohon nejspíš tak jako tak stává akademickým cvičením.

Boeing se zavázal, že do roku 2030 budou všechna letadla certifikována pro biopalivo. Podle studie amerického ministerstva dopravy (US Department of Energy) i dalších vědeckých studií může použití biopaliv snížit emise CO2 až o 80 %. (Vizualizace: Airbus)


Fotografie k článku



Komentáře



MichalC (...63.98...)
01.02.2021 19:07
eko

To je v pohode. Německo dováží z J. Ameriky "biomasu", ze které vyrábí bioenergii. Určitě dobrý ekologický počit vozit přes půl světa sušené produkty dobytka a ty tu pak spalovat. Nejsem si také úplně jistý, jak bude cestující veřejnost nadšená z létání s vodíkovou nádrží za zádama.

gogo - nepřihlášený host (...99.228...)
01.02.2021 18:44
Ach jo....

V Brazílii pokácíme les, ze dřeva uděláme Štěpku, usušíme ji a převezeme do Evropy. Tam ji prohlásíme biopalivem a proženeme jí elektrárenským kotlem. Ekologie jak noha....Něci podobného uděláme u eroplánů. Štěpku proženeme reaktorem, uděláme z ní uhlovodíky, které následně přetvoříme na petrolej. Prohlásíme ho biopalivem a potřeseme si rukama, jací jsme ekologisti.
Pat a Mat Made in Europe

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace