Prognóza IBA očekává rychlé tempo zotavování i vznik nových leteckých společností

  • 29.01.2021 08:00

Konzultační společnost IBA a leasingová společnost Avalon publikovaly svou prognózu na rok 2021. Prognóza očekává, že dojde k výraznému oživení trhu, které však bude fragmentované a nerovnoměrné (graf 1). Největší oživení zaznamenají země severní hemisféry, což souvisí s dostupností vakcíny a rychlejším proočkování populace (graf 2). Vakcinace bude hlavním faktorem růstu leteckého provozu. Nejrychlejší růst čeká Severní Ameriku, Evropu a region Asie-Pacifik. Severní Amerika má růst proti loňskému roku o 60 % (měřeno v RPK – výnosy na km). Evropa a Asie-Pacifik o 50 %. Odvětví letecké dopravy i přes bezprecedentní krizi loňského roku zůstává robustní.

Zotavení letecké dopravy přispěje růst světové ekonomiky, který má dosáhnout 4 %. HDP Japonska a Ruska vzroste o 2,5 %, EU a USA o 3,5 % a Čína poroste o 7,9 %.

Pro rok 2021 prognóza předpokládá, že Airbus dodá zákazníkům 607 letadel proti 566 v roce 2020. Boeing má dodat 455 letadel, a to proti 157 v roce 2020 (graf 3). V případě Airbusu bude tři čtvrtiny dodávek tvořit řada A320, u Boeingu stejný podíl zaujme 737 MAX (graf 4). Na trh vstoupí letadla COMAC C919 a Irkut MC-21.

Avalon nepředpokládá, že se v této dekádě objeví na trhu zcela nový letoun od Airbusu či Boeingu, což je příznivé pro zachování tržní hodnoty stávajících letadel. Tržní hodnota letadel A321neo, A220-300 a Boeing 737 MAX 9 zůstává beze změny, A320ceo se snížila o 13 %, tržní hodnota Airbusu A350-1000 a A330-900 zůstává na úrovni druhé poloviny roku 2020, hodnota Boeingu 777-300ER klesla o 9 % a A380 o 36 %.

Leasingové poplatky např. za čtyři roky starý Boeing 787-8 se sníží o 14 %, stejně starého A350-900 o 10 % a 12 let starého A330-300 o 15 % (graf 5).

V současné době je z provozu odstaveno okolo 30 % letadel, což je sice dvojnásobek proti situaci před nástupem pandemie, ale polovina proti počtu odstavených letadel během první vlny pandemie. Stejně jako bude fragmentované a nerovnoměrné oživení trhu, bude také nerovnoměrné využití leteckého parku. Čína dosáhla objemů přepravy roku 2019 již v prosinci 2020, Rusko dokonce již v srpnu 2020.

Prognóza předpovídá vznik řady nových leteckých společností, jejichž počet překročí počet aerolinek, které vloni zkrachovaly (graf 6). Osud řady společností však bude záviset na schopnosti zajistit si státní pomoc. Letecký park společností krize výrazně omladí a zefektivní.  

Úplná prezentace IBA je k dispozici zde.


Fotografie k článku



Komentáře



MichalC (...63.98...)
29.01.2021 14:10

- na novém letounu pro až 250 cestujících pracuje Boeing a tvrdí, že může být hotov pro komerční provoz ještě v této dekádě.
- CR929 by měl podle vyjádření výrobce nastoupit komerční službu v této dekádě
- Japonci stále neodtroubili svůj SpaceJet, takže se může do roku 2030 teoreticky objevit
- Embraer tvrdí, že nový turboprop bude na trhu ve druhé polovině dekády

Takže názor Avalonu, že žádný z těchto letounů ani jiný zcela nový letoun je rozhodně zajímavý předpoklad.

Příměr o Kovandovi také nesedí, protože to že se zdražuje ropa ještě automaticky neznamená zdražení benzínu a naopak.

Petr Šimáček (...142.238...)
29.01.2021 09:12

Avalon nepředpokládá, že se v této dekádě objeví na trhu zcela nový letoun od Airbusu či Boeingu ... To mě přijde jako když Kovanda řekne v televizi, že bude dražší benzín, jelikož stoupá cena ropy :)

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace