Prototypy 5 - Francie III

LEDUC 010

Skutečně prapodivným prototypem bylo letadlo konstruktéra Reného Leduca. Letadlo existovalo v několika provedeních. Bylo poháněno náporovým motorem. Letadlo nebylo schopné odstartovat ze země, kromě náporového motoru nemělo jiný pohon. Letadlo vynášel čtyřmotorový Langeduoc na hřbetě. Pilot seděl, vlastně ležel ve vstupním ústrojí motoru. Z místa pilota nemohl nic vidět. Vstupní kužel měl plexisklový kryt a v plášti motoru byla ještě kulatá okénka, měl vidět do stran. Letadlo poprvé odstartovalo 21.10.47. Zkoušky byly ukončeny 27.11.50. Letoun provedl 44 letů, z toho jedenáct se zapáleným náporovým motorem. René Leduc se odmítl spojit s jakýmkoliv státním podnikem a zůstal ve své rodinné firmě.

Leduc 010-03

LEDUC 022

Další fantasmagorií na téma náporového motoru byl Leduc 022. Vznikla jako odpověď na soutěž vyhlášenou ministerstvem letectví na přepadový stíhací letoun. Protože letadlo muselo startovat ze země, mělo příďový podvozek a tryskový motor SNECMA ATAR 101D3 a za letu se měl zapínat náporový motor. Pilot opět seděl ve vstupním kuželu, ale tentokrát venku před vstupním ústrojím motorů.

Leduc 022

Pojížděcí zkoušky začaly 26.12.1956. 1.6.2957 letělo letadlo poprvé se zapnutým náporovým motorem. S náporovým motorem letadlo dosáhlo maximální rychlosti M=1,05. Poslední let provedl pilot Littolf 21.12.57. Při tomto letu se vznítilo ve výstupní trysce nateklé palivo. Pilot přistál a letadlu celkem nic nebylo, ale byl to důvod pro ukončení spolupráce s Leducem. Ve skutečnosti došly peníze.

S.N.E.C.M.A. C400P-2V ATAR VOLANT

Vystavená hrůza je druhý prototyp kolmo startujícího letadla. No, letadla se nedá říct. Je to motor ATAR 101DV o tahu 27,6 kN. Stroj vážil 2550 kg. První prototyp byl ovládaný radiem, druhý byl vybaven vystřelovací sedačkou. Byly postaveny celkem tři prototypy, třetí měl kokpit z Coleoptere, což bylo připravované letadlo s kruhovým křídlem a s kolmým startem. Všechny tři Atary sloužily ke zkouškám systému ovládání letadla při startu a přistání. Třetí prototyp se zřítil a pilot se těžce zranil. 02 letěla prvně 14.5.1957. Po té, co havarovala také Coleoptere, projekt byl zastaven a druhý létající motor darovali do muzea.

AMD MIRAGE III A-01

V šedesátých létech se trend kolmo startujících výkonných stíhačů nevyhnul ani Francii. Avions Marcel Dassault postavili na bázi osvědčené Mirage III její verzi s kolmým startem. Krom propulzního motoru SNECMA TF 106 (francouzská verze Pratt and Whitney JTF 10 se 7600 kp tahu) se podařilo dát do trupu ještě 8 zdvihových motorů Rolls Royce RB 162. Celý program začal v šedesátých létech a výsledek se měl jmenovat Mirage Balzac. V říjnu 1962 letadlo bylo dokončeno. René Bigand poprvé svisle odstartoval 12. února 1965. V únoru 1966 poprvé proběhla fáze přechodu z visení do horizontálního letu. Druhý prototyp překonal 12. září 1966 rychlost M=2.

Letadlo prošlo testy, ale pro jeho nesmírnou komplikovanost a vysokou cenu byl vývoj ukončen. První prototyp putoval do muzea, druhý byl zničen při zkouškách. Veškeré náklady nebyly ztraceny: příď, kokpit, avionika, vstupní ústrojí a podvozek byly použity u Mirage F-1.

Mirage III A01

AMD MIRAGE G8-01

S tímto letadlem jsem měl komickou historku. Byl jsem pozván na pařížském aerosalónu 1987 na oslavu výročí založení společnosti Marcel Bloch / Avions Marcel Dassault. Banket se odehrával v muzeu, byl tam také Rus Alexander Nikolskij, tiskový mluvčí společnosti. Pro mne z nepochopitelného důvodu tam byl také ředitel ČSA generál Kopřiva. Ten by si ani ve snu nepřipustil, že na tak významné události by mohl být i mechanik jeho společnosti. A Alexander mu neřekl, že tam jsem a také mu neřekl, že on je Rus a umí rusky a že mu rozumíme. Takže pan generál trousil moudro. Mirage G8-01, který stojí u zdi a křídlo u zdi je na minimálním úhlu šípu a křídlo do haly je plně roztažené, si pan generál pozorně prohlédl a pak vypustil moudro: „Takhle asi létá do zatáčky, že? Jinak si to nedovedu vysvětlit.“ Tlumočník to přeložil a generál se divil, proč se náš průvodce otočil zády, chytil mě za ruku a vytáhl mě ven: „Ježíši to musí být vůl! Co je to zač?“ Nu co, vyučený lampasák. Aleksander nasadil poker face a šel zpět.

Mirage G8 je pokračováním typu Mirage G. Na rozdíl od „géčka“ byl poháněn jen jedním motorem. První let byl 8. května 1971. Již 13. května letadlo překonalo rychlost odpovídající M=2. Letadlo nalétalo celkem 20 letů. V roce 1976 byl vývoj ukončen.

Trup, ocasní plochy a podvozek byly z Mirage F1.

Mirage G8-01

Autor: Jan Čech



Související kategorie

Komentáře



Weetek - nepřihlášený host (...230.146...)
07.02.2021 16:52
Zhrzený pán a jeho "odpovědi"

Názor na letadla je fajn. S odstupem několika desítek let je o to jednodušší udělat si ten správný, protože čas mezitím ukázal. Arogantní všeználkovství člověka, který pokud víme rozhodně nebyl geniálním konstruktérem a dodnes pod většinou jeho článků lidé skutečně znalí věci uvádějí spoustu detailů na pravou míru, je jen zbytečným projevem ješitnosti. Poznámky typu "Mám dojem, že většina z vás si v té době hrála v uhláku na horníka." budí spíš soucit, stejně jako teatrální divení se nad tím, proč byl na aerosalonu, jehož rok konání si pan Čech původně ani nevybavil správně, tehdejší ředitel ČSA. A stesky nad "kádrováním" pana Čecha, který "statečně" ve svých textech po několika desítkách let propere většinu lidí, o které se otře, ty jsou už vyloženě směšné. Nečtu jeho první elaborát a myslím si, že by si namísto věčného hlazení ega a svazáckého antikomunismu "třicet let poté" měl spíš pořádně každý svůj výtvor přečíst, aby se dokola neopakovaly faktické chyby.

VlastaSF (...5.142...)
05.02.2021 06:15

Honzo, říká se: “ když nemáš rád horko, nelez do kuchyně” :-D

milhaus (...178.96...)
04.02.2021 22:32
To Jan Čech

Nejlepší by bylo kdy sis to po sobě přečetl, působí to jak nepovedenej překlad z wikipedie. Jenom první odstavec:: letadlo, který ho vynášelo se jmenovalo Languedoc a copak mohl pilot sedět ve vstupním ústrojí motoru, vždyť by ho to nasálo...jedenáct letů se zapáleným motorem, to mu te motor snad hořel? Takhle by to popsalo desetiletý dítě.

Pavel Jirsák - nepřihlášený host (...177.69...)
04.02.2021 22:03
to Pan Čech

Nikdo Vám právo na názor přeci nebere ale je to jen reakce na věty typu "Další fantasmagorií na téma náporového motoru byl Leduc 022" apod. Byla 50. léta a mnozí byli, jak se ukázalo, pionýři slepých uliček a "snadno" se to hodnotí z dnešního pohledu, s dnešními znalostmi... No a k Vaším větám "Když napíši o někom, že píše kraviny, napište prosím kde a co. Jinak to nemá cenu." Stačí projít komentáře např. u článku "Prototypy 4 - Francie II" kde je na co reagovat resp. vyvrátit co je v některých komentářích.

Jan Čech - nepřihlášený host (...101.20...)
04.02.2021 17:01
JGR a další

Napsal jsem článek o letadlech a domníval jsem se, že mohu mít vlastní názor na to které letadlo a nemusí se shodovat s vaším. To, že se zvrhne vaše diskuze na kádrování mé osoby mě mrzí, ale vypovídá to o mnohém. Jak se dostal blbej mechanik do Paříže v roce 1987? S VTS (vědeckotechnická společnost)! Jako externí spolupracovník Letectví jsem měl akreditaci a přístup do exposic. Díky článkům o společnosti AMD jsem se dostal na raut k výročí založení společnosti. Cestu a pobyt v Paříži jsem si platil přes VTS. Mám dojem, že většina z vás si v té době hrála v uhláku na horníka. Jsem překvapen, že vás popisovaná letadla nezajímají, ale má osoba ano. Když napíši o někom, že píše kraviny, napište prosím kde a co. Jinak to nemá cenu.

Ivoš - nepřihlášený host (...98.157...)
04.02.2021 14:41
to JGR

nevím co je špatného být antikomunista. Takhle partaj světu nepřinesla nic dobrého.
Myslím že to ale není tematem tohoto fóra. Pokud se vám články nelíbí tak vám nic nebrání napsat lepší. To je ale trochu složitější než komentář.

JGR - nepřihlášený host (...177.109...)
03.02.2021 14:18
to Ráďa

Jistě psát mohu cokoliv, pokud to ovšem není v rozporu s trestním zákoníkem. Pokud ale p. Čech píše evidentní kraviny, nesmí se pak divit, že vyvolávají příslušnou reakci. Dle textu vašeho příspěvku soudím, že jste zastydlej antikomunista ani ne pět min. po dvanáctý, ale ve 3/4 na 3

tom - nepřihlášený host (...213.53...)
03.02.2021 07:27
to Radek

Radku, je treba ale rozlisovat svobodu slova a kydani spiny na okoli... Svoboda slova neni o tom ze zacnu psat jak je kazdy kolem me blbej a ze jen ja vse vim a proc se me vlastne nezeptali..... A autora bych se rad jako zaprisahleho anikomunistu zeptal jak je mozne ze jako radovt mechanik byl za totace na aerosalonu?

Radim - nepřihlášený host (...16.124...)
02.02.2021 18:40

Tak já jsem zase rád, že doby kádrování toho co a jak se může psát jsou už dávno pryč a mohu si vybrat co budu a nebudu číst a mohu si o tom myslet své. Jen se trochu bojím, že se až příliš mnoha lidem po starých časech stýská a tak už nám zase začínají různí soudruzi diktovat, jak má vypadat správná, konstruktivní tvorba. Bohužel to jsou soudruzi, kteří sami nic srovnatelného nevytvořili.

Jirka - nepřihlášený host (...95.108...)
02.02.2021 17:32
Proč?

Pana Čecha jsem tady moc rád četl. Má asi hodně zkušeností. Jako fanoušek letectví jsem hltal jeho zajímavosti, ale poslední dobou mne fakt děsně mrzí, že tam musí přidávat ty svoje megazážitky s lidmi, kteří byli úplně blbí. Na vojně jsem byl, tuším co tím chtěl pan Čech říct, ale jen to zbytečně kazí zážitek z toho článku. Jinak ho zdravím a ať se mu daří.

Celkem 20 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace